SSL Revival 4000: Älskling, jag krympte mixern
SSL Revival 4000 krymper ned en komplett kanallimpa från de legendariska SL 4000-mixerborden till en hanterlig 19-tums rackenhet. Men den är mer än så. Vi får en monokanallimpa som inkluderar det göttaste från mixerbordens B- och E-serier: Jensen-transformatorer i mickförstärkaren, de-esser á la B-serien, dynamiksektionen från E-serien och en EQ som kan växlas om mellan kretsarna som fanns i kanalerna med bruna respektive svarta rattar.
SSL Revival 4000 – de viktigaste egenskaperna
- Kanallimpa med mickförstärkare, kompressor, equalizer, expander/gate och de-esser
- Hämtar de bästa delarna från serie E och B av SSL:s klassiska SL-4000-mixerbord
- Jensentransformator i mickförstärkaren, upp till 90 decibels förstärkning
- Dynamiksektion från E-serien med kompressor/gate/expander
- EQ från E-serien med Brown och Black knob-inställningar
- Omkopplingsbar insertpunkt, flexibla signalvägar
SSL Revival 4000 vid första anblicken
Med Revival 4000 skapar SSL ett monument över sig själva, vilket är extra efterlängtat eftersom britterna inte har haft någon jämförbar kanallimpa i produktportföljen på mycket länge. Detta kraftpaket som är "assembled in China" väger in på 3,8 kg, är en rackenhet hög och överdådigt utstyrd med 22 färgglada potentiometrar och 25 lysdioder på en modern, mörk frontpanel.
Med en prislapp på knappa 20.000 kr är den måhända inte ett fynd, men ändå bra mycket billigare än SSL:s tidigare liknande produkt XLogic E-Channel. Där fick man hosta upp omkring 5000 pund för att den skulle lämna de brittiska öarna.
Den nya Revival 4000 är lika rik på funktioner men ändå bekvämare att använda, trots att mängden rattar och knappar kan get ett överväldigande första intryck. Det är främst EQ:n som har getts utrymme och inställningsmöjligheter, vilket är bra. Överlag är namnet Revival 4000 väl valt, eftersom den är mycket lik de ursprungliga SL 4000-borden både till det inre och det yttre.
Tillbaka till rötterna med Jensentransformator
En viktig vändpunkt i 4000-seriens historia inträffade 1980 då man började använda transformatorlösa ingångar. De tidigaste 4000-borden, från 1976 till 1979, konstruerades med transformatorer, men SSL ville röra sig åt ett modernt och rappt ljud och den nya transformatorlösa konstruktionen utlovade större headroom och lägre distorsion. Som parentes kan de nämnas att SSL senare tog ambitionen ännu längre med de gnistrande rena Super Analogue-kretsarna i 9000-serien.
Med Revival 4000 har SSL dock bestämt sig för att gå tillbaka till rötterna och mickförstärkaren är därför utrustad med en Jensen JT-115K-EPC, samma transformator som i B- och tidiga E-serierna från 1976 till 1979. Jensen anses vara en av de bästa transformatortillverkarna i världen sedan 1970-talet och karaktären är överlag ren och exakt.
Men driver man micksteget hårdare bidrar transformatorn helt klart med en viss mättnad och behaglig livlighet. Signalen blir fetare och kompressionen märks tydligt.
Mickförstärkare med extra allt
Mikrofonförstärkaren ger hela 70 decibel förstärkning samt ytterligare 20 decibel extra förstärkning via en ratt som kan växlas över till att styra linjenivån. Standardfunktioner som 48 volts fantommatning, polaritetsvändning och en pad finns självklart med. Längst till höger på enheten finns en nivåmätare bestående av fem lysdioder. Den kan växlas mellan att visa in- respektive utnivå. Man ansluter en mikrofon via XLR-kontakt på bakpanelen, där det också finns en separat linjeingång (transformatorlös) som aktiveras via Line-knappen på fronten. Det finns dock ingen DI-ingång eller hörlursutgång. Det är verkligen synd!
Alla knappar på enheten ger ifrån sig tydliga klick och färgglada lysdioder indikerar de olika funktionernas status.
Förenklad de-esser
Den tidiga SL4000 B-serien innehöll en kompressor som också kunde användas som en de-esser. På Revival 4000 finns en förenklad de-esser som styrs med en enda ratt. Den har en fast arbetsfrekvens vid 7 kilohertz och en lika fast ratio på 10:1. Ratten reglerar tröskelvärdet (Threshold), och påminner därmed mer om de moderna SSL-mixerborden Six och Big Six än de traditionella 4000-borden. För sång fungerar denna lösning utmärkt, men för exempelvis trummor hade en valbar arbetsfrekvens varit önskvärd. Jag frågar mig om inte en VHD/Fusion Drive hade varit ett mer användbart tillägg.
Dynamiksektionen från SSL E-serien – en renodlad arbetshäst
Dynamiksektionen har hämtats från E-serien och innehåller en kompressor och en kraftfull gate/expander. Båda är trogna originalet med sina diskreta VCA-konstruktioner i klass A. I normalläget ligger hela dynamiksektionen inklusive de-essern före equalizern, men kan med en knapp växlas till att istället ligga efter den.
De fem översta lysdioderna indikerar kompressorns nivåreducering (Gain Reduction), de gröna lysdioderna under visar hur Gate/Expander arbetar. Kompressorn styrs av Threshold och Ratio. Release är kontinuerligt variabel medan attacken har två fasta lägen: 30 millisekunder i normalläget eller 3 millisekunder med Fast Attack valt. Vidare kan Release-beteendet växlas mellan linjärt/exponentiellt och man kan växla mellan Soft- och Hard Knee, som alltså styr hur hårt eller mjukt kompressorn går från att inte komprimera till att göra det.
Kompressorn är också uppbyggd kring en VCA och dess sidechain utgår från RMS-nivån till skillnad från peak-värdena. Sidechain-delen har ett högpassfilter som kan aktiveras om basfrekvenserna får kompressorn att löpa amok. På baksidan finns en ingång för att mata in en extern ljudkälla i sidechain, vilket aktiveras med en knapp på den högra delen av enheten. På baksidan finns även Link-ingången som gör att sidechain kan länkas till en annan Revival 4000-enhet för användning i stereo.
Flexibel gate/expander
Gate/expander-delen ger möjlighet för allt mellan kreativt rytmisk nivåsänkning till att kapa signalen utan pardon. Range-ratten styr dess maximala arbetsområde, Threshold ställer in tröskelvärdet och Release anger förstås releasetiden. Ration har två fasta lägen som väljs med EXP-knappen – 10:1 (normalläge/gate) och 2:1 (Expander). Även attacktiden har två fasta lägen som väljs med en knapp. Gate/expander-delen är lätt att ställa in för att kontrollera andnings- eller bakgrundsljud, eller till och med punktvis isolera trummor. Jag gillar särskilt expander-effekten på slagverksbussar; det skapar en fräsch mix.
Klassisk EQ – brun och svart
Sist men inte minst har vi den fullfjädrade equalizern med sina fyra frekvensband. De två mellanregisterbanden är helt parametriska, medan bas- och diskantbanden har svepbara arbetsfrekvenser och är valbara mellan shelf- och bell-kurvor. Som om det inte vore nog finns de tidigare nämnda svepbara hög- och lågpassfiltren. 4000-seriens equalizer är en absolut klassiker och utan tvekan den ljudmässiga höjdpunkten i denna kanallimpa.
I normalläget baserar sig equalizern på en 4000-variant som hade bruna markeringar på ett par av rattarna, men som tidigare nämnts kan equalizern växlas mellan den variant där motsvarande rattar var svarta. Detta läge aktiveras med knappen märkt BLK, och ger lite mer bett åt EQ och filter. Kvalitetsfaktorn på banden ökar märkbart i ytterligheterna, filtren blir brantare och det eventuella ingreppet kraftfullare. Med Black Mode aktiverat är det till exempel möjligt att plussa på basbandets shelf upp till hisnande 18 decibel. I normalläget är det "bara" 13 decibel. Det är också därför det inte finns några definitiva etiketter på Gain-rattarna.
SSL Revival 4000 i användning
SSL Revival 4000 kombinerar alltså en mängd ljudverktyg i en kompakt kanallimpa med högkvalitativt transformatorljud. Den bjuder på mängder av smidiga möjligheter där sådant som att kasta om ordningen på EQ och kompressor, filtrera sidechain och placera om insertpunkten hade krävt en hel del omkopplande om det hade rört sig om flera separata enheter.
SSL Revival 4000 – saker man hade kunnat önska sig
Två minusposter återstår: Den första är att linjeingången inte går via transformatorn. Vill man ge linjesignaler, till exempel redan inspelade spår från datorn, färgning från transformatorn får man alltså ansluta till mikrofoningången och aktivera paden. Det gör det lite krångligare att ställa in rätt nivå.
Den andra är avsaknaden av DI-ingång, vilket är en riktig besvikelse med tanke på den annars fullastade uppsättningen av funktioner. Jo, jag vet, Revival 4000 är en kopia av mixerbordskanalen och den hade inte hörlursutgång, USB, och så vidare.
Apropå att hålla sig nära originalet eller ej kan man fundera på om det lätt kryptiska upplägget med svarta eller bruna rattar är vettig att hålla kvar vid. Är det inte bara gamla stötar som förstår den referensen?
SSL Revival 4000 – sammanfattning
SSL Revival 4000 är mycket mer än en enkel återutgivning – det är en noggrant genomtänkt kanallimpa som samlar “best of” SSL kombinerat med moderna funktioner. Bara mikcförstårkaren med sin Jensen-transformator gör enheten värd att kolla in, och lägg där till den mycket lättrattade de-essern, den omfattande dynamiksektionen och den ikoniska SSL- EQ:n med valbar brun/svart karaktär.
Signalvägarna är flexibla och de olika delarna kan kombineras i nästan vilken ordning som helst. Resultatet är en kanallimpa där helheten är större än summan av delarna. En lysande mix av arv och framåtblickande, i en kompakt och kompromisslös förpackning.
De invändningar man kan ha är på sin höjd en smaksak. Summan av kardemumman är att SSL Revival 4000 ett grymt verktyg – precis som förlagan, SL-4000-borden, var redan för närmare 50 år sedan.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.