Jump to content
Annons

Bygga ljudisolerad låda till gitarrförstärkare...


Jacobi

Recommended Posts

Halloj!

Är sugen på att snickra ihop en ljudisolerad låda till min VC50. Har lite funderingar på hur jag skall göra, mest med tanke på hur man löser mikeplacering. Någon som har nån idé eller rent av ritning?

Puss

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Finns det ingen sida på nätet som behandlar detta? Var finns de proffesionella byggarnas sidor???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en låda till min 4210 som funkade över förväntan bra...jag smällde ihop den av några spånskivor och reglar målade den mattsvart (så klart 😎 ) och dämpade den med ojämt placerade skumgummibitar. Storleken på lådan blev ca 3 ggr så stor som stärkaren. Jag placerade micken på en skumgummikvadrat som jag byggde upp lagom så att jag kunde micka rakt in i konen. Lådan är toppmatat och jag isolerade mellan lådan och locket med hjälp av en vanligt gummilist. Jag satte gummihjul på lådan så att den blev mobil samt dämpad mot glovet. Tack vare denna låda kunde jag sitta dag som natt i en vanlig hyreslägenhet och spela in hårt distad gitarr på relativt hög volym utan att störa grannar och familjemedlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Grymt tack för lite positiva erfarenheter!

Jag skola glad i hågen sätta igång och snickra likt en byfåne!

Tacki tacki!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du glömma. En låda skapar så jädrans mycket bastoner och konstiga missljud (omöjligt att EQA bort)...

Om MÅSTE använda en sådan köp en proffesionellt bygd (dyra som tusen)...

scott henderson, allan holdsworth ... låter bra nog för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde talas om att på en turne med Steve Miller Band stoppade de ner alla stärkarna i ljudisolerade lådor. Alla musikerna hade sen inea-snäckor så det var nästan knäpptyst på scenen (förutom trummorna) Inget läckande monitorljud som brukar vara en stor anledning till att det låter skit ut i PA:t. den turnen skulle jag vilja vara FOH-tekniker...snacka om att mixa som i studion....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde talas om att på en turne med Steve Miller Band stoppade de ner alla stärkarna i ljudisolerade lådor. Alla musikerna hade sen inea-snäckor så det var nästan knäpptyst på scenen (förutom trummorna) Inget läckande monitorljud som brukar vara en stor anledning till att det låter skit ut i PA:t. den turnen skulle jag vilja vara FOH-tekniker...snacka om att mixa som i studion....

Fast det lär ju vara lite bull med inget tryck från en 4:12a i ryggen 🙂

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Alternativt kan du ställa förstärkaren med den inbyggda högtalaren på ett liggunderlag, klä sedan pjäsen med ett par duntäcken. Låter göörgôtt!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Kom på ett alternativ till:

Köp några meter liggunderlag från en järnaffär eller från en friluftsaffär. Jag hade en gång rullar med sånt... Klä insidan av en garderob med detta. Fäst dem med dubbelhäftande hantverkstejp som du köper från järnaffären.

Ställ in förstärkaren i garderoben. Spela. Borra ett pyttehål för miksladden, i bakstycket eller i sockeln och botten t.ex. Använd liten träplugg för att täcka hålet sedan. Fixa dona.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...