Bitwig Connect 4/12: Mycket mer än bara ett ljudinterface
Connect 4/12 är Bitwigs allra första hårdvara och precis som med deras inspelningsprogram, Bitwig Studio, får vi lite kul nytänk. Förutom att denna låda kombinerar ljudkort med kontroll-funktioner fungerar den också som ett nav för elektroniska instrument, med stöd för både CV och MIDI.
Välbyggd och snygg
Funktioner i all ära men det skadar ju inte att en produkt är snygg – i synnerhet om man ska ha den med på spelningar. Bitwig Connect 4/12 är en robust metallkonstruktion med kulörer som harmonierar väl med den tillverkarens varumärkes: Orange och svart/grått med bra kontrast på de vita textpartierna. Enheten har måtten 20,7x16,3x5,9 cm och en vikt på 1,45 kg. Den står stadigt och alla knappar och reglage känns distinkta och välmonterade.
En massa in- och utgångar
För att vara en sådan kompakt skapelse imponerar Connect 4/12 med en herrans massa möjligheter att koppla in saker till den. Om vi börjar med det i sammanhanget lite tråkigare, datorkommunikation, så sköts den via usb-c. Via denna förses enheten också med ström; vi behöver alltså inte mata den med någon egen nätdel. Förresten, det finns ingen ingång för ström utan det är usb-matning som gäller. Punkt.
Gammal hederlig MIDI är ofta både roligt och användbart och här får vi både in- och utgång, fast då i det modernare 3,5 millimeters minitele-formatet. Det är dock inga som helst problem i praktiken; tillverkaren skickar med två adaptrar så att vi kan koppla in våra älskade DIN-varianter.
När det kommer till fysiska utgångar av det större formatet har tillverkaren varit finurlig. På baksidan har vi dels en uppsätnting med sex stycken 6,5 mm balanserade TRS, men därintill ytterligare en stereovariant som primärt är tänkt att användas som till hörlurar men som också kan användas som en stereoutgång. Därmed fick snabbt min undran om varför hörlursutgången inte ligger på frontpanelen ett snabbt och övertygande svar; den behöver alltså inte nödvändigtvis användas till det. Personligen brukar jag inte behöva dra ut och koppla tillbaka mina mix-lurar så ofta att jag känner att denna kontakt måste vara på framsidan. Fiffigt, Bitwig!
På baksidan har vi även tillgång till två ingångar. Den ena via en combo som klarar XLR och 6,5 mm TRS samt ytterligare en av den senare. Combon har en knapp för att aktivera 48 volts fantommatning och kan ställas mellan olika ingångsnivåer: Mic, Line och Inst medan vi för den andra ingången intill kan välja mellan Line och Inst. På digital-till ljud-konverteringssidan använder sig Bitwig här av AKM som underleverantör, med stöd för upp till 192 kHz i samplingsfrekvens.
Ratt, lysdioder och knappar
Nu har vi klarat av baksidan och ger oss raskt över till Bitwig Connect 4/12:s ovansida, där vi hittar ytterligare in- och utgångar. Här rör det sig om en rad med totalt sex 3,5 mm-kontakter, varav två erbjuder ytterligare ingångar och de resterande fyra extra ugångar. Det fina med dessa mindre kontakter är att de inte nödvändigtvis måste hantera ljud; de kan också användas till CV för att kommunicera med elektroniska instrument som saknar MIDI, till exempel Eurorack-prylar eller riktigt gamla klenoder.
På fronten/ovansidan får vi, förutom de extra in- och utgångarna, också olika reglage som används för att kontrollera funktioner i exempelvis inspelningsprogram och pluggar. I anslutning till dessa finns också olika lysdioder (LED på utrikiska) som tydligt vägleder oss. Det rör sig bland annat om information som att visa om vi valt Line eller Instrument på ingång ett och två, om fantommatningen är aktiverad på mikrofoningången och prydlig volymmätare med separat diod-rad för vänster/höger för att hålla koll på både in- och ut-nivå.
En central funktion här är det centrala hjulet som har en väldigt trevlig anslagskänslighet, arbetar i 360 grader och i en upplösning som gör finjustering enkel. Inga 127-stegs MIDI-hopp i automatiseringen här inte. Notera dock att denna upplösning gör sig bäst i Bitwig Studio, tillverkarens eget inspelningsprogram. I traditionellt Mackie-läge blir det inte lika finkänsligt.
Bitwig Connect 4/12 sedd uppifrån och en skärmdump på Control Panel, den till hörande mjukvaran.
Förutom klassisk transportkontroll erbjuder de totalt tolv knapparna direkt-switchar för vad som ska kontrolleras och styras av det centrala hjulet – och här har vi också en diod-ring som tydligt indikerar nivå på det som valts. Om vi till exempel väljer mikrofonen-input får vi en visning för vilken gain vi dragit på och kan lätt ställa in. Notera dock att vi inte har koll på alla ingångar, bara de två på “baksidan”, samt Main.
Vi har även en Mono-omkopplare och en dim-knapp som sänker outputen enligt egen specificerad decibell-dipp, väldigt bra då vi slipper att först i panik ställa om till Main och därefter sänka. Alt-knappen intill skiftar funktion på vissa knappar, vilket gör att alla transportfunktioner går att klämma in på tre olika knappar: inspelning, stopp, spela upp, aktivera automation, metronom och loop.
Mjukvarukontroll
Längst ned till höger finns en knapp med Bitwig-logon. Denna är en övergripande switch för att ställa om mellan ett mer generellt kontroller-läge till en specialanpassad variant för Bitwig Studio. Integreringen är i detta läge så klart extremt noga genomtänkt och var du än befinner dig i programmet så kan du snabbt koppla aktuella vred till Connect-hjulet och du får visuell feedback för relevant nivå utifrån var du befinner dig. Där du för närvarande har musen är det stället som du kontrollerar, samtidigt som du även kan låsa hjulet till en parameter med ett knapptryck. Oavsett om du är inne i mer övergripande delar, som mixern, eller i någon av de interna effekterna eller instrumenten så är hela upplevelsen väldigt taktil och effektiv.
Som väntat är Connect 4/12 tajt integrerad med tillverkarens egen mjukvara, Bitwig Studio. I regel är det muspekaren som bestämmer vad som kontrolleras – men det går även att låsa hjulet till en specifik funktion.
För mjukvaror från andra tillverkare kan det så klart krävas lite handpåläggning – men de grundläggande transportdelarna följer tidigare nämnda MCU-protokoll (Mackie Control Universal). Sedan rör sig det här om i sammanhanget få olika reglage så det är inte mycket tråk-göra för att få till det i vilket program som helst; jag fixade till integreringen i Live, Reason, Cubase och Logic på nolltid. Upplösningen och den visuella feedbacken kan dock vara sämre på andra program än när man kör Bitwig-studio, då det ju i de fallen använder ett äldre, om än standardiserat, protokoll.
Stabilt och logiskt
Bitwig Connect 4/12 har varit en väldigt trevlig ny bekantskap, som på ett föredömligt sätt integrerat både sammanlänkning av hårdvaror från olika epoker (CV och MIDI), ljud, mixning och taktil kontroll i mjukvaror – i synnerhet i just Bitwig Studio där användningen blir både en förlängning och komplement till datormusen. Men, även om det inte är lika tajt kopplat i andra inspelningsprogram slås man ändå snabbt av hur det lyckats få till maximalt med funktionalitet på ett sparsmakat antal reglage. Det här är en kompakt låda med stora ambitioner; liten men tuff.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.