Jump to content
Annons

Jonte - Night Owl


Jonte

Recommended Posts

För dom som är intresserade av att höra en Fasttracker 2 låt...

  • Låtnamn: Night Owl
  • Artist: Jonte (aka Stranger)
  • Genre: Något elektroniskt
  • Kompositör: Jonte
  • Producent: Jonte
  • Inspelningsår: 2004
  • Format: .xm (fungerar i winamp)
  • Storlek: ca 600 kb
  • Status: Färdig

Låtlänk: På Scene.org

Eftersom jag precis snackat om Tracker program i en annan tråd så tänkte jag att det kunde va kul att kanske få en kommentar till denna...

Historia:

Låten skrevs under Dreamhack Winter 2004. Var en gång i tiden aktiv inom demoscenen (typ 8-10 år sedan), men stället fortfarande upp i musiktävlinge på DH lite då och då. Gör normalt med Rock och Hårdrock idag, men dock inte när det blir Tracker musik. Vet att jag sagt mig inte tycka om elektronisk musik egentligen, men det är väl en sanning med modifikation 😲

Får gärna komma med kommentarer, men gör sällan sådant här, så lyssna på den om ni är intresserade av tracker musik, annars kvittar det 😛

Namnet kommer från att jag satt uppe typ ett och ett halvt dygn i streck för att göra en låt typ... Bestämde mig hastigt och lustigt mitt i natten att jag ska göra en låt istället för att lägga mig... Gick för övrigt åt 22 Jolt Cola burkar 😉

Jaowell....

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hehe 🙂 Tack för kommentaren 🙁

Låter det som ett bilspel så var det nog mer slump (eller jag som haft det i huvét utan att veta om det)... Låten gjordes som sagt en natt på Dreamhack Winter 2004, ett LAN party i Jönköping...

Trackermusik innebär i detta fallet att man använder en typ av musikprogram som bygger på patterns, och sedan väljer man i vilken ordning dessa patterns ska spelas upp. Lite som en trummaskin kanske.. Enkelt förklarat.. Man knappar in noterna typ.

Fasttracker 2 användes mycket förr i demoscenen, som i detta fallet syftar på den scen där "datornördar" gör grafik, programmerade effekter, och gjorde musik. Tävlingarna inkluderar alltså fristående artister, och även typ "multimedia produktioner" där programmerare, grafiker och musiker gör något ögongodis tillsammans. Sen finns det andra bitar, men det var en kort förklaring av demoscenen i alla fall 🙂 Var själv coder och musician på Amiga tiden...

Fasttracker 2 bygger för övrigt på samplingar, som man spelar upp i olika hastighet för att få olika noter. Gör att man blir lite begränsad, och behöver ha minst en sampling per oktav typ om man vill kunna spela mer än en oktav och ljudet inte ska låta skit... Samtidigt blir formatet väldigt kompakt, samplingarna ligger lagrade, resten är bara noter i princip. Också ett väldigt CPU snålt format i och med att ljuden ligger okomprimerat. Ett smidigt format förr i tiden när datorerna inte riktigt klarade av att spela mp3or, speciellt när man skulle ha lite fräcka programmerade grafik effekter till...

Jaowell, lite historia sådär. Trackerprogram är betydligt äldre än Fasttracker 2, och andra kan säkert mer, men för den oinsatte (och kanske ointresserade 😱 ) så vet ni lite mer vad vi babblar om när vi snackar trackermusik emellanåt iaf 🙂

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Stranger är jag 🙂

Jag vet att det fanns någon annan Stranger runt samma tid, visste dock inte om det när jag tog mitt handle... Men aktiv i mitt fall innebär inte känd 🙂 Den andra Stranger tror jag var med i The Silents, så egentligen kanske jag borde ha bytt..

Var med i "Anathema" en kort sväng, men blev sparkad. Hade inte modem, och var med som musiker genom en kompis som kallade sig Butch och var coder.

Annars har jag vart med i Deflection, AmRiotz, Valhalla Dezign och den svenska delen av X-Zone (som bestod av gamla Valhalla Dezign). Samtliga av dessa, utom X-Zone som vi joinade, var jag med och grundade för övrigt, så det är Borås grupper alltihopa. Jag drev även en BBS ett kort tag som hette Digital Digestion. Är lite osäker på tidpunkterna, men var 13 när jag fick till min första 3D kub i ASM på Amigan, och är nu snart 27. Var även med som musiker i en PC-grupp ett tag, men kommer inte ihåg vad den gruppen hette. Åkte runt på små partyn runt Borås, det hölls en del i Skene på den tiden bland annat. Någonstans när jag var 17-18 år så försvann jag mer eller mindre från scenen. Höll på några år till, men lite sporadiskt. Lumpen, brudar och fester kom ju in i bilden på ett helt annat sätt då 😱

Var även på TCC, och The Party 4, något Icing och Pool Position. Och numer åker jag på DreamHack Winter en gång om året och det är typ det 🙂

Leker lite med C och DirectX ibland, men det blir väldigt sporadiskt, så får börja om i princip varje gång. Kan inget nytt, och har aldrig lärt mig Direct3D, så det mest avancerade jag gjort på PC är en TRON kopia.

Pga av mina föräldrar, så var min modemtid begränsad till 3 timmar per vecka. Jobbade extra varannan helg, vilket gick till mitt telefon abonnemang, men för att inte riskera något så fick jag den begränsningen på mig ändå 🙂 Farsan var lite orolig när första fakturan kom, men jag hade hållt mig inom ramarna så han blev lugn sen 🙁 Var ganska aktiv på IRC ett tag, på en Coders kanal, men var aldrig aktiv utanför Borås på BBS tiden. Började som Coder, med musiken vid sidan om, och övergick till musiker med programmeringen vid sidan om. Så det sista så satte jag ihop en effekt eller två, och så satte vår main coder ihop demot. Vem som gjorde musiken varierade, då vi var flest musiker till antalet i slutet.

Warez biten, cracking och hacking har aldrig varit min grej däremot..

Så min väg var...

Programmering:

C64 Basic

Amiga Basic

Amos

Amiga ASM

PC - Turbo Pascal

PC - C

Musik:

Games Music Creator

Soundtracker

Noisetracker

Protracker

Fasttracker 2

MadTracker (i Fasttracker2 läge)

Utanför datorvärlden så började det med Piano, blev sen lite gitarr, kan hjälpligt bas och trummor, och övergav MadTracker när jag skaffade mig en keyboard för drygt 6 år sedan. Lärde mig aldrig ReBirth och dom andra mjukvarusyntharna som folk började använda i slutet.

Så jag kör en liten "nostalgi tripp" på DH och tvingar mina småsyskon (17 och 14) att lyssna lite på "hur det var förr" 🙂 I övrigt så har jag ingen kontakt med scenen längre, och känner inga där idag...

Så då återstår frågan... Vem var du? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske, men vad spelar jag upp filen i?

Håkan

Ingen dum fråga, formatet är ju inte så jättekänt om man inte hållt på med det själv 🙁

WinAmp klarar att spela upp .XM filer, annars kan jag rekommendera XMPlay. Men WinAMP duger bra 🙂

Och tackar för kommentarerna 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske, men vad spelar jag upp filen i?

Håkan

Ingen dum fråga, formatet är ju inte så jättekänt om man inte hållt på med det själv 🙁

WinAmp klarar att spela upp .XM filer, annars kan jag rekommendera XMPlay. Men WinAMP duger bra 🙂

Och tackar för kommentarerna 😱

Tack!

Skall ta och lyssna så fort jag installerat Winamp på den här burken eller flyttat filen till den andra. Har för övrigt också haft BBS en gång i tiden.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var skitkul med en xm låt:) för övrigt så kan renoise www.renoise.com spela fasttracker II låtar. Är för övrigt en underbart tracker med "modern" tappning, bla vsti stöd osv. hyllar den stort!

var även jag en tracker, dock ej medlem i någon demogrupp. jag började med min Atari ST och gick vidade till FT2 ett par år senare..Använder fortfarande mina XI samplingar i FLStudio denna dag.

Ang. låten

"Skön", mycket amiga protracker känslor väcks till liv, i like it alot.

Jag har glömt bort de mesta kommandon i FT2 nu men renoise är grymt att programmera trummor osv idag. Ska ta och lära mig det mer grundligt nån dag.

ciao

/freddryer

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med i "Anathema" en kort sväng, men blev sparkad. Hade inte modem, och var med som musiker genom en kompis som kallade sig Butch och var coder.

Hette Butch Kimmo? Jag var med i Sagazity ett tag där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med i "Anathema" en kort sväng, men blev sparkad. Hade inte modem, och var med som musiker genom en kompis som kallade sig Butch och var coder.

Hette Butch Kimmo? Jag var med i Sagazity ett tag där...

Stämmer bra 😉

Kallade du dig för VacUm på den tiden också? I så fall är jag ganska säker på att det var du som visade mig hur man fick till en mer verklighetstrogen elbas i Protracker 😛

Har för mig att det handlade om att "dämpa" tillslaget, och eventuellt börja spela samplingen en liten bit in... Men jag kommer inte ihåg exakt, var ju en herrans massa år sedan 🙂

Har också för mig att du gjorde väldigt lite standard eurotechno/trance eller vad man ska säga? Och hade lite mer egen stil?

Kimmo och jag programmerade ganska mycket ihop, och han har hjälpt mig mycket. Både med dokumentation, och lite förklaringar. Vi gick i samma klass från 7:an till 9:an, och parallellklasser från 1:an till 6:an. Träffade även Tobbe (har glömt hans handle) någon gång. Har tyvärr ingen kontakt med honom längre, träffade honom förra året i och för sig när det var 10 års jubileum sen vi slutade 9:an...

Jaja, världen är liten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med i "Anathema" en kort sväng, men blev sparkad. Hade inte modem, och var med som musiker genom en kompis som kallade sig Butch och var coder.

Hette Butch Kimmo? Jag var med i Sagazity ett tag där...

Stämmer bra 😄

Kallade du dig för VacUm på den tiden också? I så fall är jag ganska säker på att det var du som visade mig hur man fick till en mer verklighetstrogen elbas i Protracker 🙂

Har för mig att det handlade om att "dämpa" tillslaget, och eventuellt börja spela samplingen en liten bit in... Men jag kommer inte ihåg exakt, var ju en herrans massa år sedan 🙂

Har också för mig att du gjorde väldigt lite standard eurotechno/trance eller vad man ska säga? Och hade lite mer egen stil?

Kimmo och jag programmerade ganska mycket ihop, och han har hjälpt mig mycket. Både med dokumentation, och lite förklaringar. Vi gick i samma klass från 7:an till 9:an, och parallellklasser från 1:an till 6:an. Träffade även Tobbe (har glömt hans handle) någon gång. Har tyvärr ingen kontakt med honom längre, träffade honom förra året i och för sig när det var 10 års jubileum sen vi slutade 9:an...

Jaja, världen är liten 😉

haha, det kan nog stämma 🙂

Men schchhhh.. Jag har aldrig gjort techno... 😄😉😛🙂

edit: Tobbe hette väl Axe, Phase o bytte namn varannan tisdag typ?? .. Känner du Henrik Stolt oxo? Han va ju en sköning..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, det kan nog stämma 🙂

Men schchhhh.. Jag har aldrig gjort techno... 😮😄😎😱

edit: Tobbe hette väl Axe, Phase o bytte namn varannan tisdag typ?? .. Känner du Henrik Stolt oxo? Han va ju en sköning..

Hehe, ja, det stämmer nog. Axe var det jag tänkte på. Henrik Stolt var väl programmerare han också har jag för mig? Känner egentligen bara Kimmo där, men blev ju att man snackade lite skit med resten av folket också, när man var på demoparty 🙂

Staffan Bengtsson, även Jemy Murphy, var en annan kompis som var med en del nere i Skene också annars. Grafiker. Men annars så känner jag tyvärr inte så många gamla sceners. Bara dom jag känner privat också sas. Ooze, Horatiuz, Zabler och någon till var det som var med i X-Zone i vart fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...