Roland AIRA Compact P-6 – kreativ sampler i miniformat
Trummaskin, syntar, sång – hittills var en sampler det enda som saknades i AIRA Compact-samlingen. Et voilà: Roland AIRA Compact P-6, färgglatt och lekfullt – men absolut inte att underskatta. P-6 är den nyaste och, med ett pris på cirka 2 290 kronor, också den dyraste medlemmen i AIRA Compact-familjen.
2022 lanserade Roland AIRA Compact-serien med AIRA E-4 Voice Tweaker, J-6 Chord Synth och T-8 Beat Machine . Senare följde S-1 Tweak Synth– och nu P-6 som sampler, lite som den hittills saknade pusselbiten.
Roland AIRA Compact P-6 – höjdpunkter
- Upp till 48 samplingar via 6 pads och åtta banker
- 16-rösters polyfoni, granulärt läge och effekter
- 64 steg per pattern, fyra banker med med 16 patterns i vardera bank
- Motion Recording, Probability och Substeps
- Direktsampling + resampling med effekter
- USB-C för ljud/MIDI & ström, inbyggt batteri
- 3,5 mm kontakt för MIDI, Sync, Mix-In och Line-Out
Distinkt och kompakt
Även om Roland AIRA Compact P-6 är en "Made in China"-sampler och ser ut som en söt liten leksak förtjänar dess ljud och funktioner att tas på allvar.
Med Live Write och massor av vägledande lampor kan P-6 skapa komplexa patterns med direkt åtkomst – optimalt för både trumsamplingar men även andra korta ljud. instrumentet är perfekt för en mindre live-setup och då så klart gärna i sällskap med andra moduler i Compact-serien.Tätt med olika reglage men ändå logiskt och praktiskt organiserat – Roland vet hur man gör!
Teoretiskt sätt skulle denna bärbara minisampler, med sin inbyggda mikrofon och batteridrift, kunna fuska som en bärbar inspelningsenhet. Inspelningstiden blir dock max 5,9 sekunder om du kör i 44,1 kHz och då enheten inte har någon högtalare blir det nog inte så mycket av detta i praktiken.
De 16 små step-knapparna fungerar också som klaviatur, vilket gör det möjligt att, om än lite fumligt, spela in melodier. Visst stöd för externa MIDI-klaviaturer finns.
Pads, Pattern, Performance
Det finns också sex större gummi-pads som är lättare att slå på med fingrarna men de stöder inte velocity/aftertouch. Dessa trigg-knappar är indelade i åtta olika sidor: A till H. Detta ger maximalt 48 samplingar med 16-rösters polyfoni. Mixningen sker i en mixer med ett kanalfilter, två bussar och sends till delay och reverb. Det finns dock inga riktiga kit eller projekt; alla patterns delar samma samplingar.
P-6 tillsammans med syskonen i AIRA Compact-familjen.
Pitch, Start, End och Level har varsitt reglage med vit kantlinje. Det finns också olika inställningar för uppspelning av samplingarna, till exempel Gate, One-Shot och Loop. Det går också att spela upp ljud baklänges, krydda med Lo-Fi och ställa in mono- eller polyfoni.
P-6 spelas genom att trycka på pads eller, mer traditionellt, genom att programmera den interna stepsequencern. Och det funkar väldigt bra. Pitch, dynamisk respons och sannolikhet kan ställas in i sequencern och här finns också inställningar för längd, timing och repetition av steg.
Varje pattern kan innehålla upp till 64 steg, uppdelade på fyra sidor. Dessa ligger i sig i fyra pattern-banker som var och en rymmer 16 patterns. Förutom vanlig triggning finns också Motion Recording, som alltså spelar in parameter-justeringar i sequensern.
Arbetsflödet är omfattande och väl implementerat för de små kontrollerna. För mig personligen är det bara byte av Step Pages med Shift + Step E/F som är lite krångligt. Det är också lite svårt att läsa texten på några av de svarta knapparna.
Step-knapparna väljer inte bara pattern och spelar toner; de ger också tillgång till en mängd specialfunktioner.
Masterns mästare
Mastereffekterna ger bra resultat men kan bara användas en åt gången: Looper, Pitch, Delay, Filter med Drive och Scatter är bekanta sedan tidigare och tack vare på/av-knapparna i gummi kan de enkelt styras och fördelas över två bussar.
MFX-underkategorin ger ytterligare effekter som Tape-Stop, Resonator, Isolator, ytterligare HP/LP-filter, ett kraftfullt Vinyl Crackle, Noise, Chorus, Phaser, Compressor, med mera.
Det hela kontrolleras omfattande via tre gulkantade kontroller, CTRL1 till CTRL3, tydligt separerade från de vita Sample-parametrarna och idealiska för direkt kontroll.
Huvudströmbrytaren, USB- och MIDI-portarna finns på baksidan. Det inbyggda batteriet laddas även via USB.
Resampling och det granulära Sample-läget är designade för experiment och för att få in ljud i din P-6 kan du använda mikrofonen, alternativt USB- eller linjeingången.
Det är också möjligt att skicka ljudsnuttar via USB, samt använda hela enheten som ett interface (class compliant) eller med AIRA-Link. Det inbyggda batteriet laddas via USB och har en drifttid på cirka tre timmar.
Värt att nämna är också de solida 3,5 mm-kontakterna för MIDI I/O, Sync I/O samt Mix-In och Line-Out, som också är headset-kompatibelt och därför även kan styra externa mikrofoner.
Roland-sequencer när den är som bäst
Sequencern visar sig vara ett gediget verktyg, precis som på andra AIRA-enheter, och väl lämpad för tajta utrymmen.
Vissa svarta funktionstangenter är oläsliga när bakgrundsbelysningen är släckt — en verklig nackdel, särskilt under inlärningsfasen. Det blir i slutändan att öva in så att det sitter i muskelminnet, en utmaning i sig …
Men, de som tar sig tid att sätta sig in i hanteringen kommer att belönas med att enkelt få till kreativa pattern-jams och spontana loop-orgier. Detta beror också på det faktum att du kan hålla enheten ganska bekvämt i två händer – som en spelkontrollenhet.
Det inkluderade ljudinnehållet är ganska begränsat, men absolut användbart och inspirerande.
Ljudexempel
Trippy Trap – FX OnOff
Channel Filter Drive in Delay
Shuffle – MFX Vinyl and Reso FX
Avancerad men kompakt
Bara för att du har alla funktioner till ditt förfogande betyder det inte att du måste använda dem alla. Med det sagt utför P-6 mindre komplicerade uppgifter extremt intuitivt och effektivt, inte minst live.
Användargränssnittet uppmuntrar också till lek och experimenterande – det finns knappast några begränsningar inom mjukvaran. Utrymmesbegränsningar gör att en del av kontrollerna är lite kryptiska, liksom många dubbla funktioner för små knappar.
Trots det har Roland lyckats göra delar av Live-funktionerna intuitivt användbara – och detta fungerar perfekt även med hörlurar. Det starka fokuset på mastereffekterna och de slående Sample-parametrarna är roliga. Granular Mode, å andra sidan, var ganska underväldigande, vilket gjorde Live-läget nästan omöjligt att bemästra och därmed kanske fortfarande mer lämpat för studion.
Många lättåtkomliga effekter
Resampling kan användas för varje röst; samplingsknappen kompletteras med ett litet mikrofonhål. Tyvärr finns inga högtalare, något som hade ökat den mobila nöjesfaktorn avsevärt. I detta sammanang bör Teenage Engineering nämnas som ett alternativ, eftersom de har en högtalare på sina samplers i miniräknarstorlek. Och även om deras effekter inte är lika bra som Rolands, är deras pads det – som är både fler till antalet och erbjuder aftertouch! När det kommer till det inbyggda batteriet upplever jag dock att Roland AIRA Compacts har längre livslängd.
Anslutningar & integration
Motorn är komplex och ganska sofistikerad för en så liten sampler.
Här finns även Sync In/Out och MIDI In/Out via en 3,5 mm minikontakt. Stereoutgången är headsetkompatibel, vilket gör att ytterligare enheter kan kopplas in, mixas och redigeras. Allt idealiskt för kompakta, seriekopplade inställningar, inte bara för Roland. Vi älskar det!
Systemtänkande & alternativ
AIRA Compact-serien representerar fristående MIDI-instrument med ett praktiskt arbetsflöde – ofta nedskalade versioner av TR-8S, MC-707 eller boutique-enheter, med reducerad motor och en liten prislapp.
Om du föredrar att tänka stort, välj TR-8S eller MC-707 – tekniskt överlägsna, med bättre menynavigering – men överlag knappast billigare, Fem små AIRA Compact-enheter kostar ungefär lika mycket som ett fullfjädrat flaggskepp.
Sammanfattning
Roland P-6 är inte en MPC-mördare, men det är en extremt rolig liten sampler med god implementering av lysdioder som en del av upplevelsen, Motion Recording och – framför allt – ett fett ljud. Den är ett användbart tillägg till den kompakta AIRA-installationen, som lägger till sampling, trumset och röstredigering. Den är också mycket bärbar, extremt mångsidig och förvånansvärt lätt att använda. Alla som gillar att experimentera med ljud när de är på språng kan få en smart ministudio för under 2 500 kronor – med äkta Roland-DNA och, återigen, ett förvånansvärt djupt för en leksak!
Funktioner
- 6 Sample Parts med pads, kontroller för Pitch, Start, End och Level
- 48 Sample Slots (WAV, mono/stereo), spelbara kromatiskt och polyfoniskt
- Sequencer med upp till 64 steps, Motion Recording och kvantisering
- 64 Pattern-minnen, Step-läge eller realtidsinspelning
- Performance-effekter: Looper, Filter, Scatter, Vinyl-Sim, Delay & Reverb
- Granulära och lo-fi-lägen, livesampling via line-in, mikrofon eller P-6-app
- MIDI I/O (3,5 mm TRS, Typ A), Audio I/O (3,5 mm TRS), Mix-In
- USB-C för MIDI/Audio och strömförsörjning
- Internt batteri, drifttid upp till 3 timmar, USB-kabel ingår
- Mått: 188 × 106 × 36 mm
- Vikt: 305 g
Plus
- Många effekter och alternativ
- 64 steps, 64 patterns och 48 Samples
- Omfattande sequencer med Motion Recording
Minus
- Inga kit eller projekt
- Släckta knappar svåra att läsa
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.