Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vill gärna ha feeeback på mixning. Har ännu en gång producerat en låt som är svår att mixa eftersom jag inte besitter på det som krävs för att det ska låta 100%. Men jag blir nöjd om jag får till 80%.

Tack på förhand.

Redigerat av Im ok
  • Gilla 3
Annons
Postat

Kusligt bra.

Jag kan inte bidra med mix kritik på en sån här låt i detta stadiet som jag tycker har passerat 80% med råge., jag håller på att själv lära mig, men jag har hittat dokument/guider som är till hjälp för mig.

Ljudnivåer med ett konceptuellt kraftfullt tänk.
OBS man måste då lära sig lite mer om mixning för att hålla sig inom konceptets ramar, men inget superkomplicerat.
https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_90f0d58d4db84b0494cfb285e7e0d99b.pdf
Följer man detta ner till decimalen i -Db så fungerar det bra.
Sen får man jobba med frekvens avmaskning där det behövs.
Nästa steg blir att förstå ljud som brus principen, dokumentet skriven för en specifik plugin som AYAIC säljer, , men grundläggande principerna är de samma oavsett om man har pluginen eller inte.
https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_242a6f6c2c2c4ebcacf0d4b50f88618d.pdf

Hoppas det hjälper.

Om jag ändå skall ge någon mix kritik,  är det att det i mina öron,  finns några avsnitt där sång/röst nästan försvinner och sånt hade typiskt inte kunnat hända om nivåerna för alla spår är satta rätt, enligt ljudnivå dokumentet,  i den statiska första mixen som för övrigt helst skall låta ok i mono också. (om det skall spelas i klubbar etc... )
Sen kan det ju alltid gå åt fanders under det kreativa, man går bort sig i mixen, men lätt att backa till statiska nivån av mixen och börja om.

• Gilla 1
Postat
22 timmar sedan sa Discipuli:

Kusligt bra.

Jag kan inte bidra med mix kritik på en sån här låt i detta stadiet som jag tycker har passerat 80% med råge., jag håller på att själv lära mig, men jag har hittat dokument/guider som är till hjälp för mig.

Ljudnivåer med ett konceptuellt kraftfullt tänk.
OBS man måste då lära sig lite mer om mixning för att hålla sig inom konceptets ramar, men inget superkomplicerat.
https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_90f0d58d4db84b0494cfb285e7e0d99b.pdf
Följer man detta ner till decimalen i -Db så fungerar det bra.
Sen får man jobba med frekvens avmaskning där det behövs.
Nästa steg blir att förstå ljud som brus principen, dokumentet skriven för en specifik plugin som AYAIC säljer, , men grundläggande principerna är de samma oavsett om man har pluginen eller inte.
https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_242a6f6c2c2c4ebcacf0d4b50f88618d.pdf

Hoppas det hjälper.

Om jag ändå skall ge någon mix kritik,  är det att det i mina öron,  finns några avsnitt där sång/röst nästan försvinner och sånt hade typiskt inte kunnat hända om nivåerna för alla spår är satta rätt, enligt ljudnivå dokumentet,  i den statiska första mixen som för övrigt helst skall låta ok i mono också. (om det skall spelas i klubbar etc... )
Sen kan det ju alltid gå åt fanders under det kreativa, man går bort sig i mixen, men lätt att backa till statiska nivån av mixen och börja om.

Tack snälla. Tror jag verkligen behöver lägga fokus på gain staging, och fixa volymen på alla instrument osv som du skriver om. Jag får nog satsa på det ett tag istället för att skriva/producera. Jag testade mixa igen idag, vet inte om det blev bättre, men är så less på låten men vill ju bli klar..Tack igen för tips. 

Postat
2 timmar sedan sa Im ok:

Tack snälla. Tror jag verkligen behöver lägga fokus på gain staging, och fixa volymen på alla instrument osv som du skriver om. Jag får nog satsa på det ett tag istället för att skriva/producera. Jag testade mixa igen idag, vet inte om det blev bättre, men är så less på låten men vill ju bli klar..Tack igen för tips. 

Kanske verktyget skulle vara något för dig? Man kan lägga fokus på annat. Men oavsett, ta skärmdumpar.

Din mix / låt förtjänar att bli klar. Jag hörde den för första gången, vill höra den klar. Hoppas du hänger i.

• Gilla 1
Postat
On 2026-01-18 at 19:58 sa Discipuli:

Kanske verktyget skulle vara något för dig? Man kan lägga fokus på annat. Men oavsett, ta skärmdumpar.

Din mix / låt förtjänar att bli klar. Jag hörde den för första gången, vill höra den klar. Hoppas du hänger i.

Jag har nu mixat ytterligare en gång till. Tror inte jag har mer att ge. Jag hoppas det låter bättre. Funderar på att slänga upp den på spotify som ett demo, bara för att kunna släppa den och gå vidare. Hör gärna med om du tycker den låter bättre utifrån det du har nämnt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.