Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur låter detta? Är lead guran för skarp och irriterande? försökte få till något som låter som ett brötigare Oasis eller annan brittisk 90tals indie-rock/Britpop, Trackade och mixade allt i ett anda svep så kan vara så att jag är lite öron trött   

• Gilla 1
Annons
Postat

Det låter i stort sett bra överlag tycker jag, det enda som jag skulle ändra på är några ljud men det är ju personliga preferenser. Jäkla bra ljudisolering bor du i villa eller har du ett riktigt bra sångbås? Kort sagt det är tryck i sången 

Postat

Jo jag bor i villa, hade dock inte gjort någon skillnad då mitt kontor/studio är akustiskt värdelöst om trångt. Sången är syntetiskt men allt annat är ”på riktigt” har du problem med att du har massa missljud och skit vid inspelning kan man du testa UVR, är gratis och finns modeller för för att tvätta bort oljud och reverb och grejer. Använder det flitigt för att försöka göra AI röst röst stems så rena som möjligt.  

Discsipuli: har inte den just men har massa annat för att ge mina inspelningar lite analog känsla, är min mix för ren? 

Postat
6 timmar sedan sa CmMusic:

Jo jag bor i villa, hade dock inte gjort någon skillnad då mitt kontor/studio är akustiskt värdelöst om trångt. Sången är syntetiskt men allt annat är ”på riktigt” har du problem med att du har massa missljud och skit vid inspelning kan man du testa UVR, är gratis och finns modeller för för att tvätta bort oljud och reverb och grejer. Använder det flitigt för att försöka göra AI röst röst stems så rena som möjligt.  

Discsipuli: har inte den just men har massa annat för att ge mina inspelningar lite analog känsla, är min mix för ren? 

Det är nog mest bara tycke och smak, introt är kanske i renaste laget , men sen blandas det upp snyggt, sången har karaktär i ljudet etc. Så nej totalt inte för ren, men hade varit intressant att höra en varmare och "smutsigare" variant också. Kanske bara ta ner trial och lägg en parallel buss mot instrument mixbussen, med subtil effekt med lite åkning mellan subtil o hörbar i olika passager i låten. Du kommitar ju inget, enkelt att stänga av. Bara en idé.

UVR? googlade, blev inte klokare. Vad är det? Länk?

Postat

Jag testade att sätta UA 610-A Preamp längst fram i min signal kedja på min vocal bus, nog det som gör att den sången får lite karaktär, den va gratis att ladda ner nu så testade den. 

Jag har min " snuskburk" ( ett retur track) där jag oftast har typ guitar rig eller annat plugin med lite skit på som jag lätt mixar in med resten av av mina spår, kanske skulle dragit på lite mer, speciellt i introt när den inte riskerar att skapa "mud"  funderar också på att normalisera lite volym på vissa delar av lead guran så den låter mer sammanhängande. 

https://ultimatevocalremover.com/

Är ett AI program för att ta bort sång från musik, finns dock andra modeller man kan ladda ner som att ta bort reverb eller annat oljud från ljud, använder det rätt flitigt på sången på mina spår, Kör nog antagligen CUDA dock så kräver nog en Nvidia GPU. 

• Gilla 1
Postat
On 2026-01-22 at 19:15 sa CmMusic:

Jag testade att sätta UA 610-A Preamp längst fram i min signal kedja på min vocal bus, nog det som gör att den sången får lite karaktär, den va gratis att ladda ner nu så testade den. 

Jag har min " snuskburk" ( ett retur track) där jag oftast har typ guitar rig eller annat plugin med lite skit på som jag lätt mixar in med resten av av mina spår, kanske skulle dragit på lite mer, speciellt i introt när den inte riskerar att skapa "mud"  funderar också på att normalisera lite volym på vissa delar av lead guran så den låter mer sammanhängande. 

https://ultimatevocalremover.com/

Är ett AI program för att ta bort sång från musik, finns dock andra modeller man kan ladda ner som att ta bort reverb eller annat oljud från ljud, använder det rätt flitigt på sången på mina spår, Kör nog antagligen CUDA dock så kräver nog en Nvidia GPU. 

Tack för tipset.

Snuskburk , var nytt namn för vad jag hört som "vibe buss". 🙏😬

Postat

haha jo jag är ju rätt självlärd och har ingen aning om vad jag egentligen jag gör så har hittat på lite egna namn till min spår och bussar. 🙂  

Jag moddade snuskburken lite och tror jag har gjort den lite "varmare" samt la lite mer skit på lead guran. kanske lite mindre skarpa mids nu. jag mixar med ett par rätt billiga hörlurar så har väl rätt svårt att få en bra ljudbild.. Jag har heller ingen prestige när det kommer till detta, är en nybörjare så suger antagligen så man får vara hur brutal som helst när det kommer till kritik så länge den är någorlunda konstruktiv 😄   

• Gilla 1
Postat
On 2026-01-23 at 21:38 sa CmMusic:

haha jo jag är ju rätt självlärd och har ingen aning om vad jag egentligen jag gör så har hittat på lite egna namn till min spår och bussar. 🙂  

Jag moddade snuskburken lite och tror jag har gjort den lite "varmare" samt la lite mer skit på lead guran. kanske lite mindre skarpa mids nu. jag mixar med ett par rätt billiga hörlurar så har väl rätt svårt att få en bra ljudbild.. Jag har heller ingen prestige när det kommer till detta, är en nybörjare så suger antagligen så man får vara hur brutal som helst när det kommer till kritik så länge den är någorlunda konstruktiv 😄   

Låter bra. En bra soft master på det.

Postat

Vad menar du med en ”soft master” den ligger på runt 8,5 LUFS för tillfället. 

• Gilla 1
Postat
4 timmar sedan sa CmMusic:

Vad menar du med en ”soft master” den ligger på runt 8,5 LUFS för tillfället. 

Ok, då är det tonen. Jag hade kanske lagt en plugg som tar udden av de högst frekvenserna , typ några procent. Inte stora drag. Det behövs så lite för att ändra till ett lite mjukare ljud. Du kan till och med göra det på din befintliga masterfil i efterhand, känn dig fram.

Jag har SSL https://store.solidstatelogic.com/plug-ins/ssl-fusion-hf-compressor-plug-in

Men kanske en runda i tape emulator också kunde vara något?

Som sagt det är sista procenten.

Postat

Funkade bra på min dator, är något med mobilen, jag får ladda upp den på soundcloud istället

• Gilla 1
Postat

Hej CmMusic! Jag gillar version två bäst kändes varmare och huvudtaget en skön låt du har fått till.🤗

• Gilla 1
Postat

Version 2,  Men något är off i version 3, den har massor med brus artefakter, väldigt hörbara på andra delen av låten där det är röst solo. Är det meningen eller har något blivit fel? Version 1 och två har det inte.
om trean inte hade det så tydligt skulle det vara lättare att jämför dem.
3 an låter helt enkelt inte ljudmässigt bra i just den passagen start runt 2:33.
I mina öron på beyerdynamic 1990 pro.

Postat

Yes jag hör det också, det va mitt fel, jag glömde att automatisera så snusburken på sången går ner i tysta partier. är fixat nu, 

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.