Jump to content
Annons

Cubase LE5 & ZOOM R16 trubbel!


Robbie666

Recommended Posts

Hej!

Har inhandlat en Zoom R16 som ska vara bra i kombination med Cubase LE5 sägs det.

Problemet är att Cubase vägrar släppa in Zoom-enheten. Alltså den finns med i Device Setup men det kommer upp "missing ports" när jag startar Cubase. Går man in i vst-connections står det "not connected". Klickar man på det för att välja sitt ljudkort så står Zoom med, men det går inte att markera å aktivera.

Hur går jag tillväga nu? Tacksam för hjälp!!!

På Zoom enheten står det att interfacet är aktivt & jag får ljud i monitorerna, men inget når Cubase.

//Robbie

post-22734-0-00436800-1324392009_thumb.jpg

post-22734-0-02157000-1324392032_thumb.png

post-22734-0-16874400-1324392288_thumb.png

post-22734-0-86858700-1324392376_thumb.png

post-22734-0-68936900-1324392387_thumb.png

post-22734-0-66688000-1324392409_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

den första bilden tyder på att den inte är påslagen eller att den skulle vara fel inkopplad. har du valt samma usb-kontakt som tidigare ?

Ja den sitter i samma usb. Fattar inte vad som händer=/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här hjälper förmodligen inte dig, men i början på min "karriär" inom musikproduktion (vilket inte var så längesedan) så körde jag med cubase 4 LE. Det var en massa konstiga småfel.. T ex hittade den inte halionone, osv. Jag fick köra en massa speciallösningar hela tiden. Men i alla fall så fastnade jag för det här med inspelninsbiten och kostade på mig att köpa Cubase 5 och sedan dess har ALLT funkat som det ska (givetvis har det hängt sig någon gång, men bortsett från det). Min kontenta är alltså att det nog inte är osannolikt att det är lite buggar i LE versionerna! För övrigt är ju inte cubase så fasligt dyrt. Jag köpte essential versionen och jag tror det kostade knapt 1500 spänn. Har kört på det i ett par år nu!!

/ Kalle Greiff

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här hjälper förmodligen inte dig, men i början på min "karriär" inom musikproduktion (vilket inte var så längesedan) så körde jag med cubase 4 LE. Det var en massa konstiga småfel.. T ex hittade den inte halionone, osv. Jag fick köra en massa speciallösningar hela tiden. Men i alla fall så fastnade jag för det här med inspelninsbiten och kostade på mig att köpa Cubase 5 och sedan dess har ALLT funkat som det ska (givetvis har det hängt sig någon gång, men bortsett från det). Min kontenta är alltså att det nog inte är osannolikt att det är lite buggar i LE versionerna! För övrigt är ju inte cubase så fasligt dyrt. Jag köpte essential versionen och jag tror det kostade knapt 1500 spänn. Har kört på det i ett par år nu!!

/ Kalle Greiff

Tackar för svaret!

Kan erkänna att jag funderar starkt på att köpa ett "riktigt" Cubase istället. Misstänker oxå att felet ligger i LE5.

Fast Har kört med LE sedan det kom i första versionen å detta är första gången jag stöter på problem. Men ljudkortet funkar nog som det ska i alla fall för mitt operativsystem köper det som ljudkort så jag kan lyssna på musik via min zoom i datorn.

Mycket märkligt i alla fall... Man blir ju lite sné för allt har flytit i många år med LE just i olika versioner.

//Robbie

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt... Trots att jag installerat den senaste programvaran så säger Cubase att det inte hittar någon ASIO. Trots att ljudkortet syns & är korrekt installerat enligt alla meddelanden vid installation.

Link to comment
Dela på andra sajter

på bild 2 syns den (latency 0,000 ms!)

på bild 3 syns den inte- men vad händer när du klickar på control panel som du ringat in ?

Det händer ingenting när jag klickar på Control Panel. Det är klart märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det står om detta fel här;

http://www.zoom.co.j...s/r16/software/

gäller visst äldre projekt, vet inte om det gäller i ditt fall

Har läst igenom detta ett antal gånger med men det hjälper inte.

Funkar varken på nya eller gamla projekt=/

Har lagt in senaste uppdateringen på Cubase & på Zoom så allt är ju uppdaterat men ändå händer det inget!!

Link to comment
Dela på andra sajter

då skulle jag testa en annan kabel (men det har du väl redan gjort)

Jopp, har testat det med. Men det borde inte vara kabeln heller eftersom ljudkortet i R16 funkar med datorn i sig. Kan lyssna på musik via det ljudkortet i Zoomen & det borde ju inte funka om kabeln är dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...