Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni mickar/mixar överhäng/cymbaler?


Brinken

Recommended Posts

Lämnar det mest grundligare.... och skriver några tips om hur jag använder mig av dist och lite kompression när jag mixar överhäng.

Tycker att man får mer bredd med A/B så det blir ofta det. Använder mig ofta utav både Ride och Hihat mick för ännu mer definition i stereobilden. Höjden väljer jag om jag vill ha en transiten rikt ljud eller luftigare och softare. Ju lägre ju hårdare och mer transienter och högre luftigare och transient fattigare.

I mix är det inga konstigheter, panorerar fullt ut, HP vid 100Hz, en normal bred dipp runt 800Hz för att dämpa övertonen från virveln. Sen på med SoundToys Depicator med en Drive på +2 och förstärkartyp E. Med denna plugg så spelar det ingen roll hur bra det låter från början, det blir i nästan alltid bättre. Sen om det är lite mer hårdslående trummis så brukar jag använda mig av en FET compressor med supersnabb attack för att nypa åt virveln och ta fram rummet (om det nu är ett bra rum) för att få lite klang. Får ju dock passa sig så att den inte nyper åt cymbalerna och börjar pumpa.

Bör ju nämna att jag använder mig utav antingen AKG 414, AKG 451 (rekommenderar), Neumann KM84 eller DPA. Så det är ju ganska färdigt redan vid inspelning. Om jag inte mins fel så är CM3 väldigt raka i frekvens återgivningen och mycket mick för pengarna.

Lycka till

Redigerat av laserlars
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...