Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja,

Mycket möjligt att jag befinner mig i fel forum men i så fall får mod gärna flytta på tråden.

Har en Roland GR-20 gitarrsynth som jag vill kunna styra med en MIDI-keyboard. Har googlat som en tok men inte lyckats hitta någon bra pedagogisk beskrivning för hur man fixar detta. Jag har gett upp.

Är det någon utav alla er genier här som skulle vilja guida mig igenom detta krångel? Kör Cubase Elements 6, Presonus FP10, Axiom 25 och en GR-20.

Vore så grymt tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Ska du styra allt med Cubase Elements?

Här är ett scenario:

Vad jag ser verkar det som du måste ha ett vanligt MIDI-interface mellan datorn och din GR-20. Det verkar inte som den (GR-20) använder MIDI via USB.

För att kunna styra GR-20's ljud via Cubase utan att den spelar ljuden dubbelt måste det gå att stänga av "Local -mode" i GR-20.. om du sedan ska spela GR-20 via gitarr måste du troligtvis fortfarande köra via Cubase.. d.v.s sätt en MIDI-kanal till rätt midi-utgång och slå på monitor på kanalen, men jag vet inte riktigt om de har tänkt på det där med Local-mode eller om du är beredd att slå på/av funktionen varje gång. Normalt är det bekvämt att styra allt via Cubase och jag antar att du använder Cubase för att spela in saker med.. så det är säkert ett mindre problem när allt väl fungerar som det ska.

Allt det här är inte helt självklart men inte heller speciellt svårt om bara de grundläggande förutsättningarna finns. Tyvärr orkar jag inte sätta mig o lusläsa manualer för dina prylar men kan bistå med hjälp om du gör "skitgörat" själv.

Axiom 25 och FP-10 kan vi lämna utanför ekvationen sålänge.. Jag antar att du kör Axiom 25 mot datorn via USB? Om den redan är inkopplad och fungerar och likaså ditt FP-10 så är det bara ett MIDI-interface (typ MIDISport 2x2 ) du behöver och sedan klura ut hur du konfigurerar GR-20 enligt ovanstående, sen är det bara att köra.

Postat (redigerat)

Ska du styra allt med Cubase Elements?

Här är ett scenario:

Vad jag ser verkar det som du måste ha ett vanligt MIDI-interface mellan datorn och din GR-20. Det verkar inte som den (GR-20) använder MIDI via USB.

För att kunna styra GR-20's ljud via Cubase utan att den spelar ljuden dubbelt måste det gå att stänga av "Local -mode" i GR-20.. om du sedan ska spela GR-20 via gitarr måste du troligtvis fortfarande köra via Cubase.. d.v.s sätt en MIDI-kanal till rätt midi-utgång och slå på monitor på kanalen, men jag vet inte riktigt om de har tänkt på det där med Local-mode eller om du är beredd att slå på/av funktionen varje gång. Normalt är det bekvämt att styra allt via Cubase och jag antar att du använder Cubase för att spela in saker med.. så det är säkert ett mindre problem när allt väl fungerar som det ska.

Allt det här är inte helt självklart men inte heller speciellt svårt om bara de grundläggande förutsättningarna finns. Tyvärr orkar jag inte sätta mig o lusläsa manualer för dina prylar men kan bistå med hjälp om du gör "skitgörat" själv.

Axiom 25 och FP-10 kan vi lämna utanför ekvationen sålänge.. Jag antar att du kör Axiom 25 mot datorn via USB? Om den redan är inkopplad och fungerar och likaså ditt FP-10 så är det bara ett MIDI-interface (typ MIDISport 2x2 ) du behöver och sedan klura ut hur du konfigurerar GR-20 enligt ovanstående, sen är det bara att köra.

Hej Lundin,

Tack så hemskt för svaret! Att stänga av Local mode verkar ju absolut vara ett steg i rätt riktning! Det stämmer, i nuläget kör jag Axiom 25 mot datorn via USB.

Ska kolla om det finns nåt MIDI-interface i min lokala musikaffär, imorgon förhoppningsvis.

Jag testar detta så fort jag hinner och återkommer.

Tusen tack än en gång!

Redigerat av Entombed

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.