Med nya MPC Live III vill tillverkaren Akai starta en så kallad "DAW-lös revolution" genom att kombinera MPC-seriens tradition med nya funktioner som MPCe-pads med 3D-sensorer, 16-stegs-sequencer, Ableton Live-liknande clip-matris för liveframträdanden samt en intern mikrofon.
Det hela drivs av en ny åttakärnig processor med 8 GB RAM och det nya operativsystemet MPC3 OS. I detta finns en rad moderna funktioner som Pro Stems Separation och Super Timestretch. Vi undersöker för vilka MPC Live III kan tänkas vara ett lönsamt alternativ till datorbaserade inspelningsprogram
Akai MPC Live III – höjdpunkter
- Nya MPCe-pads med 3D-sensorer
- 16-stegs-sequencer
- Clip-matris för arrangemang i realtid
- Integrerad kondensatormikrofon och stereohögtalare
- 8-kärnig processor med 8 GB RAM
- Pro Stems Separation, Super Timestretch, CV Playground
- USB-C ljudinterface (24 ljudkanaler, 32 MIDI-kanaler)
- MPCIII Pro Pack med AIR-effekter och utökade funktioner
- Helt fristående med batteri, wi-fi och Bluetooth
De nya padsen använder så kallad 3D-sensorik som, förutom anslagskänslighet, även känner av rörelser i X- och Y-led. Detta gör att upp till fyra olika samples kan triggas per pad, eller att fyra olika note repeat-värden kan spelas på varje pad. Detta görs genom att spela längst ner till vänster, längst ner till höger, längst upp till vänster och längst upp till höger på respektive pad.
16-stegs-sequencer för bättre trumprogrammering
För första gången i MPC-historien finns en dedikerad steg-sequencer med 16 knappar. Denna möjliggör snabb programmering av trummor och melodier utan att behöva använda pekskärmen eller pads.
Smidigare beatprogrammering med steg-sequencers 16 individuella knappar.
Clip-matris: Live-arrangemang och Ableton-fjärrkontroll
MPC Live III kommer med en clip-matris, som gör det möjligt att starta, arrangera och kombinera clips i realtid via pads och pekskärmen – på ett sätt som påminner om Ableton Live. Dessutom kan MPC Live III sättas i ett Live Control Mode för att fjärrstyra just Ableton Live med clip-matrisen; naturligtvis även i kombination med Ableton Link.
Mer kraft under huven
Den nya ARM-processorn med åtta kärnor och 8 GB RAM gör att MPC Live III klarar upp till 32 plugg-instanser och 16 ljudspår. Eftersom den kan drivas med batteri och har fullt stöd för både wi-fi och bluetooth är den definitivt lämpad för mobil användning.
Många anslutningar och inbyggd kondensatormikrofon
Live III har en kondensatormikrofon för sång eller fältinspelningar, stereohögtalare och en 7-tums multitouch-skärm. Dessutom finns XLR/TRS-kombijack, sex linjeutgångar samt utökade MIDI- och CV-anslutningar.
MPC3 Pro Pack
Det Pro Pack som ingår i Live III expanderar arbetsflödet med effekter som AIR Reverb Pro, Visual EQ4 eller Fabric Select. Dessutom finns Clip Edit, Follow Actions, Ableton Live Set Import och utökade CV-alternativ.
Flexibla anslutningsmöjligheter
- 6,5 mm hörlursutgång
- 3 stereo- eller 6 mono-utgångar
- 2 XLR/tele-comboingångar
- 4 TRS-CV/Gate-jack (8 utgångar)
- 2 MIDI in/ut
- Phono-ingång
- 2 USB-A-portar (för kontrollenheter, lagring eller ljudinterface)
- USB-C-anslutning till datorn
- SD-kortplats
- Kensington-lås
- Omkopplare för interna högtalare
Anslutningarna på MPC Live III.
MPC Live III som 24-kanaligt ljudinterface och 8-kanaligt MIDI-interface
MPC Live III fungerar via USB-C som ett 24-kanaligt ljudinterface (24 Bit/48 kHz) och 8-kanaligt MIDI-interface – helt plug & pla, utan att bråka med extra drivrutiner. Alla in- och utgångar visas och är direkt åtkomliga direkt i macOS och i inspelningsprogrammet. Det innebär att till exempel en ansluten XLR-mikrofon kan spelas in direkt via MPC Live III i inspelningsprogrammet. Detsamma gäller för olika spår i enheten – det är alltså inga problem att tanka över multitracks för att fortsätta jobba i datorn.
Ljudkvalitet på de medföljande ljudpaketen
MPC är känt för samplingar av hög kvalitet, och det gäller även för Live III. MPC Live III levereras med moderna ljud som i grunden är produktionsdugliga som de är men samtidigt lämnar utrymme för egna effekter. De är alltså inte lika överproducerade som vissa Maschine-expansioner från Native Instruments.
Vocals demo
Electronic Horizon
Marco Polo LoFi Boom
Producer Essentials
Producer Essentials 2
MPCe-pads ger mer expression
De nya MPCe-padsen erbjuder mer expression; upp till fyra samples kan placeras i hörnen på varje pad – totalt 64 på 16 pads. För live-bruk är detta definitivt en uppgradering medan det i studion är mer trevligt än nödvändigt. Via aftertouch kan även tonhöjden påverkas – idealiskt för att till exempel få till rullande 808-basar.
Det krävs en hel del övande för att vänja sig vid och behärska de nya funktionerna. Även gamla MPC-veteraner kommer att behöva hitta ett nytt groove här. Naturligtvis kan du också spela padsen på samma sätt som tidigare. Akai levererar flera nya trumprogram som är uppbyggda enligt detta nya upplägg med flera samples redan ingår per pad och du kan också på egen hand enkelt skapa egna kit.
Intern högtalare
De interna högtalarna på MPC Live III påminner ljudmässigt om små bluetooth-högtalare som en JBL Charge 5. Vid måttlig volym är de okej, men om du krämar på distar det snart. De är med andra ord ok för spontana, men för seriöst arbete eller inspelningar med den interna mikrofonen är hörlurar ett måste.
Ergonomiskt ovant: Istället för ett bekvämt handstöd bjuder MPC Live III på interna högtalare.
Inbyggd mikrofon praktisk för sampling
Den inbyggda kondensatormikrofonen är användbar för kreativ sampling eller för att fånga spontana demos. Kvalitetsmässigt ersätter den inte en studiomikrofon och inte heller en fältinspelare på grund av storleken. För att vara en inbyggd mikrofon låter den dock verkligen inte illa.
För att undvika feedback kan den interna mikrofonen endast användas när de inbyggda högtalarna är avstängda via omkopplaren på baksidan. Ingångsnivån ställs in via pekskärmen; hårdvaran har ingen gain-kontroll. Akai anger inte heller tekniska data för varken mikrofonen eller de interna högtalarna.
Pro Stems Separation, Super Timestretch och CV Playground
Med Pro Stem Separation delar MPC Live III upp sång, trummor, bas och "övrigt" snabbare och med något färre artefakter än tidigare. Här finns även en inbyggd stem-mixer som är direkt integrerad i sampler, sequencer och mixer. Apple Logic Pro 11.2 eller AI-plattformar som Audimee och Co. är dock mer avancerade här, eftersom instrument inte delas in som "övrigt" utan i bättre underliggande indelningar av instrument.
Med Super Timestretch kan du sakta ner eller snabba upp ljudloopar betydligt utan att tonhöjden ändras på ett ännu mer flexibelt sätt. Algoritmen låter märkbart renare än vanlig timestretching, men drar också mer processorkraft..
CV Playground på MPC Live III utökar CV/Gate-utgångarna med modulerade spänningar som LFO:er eller envelopes. På så sätt kan du styra modulär- eller analog utrustning och skapa kreativa filterkörningar eller rytmiska gates.
16-stegs-sequencer
16-stegs-sequencern på MPC Live III är väl lämpad för både klassisk beatprogrammering och enkla melodier: Via de 16 knapparna kan trummor, basgångar och liknande snabbt ställas in, med separata lägen för trummor och noter.
Med Last Step kan udda takter eller polyrytmer med t.ex. bara 12 istället för 16 steg skapas, Note Length styr längden på enskilda steg (användbart för melodier), och via Step Edit kan tonhöjd, velocity, pan eller effekter justeras.
Dessutom finns parameterlås per steg för bland annat filter och volym samt navigeringsknappar för att bläddra genom längre sekvenser. Patternlängden kan ställas in efter eget tycke och är densamma som längden på en sekvens. Steg-sequencer-programmeringen skrivs direkt till rutnätet (pianorullen), där du sedan kan finjustera materialet ytterligre.
Med Step Edit kan du justera noter, velocity, längd och automation, till exempel för effekt-tappning och då för varje individuellt steg.
Tack vare en extra Clip-Launch-funktion kan hela ljud- och MIDI-clips triggas via steg-sequencern, men det är tydligare direkt via clip-matrisen. Förutom interna ljud kan naturligtvis även externa hårdvarusyntar styras via MIDI eller CV/Gate via steg-sequencern.
Tyvärr är alla dessa funktioner sekundära funktioner på samma knappar som används för att ställa in stegen, vilket gör programmeringen något otydlig. Sammantaget är steg-sequencern redan omfattande utrustad, men en viss inlärningsperiod bör man räkna med innan man verkligen kan prestera med den.
Livearrangemang och framträdanden med Clip-matris
Clip-matrisen ger dig praktiskt taget Ableton Live-arbetsflödet i MPC-form: Upp till 8 spår × 8 scener (64 clips) kan startas, stoppas och kombineras samtidigt via pads eller pekskärmen. Allt är dessutom färgkodat och därmed överskådligt och möjliggör liveframträdanden eller spontana arrangemang på samma sätt som Ableton-användare är vana vid.
Clip-matrisen är överskådlig.
Med bank-knapparna kan du sedan växla mellan ytterligare spårgrupper för att klara även större projekt. I praktiken innebär det att du alltid överblickar och styr alltid ett 8-spårsutdrag – men det totala antalet spår i projektet är inte begränsat till åtta.
Mycket praktiskt är att du kan spela in hela framträdandet, precis som i Ableton, i realtid som ett arrangemang. MPC skriver då alla clip-starter och -stopp till en sekvens eller direkt till arrange-läget, så att du senare kan spela upp eller fortsätta redigera din liveframträdande som en låt. Detta underlättar och snabbar upp det annars ganska invecklade MPC-arbetsflödet.
Live-Control Mode – MPC som Ableton Live-fjärrkontroll
Live-Control-Mode förvandlar MPC Live III till en mångsidig fjärrkontroll för Ableton Live. Du kan starta clips och scener via clip-matrisen på pekskärmen eller pads, styra transportfunktioner som play, stop eller record, och reglera volym, panorering, mute, solo samt sends i mixern. Q-Link-reglagen möjliggör parameterstyrning av Ableton-enheter och tredjepartspluggar, medan pads färgkodat visar spår, clips och scener.
Ableton-Live-Set Export
Ableton-Live-Set-Export gör det möjligt att spara MPC-projekt direkt som en .als-fil: MIDI-spår exporteras antingen som ljud-stems eller MIDI-data, inklusive volym- och panorering. Pluggar kan antingen ställas i bypass-läge eller renderas in i ljudet. På så sätt kan MPC-beats sömlöst bearbetas vidare i Ableton eller förberedas för ett liveframträdande, som i sin tur kan styras från MPC via Live-Control-Mode.
Prestanda
Nya MPC Live III kommer med en 8-kärnig processor samt 8 GB RAM och levererar en märkbart bättre prestanda.. Även mer komplexa projekt, med många instrument och effekter, kan köras smidigt.
Mitt testprojekt med cirka 10 ljudspår, 10–15 instrumentspår och några trumsetrullade på helt utan problem. Komplexa effekter som Reverb Pro eller Mellotron-pluggar sänker visserligen prestandan snabbare, men totalt sett känns Live III – vad gäller prestanda – verkligen som en en fristående arbetsstation.
Den erbjuder mer flexibilitet än flera av sina groovebox-konkurrenter eftersom det inte finns några fasta begränsningar när det kommer till antalet spår.. Du kan alltså använda så många spår, instrument och effekter tills hårdvaran når sin prestandagräns – och just här har MPC betydligt mer att erbjuda än sina föregångare.
Batteriet höll i cirka fyra timmar under ett intensivt test där alla nya funktioner användes om och om igen. Om man avstår från interna högtalare och mikrofon, WLAN, intensiva plugins och liknande, lär tiden bli ännu längre. För ett liveframträdande bör batteriet räcka i nödfall om du skulle glömma nätadaptern hemma.
MPC2-projekt inte 1:1 kompatibla
Övergången från MPC OS 2 till MPC OS 3 medför strukturella förändringar: Spår och program är nu förenade i en container, vilket snabbar upp arbetsflödet men gör gamla projekt inte 1:1 kompatibla. Vid import visas alternativ: Standard är All Sequences, där flera spår med samma program sammanfattas till ett primärt plus MIDI-spår. Alternativt tillåter Selected Sequences Import att specifika sekvenser laddas på sin ursprungliga position.
Långa samplingar – direkt från disk
Via Disk Streaming spelar MPC Live III upp ljudfiler direkt från SSD eller hårddisk, istället för att belasta arbetsminnet. Detta gör det möjligt att använda mycket långa samplingar, loopar eller kompletta backing-spår – med en maximal längd på upp till 8 timmar per ljudfil. Detta gör funktionen särskilt intressant för live-set. I testet strömmade jag en timmes ljud problemfritt från en SSD.
MPC Live III – För vem är den "DAW-lösa revolutionen" relevant?
MPC Live III gör det möjligt att göra mycket direkt på enheten, från stem-uppdelning, komposition och beatmaking, via inspelning, sampling inklusive mikrofon, till mixning. Ok, den ersätter inte riktigt ett fullfjädrat inspelningsprogram men däremot är den en sådan produkt som man kan förlora sig i. Efter vad som känns som 5 minuter märker man att en timme faktiskt har gått ...
Den som känner sig hemma i MPC-kosmos eller vill utforska det får ett omfattande fristående instrument som verkligen kan göra mycket. Många funktioner är dock mer omständliga eller invecklade i arbetsflödet än med ett riktigt inspelningsprogram. Men när man väl har vant sig vid det når man snabbt målet. MPC Live III passar därför bättre för dem som vill ha så lite som möjligt med en dator att göra – eller inte alls.
Sammanfattning
MPC Live III är inget direkt alternativ till inspelningsprogram utan förblir trogen sin kärna som groovebox. Med en starkare processor, mer arbetsminne, clip-matrisen samt de nya MPCe-padsen, interna högtalare, mikrofon och batteri erbjuder den helt enkelt fler möjligheter för liveframträdanden och mobilt producerande. Den övertygar också med sina många anslutningsmöjligheter och förbättrade fristående kraft. För fingerdrummers, beatmakare och framför allt live-artister som medvetet vill arbeta utan dator med mjukvara kan den vara ett alternativ. För studioproduktioner ger vissa funktioner endast begränsad fördel. Trots det ganska höga priset övertygar den ändå som den hittills mest mångsidiga, mobila MPC:n.
Funktioner
- Fristående musikproduktionscenter
- Nya MPCe-pads med 3D-sensorteknik
- Omfattande 16-stegs-sequencer
- Pekskärms-clip-matris för live-arrangemang och framträdanden
- Integrerad kondensatormikrofon och stereohögtalare
- Åttakärnig processor och 8 GB RAM
- Pro Stems Separation, Super Timestretch, CV Playground
- 24-bit / 48 kHz USB-C ljudinterface (24-kanaligt ljud, 32 MIDI-kanaler)
- MPC3 Pro Pack med AIR-effekter och utökade funktioner
- Helt fristående med batteri, Wi-Fi och Bluetooth
- 6,5 mm hörlursutgång, 6 mono-utgångar, 2 XLR/tele-combos, 8 CV/Gate-utgångar, 2 MIDI In/Out, phono-ingång, 2 USB-A-portar, SD-kortplats och USB-C
Plus
- Utökad expression med MPCe-pads
- Kraftfull hårdvara (8-kärnig CPU, 8 GB RAM)
- Clip-matris underlättar live-jams och arrangemang
- Helt fristående med batteri, mikrofon och högtalare
- Omfattande anslutningsmöjligheter
- Bra integration av effekter och plugins
- Ljudkvalitet på den interna kondensatormikrofonen
Minus
- Många funktioner endast tillgängliga som sekundära tilldelningar
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.