Jump to content
Annons

Lyssna på/jämföra monitorer i Gbg?


YogSothoth

Recommended Posts

Jag skulle vilja jämföra monitorer och bor i Göteborg. Kan ni rekommendera någon ställe som har vettigt uppställda monitorer, så man kan A/B-testa dom?

Är främst intresserad av Adam A3X/A5X men vill gärna jämföra med annat (t.ex. Genelec, KRK etc). Det behöver inte vara super-duper lyssningsrum, så länge man kan byta mellan olika modeller med "samma" akustik är jag rätt nöjd. Man bör också kunna lyssna på medhavd musik (usb-sticka/cd), så man får en vettig referens.

Jag har inte benkoll på hur de "vanliga" musikaffärernas (MUG, JAM, Andreassons, 4sound mfl) monitorutbud ser ut, det brukar mest bli gitarr-dregel när jag är där 😄. Har fått för mig att MUG och JAM är lite haltande vad gäller monitorbiten. Det var länge sen jag var på Andreassons och gamla "börsen" (4sound numera?), vill minnas att de är snäppet bättre, åtminstone utbudsmässigt? Freddans har jag inte vart på sen långt innan flytten, värt en titt kanske? Finns det nån "dark horse" som är värd att kolla upp? HiFi-butiker?

Det slutar antagligen med en lördagsrundtur till samtliga ovan, för att kolla vad de har att erbjuda, men det skulle vara intressant att veta era synpunkter.

Om inte annat får jag väl fylla på med egna intryck efter en rundtur i stan 🙂.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

4sound, gamla musikbörsen hade rätt stort utbud för A/B-lyssning när jag köpte mina för drygt ett år sedan. Är inte säker på hur det är nu men stick dit och checka vettja, eller ring så slipper du dra dit i onödan i värsta fall.

Det var väldigt intressant och nyttigt att kunna jämföra monitorer i prisklasser från 2papp till 45 typ, med de flesta nämnda märken. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för tipset. Ja, 4sound hade ganska stort utbud, men jag kom iväg sent och hann inte mer än ta en snabbkoll (de stänger två på lördagar). De hade ett par-tre olika Adam-varianter och minst fem olika Genelec, plus lite annat (minns inte just nu). Dock stog Adam lite inne i ett hörn, så jag tror det hade påverkat basen en del. Hann som sagt inte göra nåt lyssningstest innan de stängde, man behöver ju lite tid på sig.

MUG hade också en del, mestadels KRK, tyvärr inga Adam alls, och studiokillen hade vart tvungen att dra tidigare, så jag skippade lyssna där. Freddans hade väldigt begränsat utbud, inga Adam. Andreassons hann jag inte in på, de stängde också två. Tror de har hyfsat utbud om jag minns rätt.

JAM hade faktiskt en del, och framför allt många olika Adam och KRK. Jag hade tänkt ha med mig lite att lyssna på, men glömde usb-stickan jag lagt det på. Det gjorde inte så mycket, för de hade spotify (premium, visserligen inte CD-kvalitet, tror det är 320 kbps, duger för mig). Smart faktiskt, då kan man ju lyssna på ganska blandad musik som man vet hur den låter utan att behöva tänka ut exakt spellista i förväg. Jag satte mig och lyssnade en stund, och måste säga att det gav en del. Det var inget fel på KRK, lite bumliga i basen kanske, men så är de ju ganska mycket billigare också. Adam är dock i en annan liga tycker jag, basen är distinkt och diskanten jävligt klar och öppen. Jag föll för a5x, a3x kändes aningen begränsade i basen, och jag kunde inte riktigt motivera hoppet på 3k upp til a7x även om dom givet går lägre ner än a5:orna. Har fått hem dom idag, jäkligt nöjd än så länge, har just kollat på gladiator med dom 🙂.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...