Jump to content
Annons

Problem, Inspelning peakar trots att input reglagen inställt på 0


Sacrilegium

Recommended Posts

Jag har tänkt att göra DI-inspelningar hemma för att sedan reampa någon annanstans. Därför så har jag prioriterat att få så rena DI inspelningar som möjligt så köpte mig en Radial J48 som är en Aktiv Di box.

Mixerbordet är M-Audio Projectmix I/O

Märkte först när jag koppla in att det peakar även när reglagen är inställt på noll. Det är ju då när jag kör Gitarr/Bas - Tele - Radial - XLR - Mixerbord.
Tänkte då att det kanske beror på att med XLR så är det "mic" alternativet jag får välja som input på mixerbordet och att det borde funka med

Gitarr/Bas - Tele - Radial - Tele - Mixerbord.

Åkte och köpte mig en Xlr hona till tele kabel och prova.

Givetvis så var det ju oerhört kortat då det är en aktiv Di box och får ingen ström genom tele.... 🙁
Är det någon som har en idé om hur jag kan köra med mitt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pad i mixern kan ibland vara meningslös om insignalen är för stark, eftersom det i väldigt många fall sitter ett förstärkarsteg före både pad och mätare - och det steget kan överstyras, innan signalen kommer vidare till förstärkarsteget som innehåller pad, gain och annat smått och gott.

Pad:en i DI-boxen borde räcka, men annars kan en extern pad vara det som behövs, exempelvis en sådan här ställbar variant: https://webshop.holmerup.biz/mikrofoner/tillbehor/elektroniktillbehor/hosa-att-448.html .

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Man tycker ju det. Det är alltså redan "på vägen in" som det peakar. Så att jag har en pad spelar ju ingen som helst roll

På vägen in i vad? Redan in i J48:an? 

Annars som redan nämnts så har du ju 15dB dämpning i den:

j48-panels-lrg.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...