BORROW Postat 2 november 2018 Postat 2 november 2018 Tjena, ny pĂ„ forumet och har lite frĂ„gor! Jag har alltid haft intresset för musik, senaste tiden har jag börjat snöa in allt mer pĂ„ att vilja producera elektronisk musik i liknande stil som bland annat kygo, avicii, vigiland osv. Men har Ă€ven ett stort intresse för akustisk musik med mycket sĂ„ng, sĂ„ förhoppningarna Ă€r att i framtiden kunna kombinera dessa i mina lĂ„tar. Men nu till frĂ„gan: Jag sitter pĂ„ en macbook air 11" och detta Ă€r den enda dator som jag har tillgĂ„ng till dĂ„ jag studerar samt pendlar. Datorn har en 1,3 ghz intel core i5 proccessor och 4 gb ram minne, 128gb ssd men har Ă€ven en 1000gb extern hdd, alltsĂ„ ingen superdator direkt. Har tittat runt kring vilken daw jag ska satsa pĂ„ dÄ jag hittills endast anvĂ€nt garageband . Dem som jag intresserat mig mest för Ă€r logic pro x dĂ„ denna kĂ€nns vĂ€ldigt standard hos mac anvĂ€ndare men har Ă€ven tittat en del pĂ„ FL studio 20 dĂ„ den slĂ€pptes till mac tidigt i somras. Har provat demot pĂ„ FL Studio och gillar layouten men har fĂ„tt uppfattningen att ni som Ă€r kunniga inte anser denna som sĂ€rskilt "professionell". Vilken av dessa tvĂ„ tycker ni jag ska satsa pĂ„? Ăr nĂ„gon av dem mer "lĂ€ttdriven" för datorn sĂ„ att det passar min dator dĂ„ jag inte har nĂ„gon superdator? Vill helt enkelt ha lite tips pĂ„ hur ska jag tĂ€nka nĂ€r jag vĂ€ljer daw och gĂ€rna motiveringar till varför den ena rekommenderas framför den andra samt hur kommer jag igĂ„ng lĂ€ttast, Ă€r nĂ„gon av dem lĂ€ttare Ă€n den andra? FL Studio har ju Ă€ven "fria" uppdateringar nĂ€r nya versioner slĂ€pps, hittar ingen info angĂ„ende hur det funkar pĂ„ logic? Kan Ă€ven tillĂ€gga att tanken Ă€r att anvĂ€nda en midi keyboard för att spela in melodier lite lĂ€ngre fram. Letade i forumet efter jĂ€mförelser mellan just dessa pĂ„ senare tid men hittade inget vettigt, dĂ€rav trĂ„dstarten. Hoppas jag kan fĂ„ lite bra tips gĂ€llande detta, tack pĂ„ förhand!Â