BORROW Postat 2 november 2018 Postat 2 november 2018 Tjena, ny pĂ„ forumet och har lite frĂ„gor! Jag har alltid haft intresset för musik, senaste tiden har jag börjat snöa in allt mer pĂ„ att vilja producera elektronisk musik i liknande stil som bland annat kygo, avicii, vigiland osv. Men har Ă€ven ett stort intresse för akustisk musik med mycket sĂ„ng, sĂ„ förhoppningarna Ă€r att i framtiden kunna kombinera dessa i mina lĂ„tar. Men nu till frĂ„gan: Jag sitter pĂ„ en macbook air 11" och detta Ă€r den enda dator som jag har tillgĂ„ng till dĂ„ jag studerar samt pendlar. Datorn har en 1,3 ghz intel core i5 proccessor och 4 gb ram minne, 128gb ssd men har Ă€ven en 1000gb extern hdd, alltsĂ„ ingen superdator direkt. Har tittat runt kring vilken daw jag ska satsa pĂ„ dÄ jag hittills endast anvĂ€nt garageband . Dem som jag intresserat mig mest för Ă€r logic pro x dĂ„ denna kĂ€nns vĂ€ldigt standard hos mac anvĂ€ndare men har Ă€ven tittat en del pĂ„ FL studio 20 dĂ„ den slĂ€pptes till mac tidigt i somras. Har provat demot pĂ„ FL Studio och gillar layouten men har fĂ„tt uppfattningen att ni som Ă€r kunniga inte anser denna som sĂ€rskilt "professionell". Vilken av dessa tvĂ„ tycker ni jag ska satsa pĂ„? Ăr nĂ„gon av dem mer "lĂ€ttdriven" för datorn sĂ„ att det passar min dator dĂ„ jag inte har nĂ„gon superdator? Vill helt enkelt ha lite tips pĂ„ hur ska jag tĂ€nka nĂ€r jag vĂ€ljer daw och gĂ€rna motiveringar till varför den ena rekommenderas framför den andra samt hur kommer jag igĂ„ng lĂ€ttast, Ă€r nĂ„gon av dem lĂ€ttare Ă€n den andra? FL Studio har ju Ă€ven "fria" uppdateringar nĂ€r nya versioner slĂ€pps, hittar ingen info angĂ„ende hur det funkar pĂ„ logic? Kan Ă€ven tillĂ€gga att tanken Ă€r att anvĂ€nda en midi keyboard för att spela in melodier lite lĂ€ngre fram. Letade i forumet efter jĂ€mförelser mellan just dessa pĂ„ senare tid men hittade inget vettigt, dĂ€rav trĂ„dstarten. Hoppas jag kan fĂ„ lite bra tips gĂ€llande detta, tack pĂ„ förhand!Â
Pesek Postat 2 november 2018 Postat 2 november 2018 (redigerat) Vilken DAW du vÀljer har egentligen ingen betydelse. Det Àr inte DAW'en som skapar musik den Àr bara ett verktyg och precis som med verktyg har vi vÄra favoriter. Du ska gÄ pÄ det som du tycker verkar bÀst för dig. SjÀlv Àr GUI't viktigt för mig, alltsÄ sjÀlva utseendet pÄ DAW'en. Sen ska det kÀnnas logiskt för mig, och det Àr inte alltid sjÀlvklart vad som Àr logiskt om vi jÀmför med vad andra tycker. Om du suttit med Garageband blir det ingen större skillnad att hoppa till Logic förutom att du fÄr mer av allt och bÀttre möjligheter. Huruvida nÄgot program Àr mer proffs Àn andra, mer standard Àn andra etc etc, strunta i det för det har ingen betydelse alls. Hade du tÀnkt samarbeta i nÄgot kollektiv och velat ha möjligheten till enkel integration sÄ kanske det hade varit en idé att alla arbetar med samma DAW men nu nÀr det gÀller dig sjÀlv, kör pÄ det du tycker verkar bÀst för dig. Redigerat 2 november 2018 av Pesek
BORROW Postat 2 november 2018 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2018 Tack för ett bra svar! Det lĂ„ter bra, anledningen att man funderar Ă€r delvis för att vissa anser att en daw Ă€r mer "inriktad" pĂ„ en viss genre Ă€n en annan. Gillar FL Studio vĂ€ldigt mycket frĂ„n första anblick mycket pĂ„ grund av "piano roll" som Ă€r sĂ„ lĂ€tt att klicka i. Men i övrigt finns det egentligen tvĂ„ saker som jag Ă€r lite frĂ„gande till, har hört att vissa tycker att inspelning av sĂ„ng inte Ă€r nĂ„got vidare i FL Studio, stĂ€mmer detta och vad beror detta pĂ„ isĂ„fall? Bör man undvika fl studio om man Ă€ven vill ha möjligheten att spela in sĂ„ng i sina lĂ„tar? Undrar Ă€ven lite kring "vad man fĂ„r för pengarna" fĂ„r man mer plugins eller vad de olika instrumenten kallas i t.ex. logic som kostar runt 2000kr Ă€n vad man fĂ„r i fl studio "producer edition" som kostar ungefĂ€r lika mycket eller Ă€r det likvĂ€rdigt i dessa?Â
Kwiz Postat 2 november 2018 Postat 2 november 2018 Intressant frÄgestÀllning, jag har sjÀlv funderat pÄ samma sak. Jag har en 2016 MacBook Pro med bÄde Logic Pro X och FL Studio 20 för Mac som slÀpptes tidigare i Är. Initialt hade jag vÀldiga problem med FL Studio för Mac dÄ det gjorde datorn otroligt varm och överbelastade processorn. Som tur Àr sÄ Àr företaget bakom FL Studio (Image Line) vÀldigt hjÀlpsamma nÀr det kommer till supportÀrenden och de tog snabbt fram en patch efter att jag kontaktat dem via deras forum. Efter det har det blivit bÀttre, men eftersom Logic Pro X Àr utvecklat av Apple sjÀlva sÄ upplever jag att det Àr mer optimerat för Mac. Att Image Line ger gratis uppdateringar livet ut vÀger tungt, speciellt för mig som anvÀnt FL Studio i över 10 Är. Logic Pro X kostar för varje uppgradering (d.v.s. nÀr man gÄr frÄn ex. version 10 till 11). Idag Àr bÄde FL Studio och Logic Pro X vÀldigt mogna programvaror och de Àr likvÀrdiga i sin kapacitet. Att spela in ljud via FL Studio Àr inga problem och jag gör det ofta. Man fÄr med en hel del vettiga plugins bÄde till FL Studio och Logic Pro i form av bÄde effekter och instrument. Som ovanstÄende nÀmnt sÄ handlar det framförallt om personliga preferenser. Har du möjlighet hade jag rekommenderat att testa bÄda. HÀr kan du lÀsa mer om "DAW Wars" d.v.s. huruvida en DAW lÄter bÀttre Àn en annan. En huvudpunkt Àr citerad nedan: Citat Any DAW application that uses, at least, 32 Bit floating point calculations (and today, that's all software), will process audio without introducing unwanted distortions, frequency response alterations or any other effect that would be 'clearly audible' so as to influence opinion. This ability to process audio without making unintended, audible changes is called 'transparency'. From a transparency perspective all DAW software is created equal.  Mvh
BORROW Postat 2 november 2018 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2018 Tack för vĂ€ldigt bra svar! Lutar definitivt Ă„t Fl studio dĂ„ det kĂ€nns naturligt och har en bra layout enligt mig. HĂ€rligt att inspelning av ljud inte heller ska vara nĂ„gra problem! En frĂ„ga Ă„terstĂ„r dock och det Ă€r om nĂ„gon daw Ă€r mer âlĂ€ttdrivenâ Ă€n nĂ„gon annan? Jag har som sagt inte nĂ„gon optimal dator dÄ jag sitter pĂ„ en MacBook Air och kommer att göra det nĂ€rmsta tiden, sĂ„ jag vill sĂ„klart att det ska gĂ„ sĂ„ smĂ€rtfritt som möjligt pĂ„ min dator! Ăr logic och fl studio likvĂ€rdiga i det avseendet med eller Ă€r nĂ„gon att föredra framför den andra pĂ„ en lite halv klen dator?Â
Kwiz Postat 3 november 2018 Postat 3 november 2018 Som sagt, bĂ„de FL Studio och Logic Pro X blir bĂ€ttre hela tiden. Men eftersom Logic Pro X Ă€r utvecklat av Apple sjĂ€lva sĂ„ kan det finnas en fördel i prestanda dĂ€r. Image Line har dock ett vĂ€ldigt bra supportforum dĂ€r du kan lĂ€sa mer. HĂ€r Ă€r nĂ„gra jĂ€mförelser mellan FL20 och Logic Pro X 2018. Notera att de skriver att det Ă€r krĂ„ngligt att spela in ljud i FL, det stĂ€mmer inte enligt mig, det Ă€r möjligtvis annorlunda Ă€n andra DAW:s men det Ă€r en vanesak, ljudet blir i alla fall inte sĂ€mre. Jag sĂ„g ocksĂ„ att Logic Pro X inte finns i demoversion vilket Ă€r lite synd om man vill testa innan - kanske Ă€nnu en fördel till FL dĂ„. Ăven vĂ€rt att komma ihĂ„g Ă€r att köper du FL kommer du ha tillgĂ„ng till bĂ„de Mac och Windows-versionen .. för evigt.
BORROW Postat 4 november 2018 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2018 Tack för all hjĂ€lp! Just nu kĂ€nns det som att fl studio ligger nĂ€rmast till hands trots att logic kanske har fördelar prestandamĂ€ssigt. Ska fortsĂ€tta i demot och kĂ€nna mig för ett tag, och sedan blir det nog ett köp av âproducer editionâ. Mycket att lĂ€ra sig mĂ€rker jag, men det blir en hĂ€rligt utmaning!Â
BORROW Postat 7 november 2018 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2018 Hej igen! Har fĂ„tt mĂ„nga bra svar hĂ€r sĂ„ tĂ€nkte komma med en frĂ„ga till. Har suttit i FL studio en del nu sista dagarna och tycker överlag att det funkar bra och framförallt Ă€r det inga problem att köra programmet pĂ„ min dator. En fundering som dykt upp dĂ€remot Ă€r att jag upplever det vara ganska svĂ„rt att fĂ„ en översikt över vad det finns för olika effekter och instrument att vĂ€lja mellan osv. I garageband som jag tidigare sysslat med sĂ„ vĂ€ljer man t.ex. en synth eller ett trumset frĂ„n biblioteket och sedan finns det "soundet" i det spĂ„ret som man lagt den i vilket för mig har varit logiskt. Dessutom har jag dĂ„ kunnat "spela" detta mjukvaruinstrument med mitt tangentbord pĂ„ ett relativt bra sett i och med att jag inte har ett midi keyboard Ă€n. Men som jag har förstĂ„tt det i fl studio sĂ„ mĂ„ste jag manuellt göra en ny "pattern" varje gĂ„ng jag ska vĂ€lja ett nytt instrument och sen ocksĂ„ gĂ„ in i "channel rack" och dra instrumentet dit samt vĂ€lja ett nummer pĂ„ den för att den ska kopplas till mixern? Ăr det jag som krĂ„nglar till det eller fungerar det verkligen sĂ„ att man mĂ„ste göra dessa tre moment varje gĂ„ng man ska ha ett nytt spĂ„r?Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.