Jump to content
Annons

Direkt monitor?


kirtaphus

Recommended Posts

De ska tydligen finnas en knapp "direkt monitor" kan någon föklara innebörden av funktionen?

Den är viktig har jag förstått av ett inlägg jag kan citera så kanske ni förstår mitt lilla problem

citat:

Du kopplar antingen TAPE OUT eller MAIN OUT till datorns line-ingång.

Datorns line-UTgång kopplar du till TAPE IN, men bara först efter att du tryckt AV en trevlig liten knapp som heter TAPE TO MIX samt PÅ knappen TAPE TO CTRL ROOM. Dessutom ska du trycka bort monitorfunktionen i ditt inspelningsprogram i datorn.

På så sätt kan du lyssna på ljudet från ditt instrument direkt genom mixern, samtidigt som du också hör musiken du spelar in till genom mixern. TAPE TO MIX/TAPE TO CTRL ROOM-knapparna förhindrar att musiken du spelar in till går tillbaka in i datorn-därifrån tillbaka in i mixern en gång till-därifrån tillbaka in i datorn igen osv osv runt runt runt, vilket resulterar i ett BRÖL, och är Behringers fantastiskt enkla sätt att lösa det problemet.slutcitat.

jag får så kallad "rungång" i min tapco6306 även om jag tryckt AV tape to mix knappen. har testat alla kombinationer finns bara två knappar som ovan.

och min "direkt monitor" knapp i VSTmulti är inte aktiverad kommer inte åt att ändra nått.. ska tillägas att jag kör med hörlurar om de har betydelse??

Kan någon detta?? saken är den att jag spelar in klicket i mitt cubaseSX1?? det går tillbaka i mixen och jag spelar in det,, *hmm*

/kirtaphus

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inget proffs på mixer, så det bästa kanske är om någon kan verifiera att nedanstående funkar:

Prova med koppla "AUX Send 1" på din mixer till datorns line-in. Sen borde du kunna ställa utgångsnivån från mixern till datorn med den röda knappen (kikade på denna bild: http://www.tapcogear.com/scripts/showimage...lt3Qrt-high.jpg )på den kanal som du vill spela in på. Var även noga med att se till att den röda knappen på övriga kanaler står på noll!

Edit: "Direct monitor"-knappen i Cubase SX (ser säkert likadan ut i äldre versioner också?) är en rund liten sak som finns på varje kanal, men en symbol för en högtalare på. Den gör att du kan den processade signalen samtidigt som du spelar in, om du t ex spelar in gitarr m h a någon mjukvaruplugg. Och omvänt måste man stänga av denna om man bara vill lyssna.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...