Jump to content
Annons
  • Veckans pluggtips: PSP Audioware Flare

    Flare från polska PSP Audioware presenteras som en ny typ av kompressor som bygger på psykoakustik. Alltså hur vi upplever ljud, snarare än vilka energinivåer de tekniskt sett har. Funkar det? Vi kollar in den här.

    Henrik Andersson Vogel

    Flare artikelbild.webp

    Flare är ett samarbete mellan polska pluggtillverkaren PSP Audioware och Paolo Pasquariello, som är sound designer och ljudtekniker inom broadcast. I manualen presenterar Pasquariello problemet att kompressorer inte alltid bearbetar ljudet som öronen önskar att det gjorde. Han tog fram en egen kompressoralgoritm och beskriver den som att den arbetar med ljudets densitet och inte dess toppar och dalar som vanliga kompressorer. Det gör att Flare komprimerar ett skrik hårdare än en viskning, även om de har samma ljudstyrka, och att en distad gitarr behandlas hårdare än en ren.

    I användning

    Själva hanteringen av Flare bjuder inte på några överraskningar eller svårigheter. Reglagen är i princip de man väntar sig hos en kompressor, attack, release, threshold, hela paketet. Och lite till, men det är inte så mycket reglagen som är det intressanta med Flare, utan dess beteende.

    Ligg still!

    Flare har nämligen en enastående förmåga att få en ljudkälla att ligga still i mixen utan att kännas det minsta kvävd. Använd på en trumbuss märker man som tydligast att Flare knappt ger några pumpeffekter alls, trots ganska djup kompression. Utan den lyfter upp detaljer och limmar ihop paketet på ett väldigt naturligt och trovärdigt sätt. 

    Ibland vill man förstås ha ljudet som uppstår när man spöar upp sina rumsmickar med en 1176. I de fallen är det just en 1176 man ska sträcka sig efter. Flare kan visserligen också fås att bete sig aggressivt med snabb attack och release och låg tröskel. Men det är ändå dess egenskap som osynlig nivåbalanserare som gör Flare unik och unikt användbar.

    Tendensen går igen vilken ljudkälla man än använder Flare på. Akustiska gitarrer, sång, stereobussen – sakers dynamik hålls igen och en jämnare nivå erhålls, men utan pumpande eller smackande. Ljudens karaktärsdrag hålls intakta, och återigen, det hela känns väldigt naturligt.

    Uppåtgående kompressor?

    Karaktären och beteendet påminner om en uppåtgående kompressor, alltså en kompressor som reagerar på ljud under tröskelvärdet och lyfter dessa, men ignorerar ljud över tröskelvärdet. Med en sådan kan man just uppnå effekten att småljud blir tydligare utan att de starka ljuden låter kvävda. PSP är lite hemliga kring vad exakt som händer under huven på Flare, men mitt intryck går alltså lite åt det här hållet.

    En kompressor som inte märks, det låter kanske lite tråkigt? Jag erkänner gärna att jag är stor anhängare av kompressorer med karaktär som bidrar till musiken, energin och gunget. Men det är helt klart nyttigt att även ha en kompressor som Flare i verktygslådan. Då kan den tas fram vid de tillfällen man egentligen är helnöjd med en ljudkälla, men bara önskar lyfta fram detaljerna något.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.