Spectrasonics Omnisphere 3: Flexibel, effektiv – med mer kontroll
Det har hunnit gå hela tio år sedan Spectrasonics släppte version 2 av Omnisphere. Med det sagt har de under dessa år kontinuerligt utvecklat denna version med löpande uppdateringar, både av själva pluggen och tillhörande ljudbibliotek.
Instrumentet har gjort sig känt för en näst intill oändlig samling ljud, som skapas med en hybrid av olika syntesformer, sampling och effekter. Den genomgående höga kvaliteten har medfört att nästan alla studior man besöker äger en licens av Omnisphere. Den används ofta inom både musikproduktion och ljuddesign till film och spel.
STEAM-ljudmotorn – Omnispheres kärna
Spectrasonics gjorde sig innan plugg-eran kända för samplingsbibliotek och en stor del av materialet i Omnisphere är realistiska och detaljrika ljud baserade på just samplingar. Instrumentet erbjuder även en uppsjö av syntesvarianter i ljudmotorn STEAM, som också är kärnan i Spectrasonics andra pluggar, Keyscape och Trillian.
STEAM erbjuder:
- Sampling (både uppspelning av fabriksmaterial och import av egna ljudfiler)
- Subtraktiv syntes
- Variabel vågformssyntes
- Granulär syntes
- FM
- Polyfonisk ringmodulering
- Harmonia / Unison
- Timbre Shifting
Patch, lager, multi och effekter
Varje patch kan innehålla upp till fyra olika lager (A–D) och därmed blanda de olika ljudgeneratorerna som vi punktade upp här ovan. Nästa steg är att varje instans av pluggen (eller om du kör den fristående) kan samla upp till åtta olika patcher i en så kallad Multi. Dessa kan i sig staplas eller spridas ut i olika klaviatur-zoner. Omnisphere är alltså ett oerhört potent instrument för livebruk.
När det kommer till effekter finns det det mesta man kan önska sig och dessa kan läggas antingen per lager, hela patchen eller som en Aux-buss (en för varje part) att skicka till. Upp till fyra effekter kan läggas i varje effekt-kedja.
Bekant och användarvänligt gränssnitt
Nu har vi fått en liten resumé avseende konceptet bakom Omnisphere och ska nu gå över till att fokusera på vad som är nytt i version 3. Innan vi sätter igång måste jag redan här dela ut en eloge för att Spectrasonics – precis som vid förra versionshöjningen – lyckas hålla kvar vid instrumentets ursprungliga gränssnitt och känsla. För dig som redan använder Omnisphere 1 eller 2 blir det inte fråga om någon chock-upplevelse.
Effektivare ljudletande med ny biblioteksfunktion
Det som först slår en är att det stora biblioteket nu har fått en helt annan kategorisering som underlättar rejält när man snabbt vill komma åt rätt ljud. I Directory-mappen väljer du vilket specifikt bibliotek du vill ha med (ja, du kan välja alla samtidigt) och därefter väljer du vilka kategorier av ljud som ska vara med i urvalet.
Tillsammans med Match-funktionen som vi hade sedan tidigare känns preset-letandet mycket mer specifikt och, framför allt, effektivt.
Helt nya ljud och ljudkällor
Förutom att Spectrasonics delat in allt innehåll i 18 olika bibliotek har man också lagt till en hel del nya spännande ljud och oljud. Bland de nya ljudkällorna hittar vi Blown Ostrich Egg (ja, "flöjtifierat" sturtsägg), Tonal Sand, Nyckelharpa, Celestaphone, lyraharpa, Magic Wand Metallophones, Sul Tasto Cello, Percussive Snow, Piano Harmonics och Tongue Slap Flute.
Förutom att Omnisphere 3 bjuder på ljudkällor i form av instrument som nyckelharpa får vi också tillgång till ett spelbart strutsägg(!)
En kul detalj här är att Omnispere 3 inte tar mer hårddiskutrymme i anspråk än föregångaren, tack vare ett nytt förlustfritt ljudformat.
Effektiv kontroll med adaptiva reglage
Nu behöver vi inte längre dyka ned i varje parts reglage för att justera övergripande parametrar i ett ljud. Visst, vi hade tidigare global kontroll på ett fåtal saker, som pitch och filter-cutoff men nu har vi fått en ny flik med namnet Main. Denna ger oss samlad kontroll över de vanligaste sakerna som enveloper, vibrato med mera. Det Spectrasonics lyckats riktigt bra med här är att hela den här makro-vyn är adaptiv. Du behöver inte själv göra kopplingar till de olika underliggande parterna på något imponerande sätt fungerar detta även på effekter.
Som exempel: om du har ett sammansatt ljud med flera olika parter, som i sig är rejält kryddade med delayer och långa reverb så behöver du inte tillbringa en eftermiddag för att leta rätt på alla dry/wet-vred i varje instans. På Main-sidan finns en Ambience-del med reglagen Amount och Range – som i sin tur håller koll på allt tråk-göra åt dig. Genom automatisk analys anpassas patchen så att Main alltid arbetar utifrån ett musikaliskt upplägg. Otroligt bra då det inte är många som i slutändan orkar fixa till sådana här saker manuellt.
Skapa unika ljud med Patch Mutation
Många kanske känner en viss olust inför att använda en förinställning rakt av. Man vill ju liksom vara lite creddig och inte ha ett ljud som känns igen allt för lätt. Med nya Patch Mutation-funktionen kan du generera olika versioner utifrån en ursprungspatch, som sedan sparas automatiskt. Här erbjuds också två lägen för hur galet saker ska kunna bli. Default gör betydligt mer subtila justeringar än Extreme-läget.
Fördela och kombinera ljud med Quadzone
Nu finns förbättrade möjligheter att fördela ut parterna i en patch via nya Quadzone, lite på samma sätt som vi redan tidigare kunnat göra med olika patcher. Förutom uppenbara saker som att dela upp i olika key- eller velocity-zoner finn även möjlgihet att tona över mellan olika ljud via valfri MIDI-cc. Dessa kan i sin tur automatiseras. Genom att till exempel låta en envelope eller LFO kontrollera vilket eller vilka lager som låter öppnar detta upp för skapande av komplexa och organiska ljudlandskap.
Quadzone gör det möjligt att placera ut ljudkällorna i en patch enligt velocity, key range eller MIDI-reglage.
Nya filter och analog karaktär i Omnisphere 3
Omnisphere 3 bjuder på hela 36 nya filtertyper fördelat över sju olika karaktärer: Classic, Jupiter, Beefy, OB, French, Subtle och Sauce. Hela filterdelen har nu också en ny kretsmodellerad Filter Saturation.
På oscillator-nivå har man lagt till en drifts-funktion för att gradvis simulera instabiliteten i gamla analoga syntar.
Polyfonisk ljuddesign med Dual Frequency Shifter
En frequency shifter är vanligtvis en effekt, som övergripande påverkar en hel signal – men med nya Duyal Frequency Shifter ger Omnisphere 3 oss en polyfonisk variant som gör det hela mer spelbar. Varje part erbjuder två sådana här moduler, som antingen körs eller parallellt.
Utökat MIDI-stöd och hårdvaruintegration
Tidigare har Omnisphere haft stöd för olika syntar när det kommer till automatisk mappning och fjärrstyrning – men inget in the box-stöd för vanliga MIDI-keyboards. Detta är nu ändrat och Spectrasonics har utökat stödet rejält med över 300 nya hårdvaruprofiler. Här hittar vi produkter från de flesta stora tillverkers, till exemepl Arturia, Novation, Yamaha med flera. Här upplevde jag däremot en eventuell blunder. Omnisphere kommer inte ihåg att jag har valt min master-klaviatur så det måste ställas om nästa gång jag laddar pluggen eller den fristående appen. Många andra tillverkare lyckas ju själva scanna av och välja rätt kontrollenhet och om man har flera som passar vore det bra att kunna ha en global inställning så detta inte behöver göras varje gång.
Omnisphere 3 har också uppdaterats med ett fullständigt MPE-stöd och via nya Adaptive MIDI Scaling får vi helt sömlös live-hantering som gör att ett ljud som anslås klingar ut även om vi byter preset innan den släpps.
Nya Effekter i Omnisphere 3
Vi får ett rejält tillskott när det kommer till effekter med denna uppdatering av Omnisphere, hela 35 stycken i kategorierna Reverb, Delays, Creative, Modulation, Equalizers, Dynamic, Colour och Distorsion.
Fristående effekt-plugg
Många, mig inkluderad, har önskat att det på något sätt skulle gå att använda de interna Omnisphere-effekterna på andra spår i mitt inspelningsprogram, till exempel sång. Visst, man kunde ju lösa det på ett extrem omständligt sätt genom att importera ljudfiler från aktuellt projekt och trigga dessa som samplingar men … nu är det slut med det. När du köper eller uppgraderar till Omnisphere 3 får du nämligen bonus-pluggen Omnisphere FX Rack som låter våra drömmar gå i uppfyllelse. Det skulle inte förvåna mig om de kanske rentav släpper denna som en separat produkt längre fram.
Nya bonuspluggen FX-Omnisphere gör det möjligt att använda Spectrasonics effekter som insert på vilka spår som helst i ditt inspelningsprogram.
Sammanfattning
Omnisphere har med tiden fått något av en hårdvaruaura omkring sig, mycket tack vare att Spectrasonics håller sitt gränssnitt konsekvent och städat – man känner liksom igen sig. Visst, det finns de som tycker att det ser för jäkla tråkigt ut men det fina i den berömda kråksången är att de med tiden vinner på att inte skapa en massa balla visuella upplevelser. Det är städat och professionellt, samtidigt som nya tillägg implementeras med en fingertoppskänsla som gör att de flyter in i arbetsflödet på ett tryggt sätt. Det blir inte till att snoka upp Youtube-tutorials och tappa arbetsdagar för att komma ikapp.
Ett extra plus för att de levererar en produkt som är bakåtkompatibel med tidigare versioner: Pluggen heter rätt och slätt Omnisphere vilket gör att jag inte måste ladda om den igen och leta upp patcher i mina projekt.
Paranoid som jag är backup-kopierade jag hela min STEAM-mapp innan uppgraderingen. Man har ju minnen av att lyckas bli av med sina egna ljud vid sådana här tillfällen. Med facit i hand var det helt onödigt; installationsprogrammet uppdaterade allt på rätt sätt så allt var intakt. Det var bara att tuta och köra.
De nya ljudkällorna är spännande i sig men egentligen har jag inte direkt efterfrågat nya sådana då de funktioner som finns i detta instrument gör det möjligt att skapa nya och intressanta ljud med alla de tusen källor vi hade sedan tidigare. Men, det är ändå kul i sig att de verkligen lägger manken till när det kommer till vilka typer av ljud de samplar.
Om jag ska tvinga mig till att hitta något som jag inte riktigt är nöjd med så blir det dilemmat med att pluggen inte minns min förvalda MIDI-klaviatur. Det är ju i slutändan ingen showstopper. Rent funktionsmässigt är Omnisphere 3 likväl en fullträff.
Plus
- Nya katalogupplägget effektiviserar ljudletandet – big time!
- De vidsträckta modulationsmöjligheterna
- Kvaliteten på medföljande ljud, både preset och rena ljudkällor
Minus
- Man måste välja hårdvarukontroller varje gång
Systemkrav
- 2.4 GHz-processor
- 8 GB RAM (16 rekommenderas)
- 64 GB ledigt hårddiskutrymme
- Mac: macOS 13 Ventura eller nyare
- Windows: Microsoft Windows 10 eller nyare
-
Värdprogram med stöd för AU- (Mac), VST 2-, VST3 eller AAX-pluggar






Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.