Gmumumbuh Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Hej jag har ett ALTO S-8 mixerbord och ett Terratec ljudkort (DMX 6 Fire 2496) som jag vill koppla ihop. Dt Ă€r i o f s inget problem, jag har fĂ„tt det att fungera men nu vill jag spala in tvĂ„ kanaler samtidigt (en för sĂ„ng via mic och en för en linead gitarr). ĂR de tmöjligt och hur kopplar jat i sĂ„ fall? ag antar att jag skall koppla micen till mic in (mono) men sen dĂ„? Skall jag koppla gitarren till mixern ( och i sĂ„ fall vart; line in 1?) eller direkt till ljudkortet (line in /tape) Och om jag nu kopplar gitarren pĂ„ mixern vartifrĂ„n skall jag skicka signalerna frĂ„n ljudkĂ€llorna till ljudkortet (frĂ„n tape ut?) Har mixern/kabeln/kjudkortet/cubase i sĂ„ fall ordning pĂ„ vilken kanal som gör vad MĂ„nga frĂ„gor frĂ„n en nybörjare...
Gmumumbuh Postat 28 februari 2005 TrÄdstartare Postat 28 februari 2005 Line in (left/right), Phono (left/right) Line Out (left/right) Mic in Headphones Digital (in/out) Midi (in/out)
Haunted-Mansion Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Jag tror att det enklaste Ă€r att göra som du skrev 1 mick till mic in 2 gitarr till kanal 1 Sen kan du ju Ă€ndra volymen för kanalerna inviduellt med kanal volymkontrollen, samt att du kan Ă€ndra total volymen i main volume. Ps koppla inte gitarren direkt in i mixern, sĂ„vida du inte har nĂ„n slags pre-amp el liknande pĂ„ mixern. Koppla guran först till en förstĂ€rkare eller en di-box eller nĂ„n slags effekt pryl typ v-amp el nĂ„t. Ăr vĂ€l det enklaste som jag ser, men kan tillĂ€ga att jag ocksĂ„ Ă€r nybörjare och har precis kopplat klart allting i min lilla Haunted-Mansion-Studio đ đ
Gmumumbuh Postat 1 mars 2005 TrÄdstartare Postat 1 mars 2005 Den egentliga anledningen till att jag köpte ett ljudkort var att jag behöver fantommatningen till micen sÄ dÀrav mÄste jag vÀlnyttja mixern (dessutom Àr det nu helt olika kopplingar, men det finns kanske konverterare) Borde jag inte vilja ha in alla kÀllor till mixern och lÄta den kopplas sjÀlv till ljudkortet? Finns det nÄgon som kÀnner till bra siter dÀr uppsÀttningen instrument/mic - mixer - ljudkort - pgmvara beskrivs i halvenkla termer för oss rookisar?
Haunted-Mansion Postat 1 mars 2005 Postat 1 mars 2005 Den egentliga anledningen till att jag köpte ett ljudkort var att jag behöver fantommatningen till micen sĂ„ dĂ€rav mĂ„ste jag vĂ€lnyttja mixern (dessutom Ă€r det nu helt olika kopplingar, men det finns kanske konverterare) Borde jag inte vilja ha in alla kĂ€llor till mixern och lĂ„ta den kopplas sjĂ€lv till ljudkortet? Finns det nĂ„gon som kĂ€nner till bra siter dĂ€r uppsĂ€ttningen instrument/mic - mixer - ljudkort - pgmvara beskrivs i halvenkla termer för oss rookisar? NĂ€r jag skrev "Ps koppla inte gitarren direkt in i mixern, sĂ„vida du inte har nĂ„n slags pre-amp el liknande pĂ„ mixern. Koppla guran först till en förstĂ€rkare eller en di-box eller nĂ„n slags effekt pryl typ v-amp el nĂ„t." sĂ„ menade jag att du skulle koppla den till mixern efterĂ„t. Har sjĂ€lv letat efter bra siter med kopplingar mm men inte hittat nĂ„n riktigt bra Ă€nnu đł HĂ€r kan du kolla lite iaf http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=491411#491487 http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php http://www.rane.com/note110.html Peace đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 1 mars 2005 Postat 1 mars 2005 har du en mixer, gör sÄ hÀr: koppla in micken i en kanal pÄ mixern (mic) koppla in gitarren i en annan kanal i lÀmplig nivÄingÄng (line förmodligen) panorera den ena vÀnster, den andra höger. spela in i datorn. beroende pÄ vilket program du anvÀnder kan du spela in pÄ ett stereotrack som du sen splittar, eller pÄ tvÄ monotrack (att föredra) som du hÀmtar ingÄng frÄn vÀnster resp höger.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.