Jump to content
Annons

Hamoui

Recommended Posts

Hej!

Jag har flera frågor angående fl studio. Jag brukar göra låtar men brukar använda pads, plucks och leads på samma piano skala. Det brukar låta lite tråkigt. Är det egentligen så man gör? Ska man använda pads, plucks och leads på samma skala? Elr ska någon av dessa vara längre upp på piano oktaver? Finns det någon regel inom det? Tillexempel använder jag plucks, pads och leads på f5, f4, f3 som ackord. Men det låter tråkigt

Hur ska man egentligen göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, jag skulle läsa på lite musikteori om hur man skapar ackord och hur olika ackord fungerar ihop. Det kan ta ett tag att lära sig men definitivt värt det. Lite mer konkret svar på din fråga:

Pads kan ligga i hela ackord över piano, t ex f3 f4 c5 f5 a5 och byta ackord efter t ex 4 slag (om du spelar i 4/4 takt vilket är rätt standard). Eller så kan pads ligga som bara bas (f3 f4) eller bara något ljust (f5 a5 c6).

Vet inte vad för "plucks" du menar, men om det är gitarr så spelar dessa oftast bara ett eller kanske två toner i taget. Dessa spelar ofta något arpeggio, eller någon melodi, lite beroende på vad för typ av musik du gör.

Eftersom du nämner leads så antar jag att dina "plucks" inte spelar melodi utan ligger och spelar t ex f4 c5 f5 c5 i en fyrtakt eller något annat arpeggio. Leads kommer antagligen spela någon melodi som du har.

Allmänt så kan det vara bra att få med hela ackorden (t ex F-dur som innehåller f, a och c) och ibland färgade ackord (t ex F7 som innehåller f, a, c och eb). Det kan låta lite tråkigt och tomt att bara lägga grundtonen i oktaver.

Svårt att veta vilken nivå du är på så du får ursäkta om jag tog det för basic nu 🙂 Hoppas det hjälpte lite!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...