GS Music Bree6: Polyfonisk analogsynt i desktop-format
Bree 6 följer troget GS Musics koncept där varje funktion har sin egen kontroll, displayen fungerar endast som orientering – det finns inga menyer.
"Liten" betyder detta fall inte begränsad, tvärtom: Den breda röstpanoreringen, den tydliga strukturen och det praktiska användargränssnittet gör Bree6 till en högkvalitativ analog synt med karaktäristiskt ljud som gör sig bra live. Det finns alltså många skäl att ta en närmare titt på detta lilla kraftpaket som erbjuds i både svart och blått och med en prislapp på cirka 13 800 kronor.
GS Music Bree6 höjdpunkter
- Analog desktop-synt med 6 röster
- Inga komplicerade menyer, allt kan styras direkt på enheten
- Per röst: VCO + sub-oscillator
- 4-poligt ladder-filter med ADSR & modulation
- LFO med 5 vågformer, 0,1–100 Hz
- Digitala effekter: Chorus & Stereo Delay
Sex analoga röster
Bree6 är en sex-rösters polyfonisk stationär synt som helt förlitar sig på analog ljudgenerering, men utöver det också erbjuder digitala effekter och en liten display. Metallchassit är rustikt och funktionellt, med potentiometrarna robust fastskruvade i höljet.
Bree6 mäter 360 mm x 126 mm x 67 mm och väger 1,8 kg.
WYSIWYG
Varje funktion har sin egen ratt eller knapp. Det finns inga menyer förutom Mod Matrix, Globals, MIDI och sådant. Displayen visar inte bara enveloperna och effekterna snyggt utan visar också preset-namnen.
Under displayen finns instrumentets enda encoder som är dessutom är behagligt indelad i steg. Alla andra rattar är dock klassiska potentiometrar.
Displayen som här visar EG1-envelopen.
Enkelt och bra upplägg
Arkitekturen följer den klassiska subtraktiva principen: varje röst har en analog VCO med en sågtands- eller pulsvågform inklusive PWM, kompletterad med en sub-oscillator med fyrkantsvågform. Oscillatorerna kan fritt stämmas och moduleras via LFO, modulationshjul eller aftertouch.
Signalkedjan går via ett 4-poligt ladder-filter som moduleras med en ADSR-envelope. Ytterligare moduleringar kan också göras, till exempel med hjälp av LFO eller modulationshjulet. LFO:n erbjuder de vanliga vågformerna, inklusive triangel, sågtand, fyrkant och sample & hold – och jobbar i intervallet 0,1 till 100 Hz.
Nästa steg är en VCA med en egen ADSR-envelope och därefter digitala effekter som sätter pricken över i:t. Stereo-chorus och delay, som gör sig särskilt bra på pads och ensembleliknande ljud. Det finns också ytterligare kontrollalternativ för anslagskänslighet, aftertouch och MPE.
Filter och förstärkare har varsin fast envelope-generator.
Musikervänliga funktioner
Särskilt spännande är MPE-stödet som tillåter uttrycksfullt spel via kompatibla kontrollenheter. Bree6 erbjuer dessutom Poly Stereo Modus, där de sex rösterna får en kraftfull spridning genom att panoreras ut – en fin detalj som ger ljudet en levande, bred känsla. Här finns också portamento, mono och unison.
Den bakre panelen erbjuder MIDI, både via tre standard 5-stifts DIN-kontakter (In, Out och Thru) och USB. Ljudet skickas ut via stereoutgångar och ett hörlursuttag. Det finns dock inga CV-ingångar. Sist men inte minst: 12-volts strömförsörjning ingår.
Baksidan av Bree6 med 12V, USB och MIDI trio samt ljudutgångarna i form av stereo och hörlurar.
Fungerar konceptet?
Ja! Hanteringen av Bree6 är glädjande tydlig: varje parameter har sin egen stora ratt eller omkopplare, avstånden är mycket bekväma och displayen fungerar verkligen bara som sekundär orientering. Texten kan dock i vissa fall bli ganska liten.
Det går redan att göra en hel del med detta instrument och jag upplever inga kompromisser gällande ljud och hantering med tanke på storleken. Sex röster är inte heller vanligt klassen. Med nästan 2 kg och måtten 360 mm x 126 mm x 67 mm är Bree6 ingen lättviktare.
Mojo, mojo!
Man får alltså ett väl genomtänkt paket som kombinerar klassisk analog syntes med ett "modernt Moog"-ljud och MPE-stöd – reducerat till det väsentliga, men ljudmässigt absolut unikt: varmt, modernt och precist. Jag gillar det i alla fall väldigt mycket.
Klangmässigt är GS Music Bree6 ganska lik den större e7 i sitt grundläggande, eleganta och fylliga sound. Personligen saknar jag bara en arpeggiator, men eftersom man ändå behöver en klaviatur eller sequencer går det att bortse från detta. En reglerbar stereo-spridning eller panorering för rösterna istället för de två Poly-lägena hade jag också tyckt om. Höljet är av hög kvalitet och allt är sitter ordentligt fasts – till och med gummifötterna undertill. Det är på sådana här detaljer man märker en tillverkares ambitionsnivå och det är sådana här saker som gör GS Music så tilltalande.
Om GS Music
GS Music kommer, som sagt, från Argentina och har redan med GS-e7 – en sjustämmig, fyrfaldigt multitimbral analog synt – skaffat sig en solid plats i det internationella syntcommunityt. Teamet startade dock sin resa för mer än 10 år sedan. Varumärkets filosofi är att bygga instrument med kvalitet som etablerade tillverkare, kompletterat med egna idéer och med en omisskännlig karaktär. Precis detta visar sig också i Bree6 – klassisk i uppbyggnad, men med tydlig handstil och mycket personlighet.
Slutsats
Med Bree6 levererar GS Music en genomtänkt, desktop-synthesizer med sex röster som kombinerar klassisk analog teknik med modern spelbarhet (MPE!) – helt utan meny-vansinne. Trots de kompakta måtten låter Bree6 stort, rymligt och självständigt. Användningen är tydligt strukturerad, utrustningen praktisk, ljudet varmt och direkt – med egen mojo. För purister, live-musiker och ljudnördar är det ett genomgående lyckat alternativ inom det polyfona analogområdet. Inget krångel, inga halvdana lösningar – utan äkta hantverk från Argentina.
Plus
- Karaktärsfullt analogt ljud
- Kompakta mått och robust konstruktion
- MPE-kompatibel för uttrycksfullt spel
- Poly Stereo-läge för fantastiskt breda ljudlandskap
Minus
-
Ingen modulerbar panorering
Funktioner i korthet
- Analog desktop-synthesizer med presethantering
- 6 rösters polyfoni, MPE-kompatibel, 512 förinställningar
- En röst per scillator och sub-oscillator, 4-poligt ladder-filter
- Stereo Delay & Chorus (32-bitars bearbetning via 24-bitars AD/DA)
- 2 ADSR-kurvor för Amp och Filter
- 1 LFO från 0,1Hz till 100Hz (triangel, ramp, sågtand, puls, Sample & Hold)
- Mått: 360mm x 126 mm x 67 mm
-
Vikt: 1,5 kg
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.