Jump to content
Annons
  • Kirk Hammett i Metallica: Gitarrer, utrustning och spelstil

    Metallicas inflytande på den hårda rocken är odiskutabelt. Det gäller förstås även det sologitarrspel som har levererats av Kirk Hammett på var och en av bandets plattor. Vi tar en närsynt titt på hans ljud, utrustning och spelstil.

    Jan Rotring

    Kirk huvudbild 1200x600.webp

    Finns det någon rockgitarrist som aldrig försökt lära sig ett Metallica-solo? Det gör det säkert, men för mig var och är Kirk Hammett fortfarande en av de största gitarrhjältarna. 

    Kirk är kanske inte den mest tekniskt skicklige gitarristen men han har en distinkt stil och en känsla för helheten. I den här artikeln tar vi en detaljerad titt på Kirk Hammetts ljud och utrustning: gitarrer, förstärkare, effekter och hans spelstil. Naturligtvis kommer vi också att förklara hur du kan återskapa hans ljud med lite kreativitet (och en wah-wah).

    Kirk Hammetts gitarrer är inte bara instrument, de är karaktärer och medskådespelare i en sofistikerad show. Var och en av dem har sin egen historia, sin egen design, sin egen atmosfär och sin egen era inom Metallica-universumet. Kirks förkärlek för tecknade serier och filmer med skräcktema är välkänt, och hans gitarrer är ofta lackade med motiv hämtade från de världarna.

    Kirk Hammetts gitarrer är inte begränsade till en modell även om ESP KH-2 fortfarande är en klassiker bland superstratorna. I samlingen finns andra ikoniska gitarrer, som hans White Zombie, Ouija, och förstås den legendariska "Greeny" Les Paul bara för att nämna några. De olika gitarrerna har använts i perioder och sedan försvunnit ur bilden, vilket gör att den som kan sin Kirk kan avgöra ungefär när ett foto på honom är taget utifrån vilken gitarr han använder.

    ESP KH-2 – Kirks arbetshäst sedan 80-talet

    Kirk Hammetts modell KH-2 är något av ett universalverktyg bland Kirk Hammetts gitarrer. Enkel, effektiv och pålitlig – men ändå omisskännlig. Den bygger på en modifierad ESP M-II med en 25,5 tums skallängd, en tunn halsprofil, ett Floyd Rose-svaj och, naturligtvis, EMG 81/60 pickuper. De välkända dödskalleinläggen har länge varit en del av Kirk Hammetts varumärke och förmodligen en vanlig sak för unga shredders att pimpa sina gitarrer med.

    Kirk Hammett har spelat KH-2 sedan … And Justice For All-turnén 1988 och än i dag är det hans förstahandsval för många låtar. Kombinationen av aggressiv respons, bra spelbarhet och närmast oförstörbar konstruktion gör KH-2 till en perfekt livegitarr för Kirks melodiska, men effektdrivna spelstil. Som en bonus för fansen finns KH-2 även som en mer prisvärd ESP LTD KH-202, med liknande utformning – bra för dagligt bruk utan roadie.

     
     


     

    ESP Ouija – kultgitarr med ockult motivlackering

    https://youtu.be/C7iPdR4mmK0https://youtu.be/C7iPdR4mmK0

    Det som först var tänkt som ett begränsat roligt projekt blev snabbt ett kultobjekt bland Metallica-fans. Kirk Hammetts gitarr Ouija är en av de mest visuellt slående gitarrerna i metalhistorien. Motivlackeringen är baserat på en klassisk Ouija-bräda som används för att kommunicera med andevärlden i seanser. Den har också EMG-pickuper, svarta kantlister och lönnhals.

    Även om den inte alltid används live dyker den upp regelbundet vid särskilda tillfällen eller låtar med en mystisk atmosfär. The Call of Ktulu eller The Unforgiven III är typiska kandidater för lite Ouija-magi.

    Gibson Flying V – ursprunget

    Innan signaturmodeller, ockult grafik och boutiquepedaler letade sig in i Kirk Hammetts utrustning, var gitarrvalet långt mer jordnära – en enkel, begagnad Gibson Flying V från 1974. Kirk köpte den i slutet av 70-talet när han fortfarande kollade begagnatmarknaden i jakt efter prisvärda prylar.

    Flying V var mer än bara ett stilfullt statement. Tack vare kraftfulla humbuckers, en tydlig attack och obehindrad tillgång till de höga banden var den helt rätt val för thrash-mästerverket Kill ‘Em All, Metallicas debut. Visuellt passade den Kirk som så många andra hårdrockare, även bandkollegan James Hetfield hade redan på den här tiden sin vita Flying V (vilken dock är en Gibson-kopia).

    Kirk spelade intensivt på denna gitarr under Kill ‘Em All-perioden och även på den efterföljande Ride the Lightning. Han kompletterade senare med Randy Rhoads-gitarrer från Jackson med den speciella, utsträcka V-formen, innan han och James Hetfield gick in i artistsamarbete med ESP och bland annat fick Flying V-modeller därifrån. Även om han numera oftast syns med superstrator har Kirk som få andra bidragit till V-modellens aura.

     

     

    Gibson Les Paul "Greeny" – legendariskt exemplar

    Den här gitarren är en legend. Den ursprunglige ägaren var Peter Green i Fleetwood Mac och senare togs den över av Gary Moore. Den hamnade slutligen i Kirks händer 2014 – för en summa som aldrig avslöjades helt.

    Varför hajpen? På grund av historiken och på grund av det unika ljudet med polaritetsvänd halsmikrofon. Tonen är nasal, något ihålig, men otroligt livfull.

    Idag använder Kirk Greeny både i studion och live – till exempel på Nothing Else Matters eller Fade to Black. Den varma och lite sjungande tonen kontrasterar vackert mot det aggressiva EMG-ljudet från James Hetfields gitarr.

    Även om den vid första anblick inte verkar vara det mest självklara valet för en metal-gitarrist så verkar den passa Kirk. Det är en välsignelse att få se en sådan kändis live om och om igen. Det är inte minst tack vare Kirk Hammett som det idag finns tre olika återutgivningar av Greeny.

     
     
     



     

    Kirk Hammetts utrustning: Förstärkare

    Om gitarrerna är ansiktet utåt för Kirk Hammetts sound, så är förstärkarna hjärtat. Från kaxiga thrash-ljud från de tidiga dagarna till det feta varma rörljudet på 72 Seasons. Kirk Hammetts utrustning och förstärkare har utvecklats under decennierna. Ibland med brutalt direkta förändringar, ibland överraskande subtila.

    Det är välkänt att Metallica sedan över tio år använder digitala förstärkaremuleringar live – allt är baserat kring Fractal Audio Axe FX 3. Men ljudet dessa emulerar, och det ljud Kirk förlitar sig på i studion, kommer från rörförstärkare. Det kan vara beprövade klassiker från Mesa/Boogie och Fender, kompletterat med moderna modeller från Fortin. Några exempel:

    Mesa/Boogie Mark IIC+

    Den legendariska Mesa/Boogie Mark IIC+ är för många fans essensen av det klassiska Metallica-ljudet. På 1980-talet var den här förstärkaren bandets hemliga vapen – tydlig, definierad och med mycket tryck. IIC+ fanns med på albumen Ride the Lightning, Master of Puppets och … And Justice For All och spelade en nyckelroll.

    Det speciella med bandets setup var att Kirk Hammetts och James Hetfields utrustning var nästan identisk – båda använde IIC+ med liknande inställningar. Men Kirks spelstil, hans attack och hans effektkedja gjorde skillnaden hörbar, och ljudet var på motsvarande sätt brett och balanserat.

    Idag är Mark IIC+ ett eftertraktat samlarobjekt. Originalmodeller säljs idag för priser som är svåra att motivera. Thrashförstärkarnas heliga Graal, så att säga. Mesa/Boogie har bestämt sig för att göra en återutgivning av förstärkaren, som dock heller inte är direkt billig.

     

     

    Mesa Triple Rectifier – modernt metalljud under Load-perioden

    Med albumen Load och Reload förändrades inte bara Metallicas utseende – ljudet blev också bredare, modernare och djupare. I samband med det kan man ana att ett uppgraderat förstärkarsound kändes motiverat, och förstärkaren Mesa-Boogie Triple Rectifier lades till Kirks rigg på 1990-talet.

    Triple Rectifier är ett gain-monster och matchar Kirk Hammetts övriga utrustning. Den har tre kanaler, oräkneliga rör och en karaktär som reducerar mellanregistret och framhäver basen – lämpligt för moderna ljudlandskap med många gitarrspår. Kirk använde den både i studion och live, dock gärna i kombination med andra förstärkare. Därför är det svårt att återskapa bandets sound.

     

     

    Fender Vibro-King – Kirks rena hemlighet

    Kirk Hammett är känd för high-gain, wah-wah och aggressiva solon. Men de rena ljuden spelar också en stor roll för Metallica-soundet och i åratal har de kommit från en Fender Vibro-King.

    Vibro-King är en komboförstärkare med 60 watts uteffekt, en 3×10 tums högtalaruppsättning och förstås ett äkta fjäderreverb. Beskriver man förstärkaren låter det som en surfrockdröm och det är precis vad Kirk är ute efter. Han är ett uttalat fan av gitarrister som Dick Dale och deras gamla Fender-förstärkare. Inte konstigt då att Kirk uppskattar Vibro-King så mycket och får sin användning i låtar som The Unforgiven, Fade to Black eller Nothing Else Matters.

    Det som gör förstärkaren speciell är dess dynamiska omfång. Även ackord med lätta anslag levereras med djup, närvaro och värme, vilket passar mycket bra för stämningsfulla intron och rena passager.

    Randall KH103 och Fortin Meathead

    Kirk hade en tid ett artistsamarbete med tillverkaren Randall vilket resulterade i monsterförstärkaren KH103. Även om förstärkaren släpptes av Randall var det inte företagets egna utvecklare som skapade förstärkaren, utan den lilla boutiquetillverkaren Fortin. Enligt Fortin själva är det i princip samma krets i Randall KH103 som i Fortin Meathead, men där KH103 är anpassad för massproduktion till skillnad från den handbyggda Meathead. När Kirk Hammett idag kör live med sin Fractal Axe-FX 3 är hans ljud en kombination av en Fortin Meathead och en Mesa/Boogie Dual Rectifier.

    Kirks spelstil, teknik och uttryck

    Kirk Hammett är varken den snabbaste eller mest exakta gitarristen på planeten – men kanske en av de mest igenkännliga. Det tar inte många takter innan man kan peka ut hans särdrag. 

    Enligt egen utsago ligger Kirk Hammets musikaliska rötter mellan Tony Iommi, Michael Schenker och Jimi Hendrix. Tekniken har han åtminstone delvis fått från Joe Satriani, som han regelbundet tog lektioner av under de tidiga Metallica-åren.

    Särskilt slående: Kirks blandning av klassiska pentatoniska licks, kromatiska fills och hans nästan legendariska wah-wah-spel. Alla gillar inte hans stil, men det är odiskutabelt att han är en av de mest inflytelserika gitarristerna under de senaste fyra decennierna.

    Kirk Hammett som Satriani-student

    https://youtu.be/kngXXrAJvn0

    Det där att Kirk Hammett tog lektioner av Joe Satriani var länge något som bara de nördigaste gitarrnördarna kände till – idag är det ett ofta delat roligt faktum. Satriani beskriver honom som en disciplinerad, nyfiken student med stort sinne för musik.

    Kirks solon är inte de shred-uppvisningar som Satriani gärna ger sig hän åt, utan snarare minikompositioner. De bygger upp och berättar historier som hänger väl ihop med låten de är en del av. Den pentatoniska mollskalan kryddad med enstaka modala accenter är inte avancerade i sig. Men det avgörande är hur han spelar dem. Med vibrato, känsla – och med wah-wah!

    Kirk Hammetts utrustning: en wah-wah-pedal som en röst

    För många gitarrister är wah-wah en effekt. För Kirk är det ett måste. Han har flera gånger sagt att han "talar till låten" med sin wah-wah. Om du lyssnar på hans solon kommer du snabbt att inse att han faktiskt menar det.

    Han använder inte wah-wah för att fylla luckor eller som effektgimmick, utan som ett dynamiskt verktyg för att forma tonhöjd, uttryck och rytm. Många av de bästa fraserna för mig är skapade av en kombination av kontrollerade glidningar, böjningar och exakt wah-spel.
    Kirks kritiker tycker att det är för mycket av det goda, – men det myckna wah-andet  är en kärningrediens i hans karaktär. Men jag ska vara ärlig: jag gillar det och blir alltid glad över nya wah-wah-riff från Kirk Hammett.

     

     

    Sammanfattning: Kirk Hammets ljud och utrustning

    https://youtu.be/P6k2ghtbhoU

    Kirk Hammett är kanske inte den mest virtuosa gitarristen. Men han har själ och en tydlig musikalisk signatur som gör att det tar några toner att känna igen honom bland alla andra gitarrister.

    Med Metallica har han definierat thrash metal. För mig är Kirk alltid mer än bara en musiker: Han är min Introduktion till gitarrvärlden, en förebild, och en lätt excentrisk typ med sin serietidningsvurm och närheten till att bli känslosam.

    Oavsett om du spelar på hans signatur-wah eller bara spelar Fade to Black i ditt sovrum har Kirk påverkat generationer. Och jag är säker på att alla som läser detta redan har gett sig på att försöka återskapa hans verk.
     

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Nyhetsbrev banner 2.webp

     

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.