Jump to content
Annons

Rätt Studiokort?


thomaslj

Recommended Posts

Hej!. Jag e ganska ny på musikskapande via datorn och undrar här vilket ljudkort jag bör köpa för att kunna spela in musik direkt till datorn.

Jag behöver ett kort med bra kvalitet, ingång för bas/el-gitarr. Räcker med en ingång, kan inte spela mer än ett instrument åt gången=).

Samt midi-ingång för synt?

Vad finns det för kort/tillverkare ute på marknaden som är nått o ha?

Uppskattar alla tips o förslag som ni kan ge!

/ Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske tycker det räcker med en ingång just nu, men så går tiden o du kommer på hur bra det skulle vara med fler, t ex mic-ingångar.

Har själv ett E-mu 1820 som jag gillar skarpt. Många in o ut, massor realtidseffekter på in/utgångarna om man gillar sånt, balanserat o obalanserat att välja på, snygg breakoutbox, stabilt o hög kvalitet. Passar min "hemstudio" som handsken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har använt Audiophile 24/96 internt ljudkort i ett par år nu och det fungerar klockrent och var ett fynd för pengarna. Självklart ska man ha en extern mixer till och där finns ju idag flera alternativ, t.ex. Soundcrafts nya serie där den minsta modellen bara kostar runt 1500. Behringer och liknande går också bra, men har såvitt jag vet en lite annan signalrouting.

Vill även säga att min erfarenhet generellt är att i möjligaste mån hålla sig till urprungliga drivrutiner - uppdatera bara om något absolut inte funkar. Likaså kan man nog undvika WIN XP:s servicepackar och även där hålla sig till någon av de första versionerna. Naturligtvis ska man optimera XP enligt alternativet "bästa prestanda" och stänga av alla program som tickar i bakgrunden. Vill man pilla lite kan man köra "msconfig" (välj "kör" på startmenyn) och sen stänga av onödiga bakgrundsprogram i rutan för autostart. En total omformatering/ominstallation nån gång i halvåret är också bra. Men vill du slippa problem så köp en portastudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske tycker det räcker med en ingång just nu, men så går tiden o du kommer på hur bra det skulle vara med fler, t ex mic-ingångar.

Om du är ganska ny på ämnet så kanske ett audiophile räcker för att se om intresset håller i sig. Hade själv ett sådant kort fram till i höstas då jag skaffade ett kort några nivåer upp.

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...