Jump to content
Annons

Hur gör man som sin egen manager ?

Recommended Posts

cubastT (oregistrerad)
Postat

Hej alla , Jag har startat min egen grupp (house music) gruppen består av mig och 1 person till . Jag har några frågor som jag inte hittat svar på och som jag hoppas ni kan hjälpa till med . (Jag la detta inlägg i denna avdelning då jag inte hitta nån annan som passa)

1. Hur hittar man en manager ? Finns det nån site för detta ? eller bolag ?

2. Om man bestämmer sig för att bli sin egen manager och sköta allting själv , Och vi skall tex spela på en klubb eller festival i Tyskland . vi säger att betalningen är 3000:- SE . är det då något speciellt konto man behöver eller kan man ha sitt vanliga privata konto ? måste man ha sin grupp som registrerat företag ?

3. Om man vill spela vitt och betala skatt . hur fungerar det? hur mycket skatt skall man betala ? tex om vi spelar i tyskland eller ett annan land . Skall vi då betala Skatt i Sverige och Tyskland ?

4.Om vi skall spela utomlands , vem betalar resan dit ? ingår dom här pengarna i gaget ? eller skall man ta betalt innan för tex bensin ?

5.Måste man verkligen betala skatt ? och gör musiker detta överhuvtaget ?

6.När skall ta betalt . innan eller efter spelning ?

6.Hur blir man medlem i en booking agency ? vilka bra finns det ? och behövs detta ?

Jag hoppas det finns nån därute som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig . Jag hoppas också att detta inlägget kan hjälpa andra artister i samma situation. Tack ,

Annons
Postat

Bli signad på ett bra label så sköter de allt, de har duktigt folk med rätt kontakter som de arbetat upp i många år, ska du börja från noll kommer ni inte ha mycket tid till att göra musik då det är ett heltidsjobb med promoting och bokningar, kontakta ett label som ni tror ni skulle passa på och sälj in ert koncept

Postat (redigerat)

I spelning ska ingå resa och boende annars tacka nej

Var är länken till er musik?

Redigerat av Miklo
cubastT (oregistrerad)
Postat

Hej Miklo . Bli signad på en bra label är kanske inte det lättaste . Om man inte blir signad ? och man vill göra det på egen hand ? och om man lyckas själv ordna spelningar .? så återgår jag till mina frågor jag ställde från början .// självklart är bli signad det bästa ,, men Miklo om man inte blir det . kan du svara på mina frågor ? vet du ? Mvh

Postat

Okej, är du inte signad skulle jag jobba hårt på det istället, har du tillräckligt bra musik så blir du signad till slut. Börja på ett mindre label och bygg namnet genom musiken först och sedan spelningar, tycker du börjar i fel ände. Du kan ju inte be folk att betala för att du ska spela om du inte har byggt upp ett namn innan. Då har du ju inget att komma med och kan inte ställa några krav.

Annars, skaffa enskild firma och f-skatt sedel för att kunna fakturera, sedan gå till banken och öppna företagskonto, så kan du fakturera spelningar. Du betalar skatt i sverige endast.

Postat

Booking agencys sitter oftast ihop med labels så samma där, svårt att komma in på en sådan om du inte är signad på samma label

Skaffa soundcloud och skicka ut demos till labels!

Postat (redigerat)

Kan tipsa om att skatteverket anordnar "Starta eget" seminarier som dessutom är helt gratis.. väl värt om du ska sköta bokföringen själv.. det är en del pyssel om du ska starta eget som du garanterat aldrig ens funderat på så ovanstående seminarie kan ju ge en fingervisning vad det handlar om..

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.