Jump to content
Annons

Halsproblem


niklaskrig

Recommended Posts

Hej allihopa,

Jag har fått ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

På senare tid så har jag blivit rosslig i rösten, när jag pratar i "vanligt" läge så att säga, vilket är rätt lågt (jag är man). Detta gör att jag alltid låter trött på rösten, och att det skorrar hela tiden känns inte bra. Så fort jag pratar "melodiskt" så att säga, så skorrar det inte.

Jag har alltid kunnat sjunga kraftigt, och rätt högt upp i tonerna. Detta är just nu i princip kört, då jag inte kommer upp ordentligt längre, och rösten skär sig mer ofta än tidigare.

Jag har även märkt på mina inspelningar att när jag verkligen klämmer i, så är det ett smattrande ljud från min hals / röst. Det låter i princip som att mina stämband smattrar mot varandra likt en kulspruta!

Detta förstör så klart alla mina inspelningar då det låter för jävligt rent ut sagt...

Är det någon som vet vad detta kan bero på / har haft samma problem?

Mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

Tack för era svar!

Har googlat runt lite, låter jobbigt och som en lång process att bli "frisk" igen.

Ska upp till studio och spela in sång om 4 veckor, gissar på att det är kört.. eller finns det någon tillfällig kur man kan köra för att det ska fungera lite bättre?

Jag har även märkt att jag måste harkla mig + ökad slembildning i halsen på sistonde.. kanske också är förknippat med knutor på stämband?

Och nej hehe, puberteten var ett tag sedan... 🙂

Redigerat av niklaskrig
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte mycket om just knutor och ev slembildning, men knutor är förhårdnader på stämbanden. Dom ska normalt ska vara väldigt mjuka och följsamma. Typ samma som man kan få förhårdnader på fingrar, händer om man jobbat länge med tungt hantverk, eller på torra fötter ibland. Om du spelar mycket el-gitarr så får man ofta gitarr-valkar, förhårdnader på vänsterns fingertoppar. Same shit, fast på stämbanden.

Är det knutor så tror jag man brukar vila bort dom. Inte prata så mycket, definitivt ingen sång, så går det bort efter några veckor. I extrema fall opererar man tydligen, skär i stämbanden. Inte så kul.

Men rösten är en bra barometer för hur kroppen mår överlag. Mår man dåligt, har infektion, är överarbetad, stressad eller har ångest, så märks det rätt fort på rösten. Kombinera det med rökning eller mycket festande, så kan det märkas tydligt. Det kan vara mycket, så kolla med läkaren du.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska upp till studio och spela in sång om 4 veckor, gissar på att det är kört.. eller finns det någon tillfällig kur man kan köra för att det ska fungera lite bättre?

Vill du försöka bli frisk eller bagatellisera ditt problem?

Du kanske bara ska sjunga en gång till innan du ägnar dig åt frimärkssamling iofs. I så fall kör på.

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har kollat upp det hos läkaren nu..

Jag ska käka piller som dämpar min magsyra under kvällarna. Läkaren trodde att det kunde vara sura uppstötningar som la sig på stämbanden så att de svullnar och blir dåliga.

Ska prova detta i 3 veckor, blir det inte bättre så ska en läkare titta ner i halsen på mig.

Mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...