Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Låt oss säga att jag har gjort en svänging house mix låt med en accapella från t.ex Kylie minouge, får jag skicka in den som demo på t.ex P3 Lab eller nån annanstans utan att måste betala royalties till artisten i fråga?

Hur går man till väga om man vill ha den sången man har mixat om i sin låt?

Var vänder man sig?

Annons
morgoth999 (oregistrerad)
Postat

Du får inte "låna" något som någon annan äger. I det här fallet så äger Kylies skivbolag inspelningarna och upphovsrätten. För att få rätten att använda dessa måste du helt enkelt be om lov. Du kan säkert skicka den till P3 men jag tror nog att de också har lite koll på det där och kommer säkert att fråga dig om du har fått tillstånd att använda materialet. Eftersom Kylie är ganska stor och känd så lär det inte gå helt obemärkt förbi.

Principen är densamma för allt som ägs av någon annan. Upphovsrättsägare blir du när du har dokumenterat något som är intressant ur konstnärliga och/eller kommersiella syften. Definitionen är luddig men du äger i princip rätten till en låt så fort du har spelat in den. Du äger också allt som låten innehåller. Vad man kan skydda genom upphovsrättslagen är lite svårt att säga men sunt förnuft räcker långt i det här fallet. Sen kan det självklart bli svårt att bevisa att du har kommit på låten först men det är en annan historia. Det är inte tillåtet att låna någonting utan att be om lov först. Det är en viktig regel som gäller även i övriga livet.

Ytterligare information om upphovsrätt finns bl.a. i Kent Wennmans bok "Musik som levebröd", som jag rekommenderar, och förmodligen också på STIM:s hemsida.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Du får inte "låna" något som någon annan äger. I det här fallet så äger Kylies skivbolag inspelningarna och upphovsrätten.

Är det skivbolaget som "äger upphovsrätten"?

Riktigt riktigt säker? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Man behöver inte be om lov för att göra en cover. Du får till och med spela in en cover på skiva, sedan släppa den och tjäna pengar på den.

Och upphovsman blir man samma stund som du sjunger en melodi tex. Inget behöver dokumenteras.

Redigerat av addic59
Postat

I de flesta fallen så är det skivbolaget som äger inspelningarna och bestämmer därmed också vad de ska användas till. Att någon annan sedan har skrivit låten är en annan sak och faller under en annan upphovsrätt men det dokumenterade materialet ägs av skivbolaget. Jag ville förklara det så enkelt som möjligt. Upphovsrätt kan vara väldigt krångligt.

Det är också rätt att man inte behöver dokumentera något men när någon snor din låt som du har i huvudet eller kanske bara har framfört live för en ytterst liten skara så är det inte värt besväret att börja bråka om det. Det jag menade var att du inte får kontroll över upphovsrätten förrän du kan bevisa att du äger orginalet. Om du är rädd för att någon ska sno dina låtar bör du därför alltid spara dina projekt i sin helhet. En del skickar rekommenderade brev med låten till sig själva som de sedan aldrig hämtar ut.

Ja, du får göra en cover utan att be om lov. Om man tydligt kan höra vilken låt det är och den inte är allt för omarrangerad så är det inga problem. Men i det här fallet så handlar det ju inte om en cover utan en ren stöld (eller lån) av orginalinspelningen. Du får inte göra covers som innehåller samplingar från orginalet utan att be om lov.

Det finns en gammal vandringssägen om att man får "låna" ett visst antal takter. Man får helt enkelt inte sno ett jota från någon annan. Men det man inte vet har man inte ont av och självklart kan ingen stämma dig om du har samplat en bastrumma eller en virvel från en skiva.

Postat

Ska väl kanske tillägga att musik, arrangemang och texter är skyddade i 70 år efter upphovsmannens död.

Postat
Upphovsrätt kan vara väldigt krångligt.

Ja tydligen tycker du det.

😉

Seriöst nu:

Om Trace vill använda sin Kylie-acapella krävs inte bara Kylies skivbolags tillstånd, utan även tillstånd från den som skrivit låten.

Två olika saker.

I verkligheten så har dock Trace ingen chans att få använda sagda acapella, om han inte kan visa att hans låt garanterat kommer gå top 40 (skivbolag i ryggen, DJs älskar den osv).

Om han ändå vill gå vidare och pressa sin låt (utan tillstånd) på säg max 3000 whitelabeltolvor vågar jag påstå att han inte kommer råka ut för några större problem.

Att få P3 att spela låten är inte en fråga om upphovsrätt, utan om kvalitet.

Det finns flera bastardmixar och bootlegs som playlistats av Germund & co.

P3 Demo tror jag inte är intresserade av bootlegs, men jag kan ha fel.

Postat (redigerat)

Ja visst men upphovrätten i allmänhet funkar så att skivbolaget äger inspelningen och låtskrivaren äger låten.

Upphovsrätt är krångligt på det sättet att det finns många otydliga gränser. Upphovsrätt är väldigt enkelt om man håller sig till huvudregeln att inte ta saker utan att be om lov. Om man sen vill kringgå upphovsrätten genom att smussla eller att hålla sig underground så är det en helt annan sak. Så länge ingen blir dömd för något liknande "brott" så verkar det vara ganska fritt fram.

Skivbolagen kommer antagligen inte att bry sig så länge du inte tjänar pengar på något som de istället skulle kunna tjäna pengar på. Om du pressar upp en liten upplaga av din låt så kommer du ju knappast att tjäna särskillt stora pengar på det. Förmodligen går du back en hel del. Men om låten sedan blir en stor hit som genererar stora pengar så lovar jag dig att skivbolaget kommer att reagera och vilja mjölka ut så mkt pengar som möjligt ur saken.

Hörde en historia från Kent Wennman om en låt han och några kompisar hade gjort en gång i tiden. De snodde en refräng rakt av bara för att få pr men låten blev aldrig någon hit och det hela gick helt obemärkt förbi.

Bastardmixar har oftast inget kommersiellt syfte. SR är ett public service-företag utan reklamintäkter.

Kan tycka att det är lite onödigt att använda den arroganta tonen i en seriös diskussion.

Redigerat av morgoth999
Postat
Bastardmixar har oftast inget kommersiellt syfte.

Jaså?

Breakeven på en tolva ligger på ungefär 250 sålda ex.

Jag har kompisar som drygar ut sin inkomst med regelbundna bootlegsläpp.

Postat

Du sa det själv: "Bootleg".

En bootleg tar ingen hänsyn till upphovsrätt. Trace frågade just om upphovsrätt. Visst, du kan dryga ut kassan genom bootlegsläpp men ligger det stora pengar i det? Skivbolagen får gratis reklam och lär ju inte direkt förlora stora pengar på det. Men om du börjar äta på deras inkomster lär du få problem.

Ett annat litet tillägg. Royalties betalas av skivbolagen till dess artister. Du behöver aldrig betala något när du gör covers. Därav många covers på b-sidor och bonusar. Om du däremot ska använda samplingar kan du få "köpa loss" dessa av skivbolaget om de inte är snälla nog att låta dig använda dem gratis. Det handlar ofta om stora pengar och är därför oftast aktuellt enbart mellan olika skivbolag.

Postat
Om han ändå vill gå vidare och pressa sin låt (utan tillstånd) på säg max 3000 whitelabeltolvor vågar jag påstå att han inte kommer råka ut för några större problem.

Hur menar du då, att jag inte kommer att få några större problem?

Vad är whitelabel? :rolleyes:

Postat

Hur menar du då, att jag inte kommer att få några större problem?

Som jag sa tidigare så kommer du inte att få några problem eftersom du inte drar några pengar från skivbolaget. Om du däremot säljer 50 000 ex så tjänar du pengar på skivbolagets bekostnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.