Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÀr man köper ett VST instrument/plugg som Àr stort och installeras via ett program

brukar allt hamna dÀr det ska och cubase hittar snÀllt det nya instrumentet/pluggen.

MEN nÀr man drar ner olika hemsnickrade gratis-pluggar sÄ brukar mitt cubase hitta 30% av de jag trycker in i nÄgon mapp.

Jag kÀnner att jag behöver veta nÄgra grunder:

1. Varför heter de VST, VST2 och VST3 Àr det generationer?

2. Hur bör man tĂ€nka runt 32-bit samt 64-bits system? Är det dĂ€rför Steinberg.mappar finns under bĂ„de (Program) & (Program filer x86)?

3. Av alla mappar, var ska man stoppa den .dll fil som ofta kommer i ett zip-paket nÀr man hÀmtar hem en gratis-plugg?

(Jag vet att man kan be cubase hitta den mapp man vill men det fungerar inte alltid)

4. NÄn gav tipset om nÄn "Jbridge" men ska det verkligen behöva vara nödvÀndigt att blanda in en annan part? (kÀnns som krÄngel)

Jag ber om ursÀkt om denna trÄden redan finns. Jag har letat en stund men inte hittat :-)

Annons
Postat (redigerat)

i katalogen Cubase X.X/ VSTplug-ins lÀgger du alla VST / VST2 pluggar och du kan skapa kataloger under den mappen eller lÀgga dem rakt i.. VST3 mÄste installeras av sin egen installer dÄ dessa Àr lite speciella och kan inte flyttas runt hursomhelst ( kan inte den tekniska aspekten kring dem men har heller aldrig haft problem med att en installer gör fel..sÄ)

fr.o.m Cubase 5 nÀr den slÀpptes som bÄde 32- och 64-bits version var den inbyggda bryggan inget vidare sÄ mÄnga köpte Jbridge som dÄ var en stabilare lösning för 32-bitspluggar i en 64-bit's version av Cubase.. kör du 64-bit plugg anvÀnds inte bryggan... Det Àr ocksÄ tekniskt möjligt att VST-pluggar blir förÄldrade och av den anledningen inte hittas av Cubase.. det Àr flera av mina gamla-gamla pluggar som inte fungerar men dÄ kör jag bÄde 64-bitars operativ och 64-bit Cubase.. sÄ det Àr en del att ta hÀnsyn till och tÀnka pÄ.

Vissa pluggar frÄn bl.a KvR som Àr gjorda med SyntEdit har ocksÄ varit lite si o sÄ med för Cubase att hitta, men det kanske de löst nu.. om de fortfarande finns kvar?

VST, VST2 och VST3 Àr olika tekniska differenser i programkoden som innebÀr fler möjliga funktioner ex. kodstödet för sidechain Àr bara möjligt i VST3-pluggar

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.