Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Har spelat in en metal låt med några polare här hemma. Har mixtrat lite med den och tycker gitarrljudet blir lite torrt. Har lagt en Eq som klipper det mesta under 6600Hz och en kompressor på dem

enligt Ola Englunds tutorial för heavy metal gitarrer http://www.olaenglund.com/?page_id=42

Finns det något tips för att få det låta bättre eller är det förstärkaren jag måste pilla på?

En annan tanke jag har är att det gitarrerna ska låta väldigt ljusa och skarpa och sen att basen ska ta hand om resten. Stämmer det eller jag har fått det om bakfoten?

På den här inspelningen finns ingen bas kanske jag ska tillägga.

Låten finns på länken nedan.

http://soundcloud.com/antonbillinger/i-keep-my-friends-close-but-my

/Anton

Annons
Postat

Lägg basen och kollar hur de blir annars blir de att ratta på stärkaren enligt mig. går alltid att fixa saker i datorn men i regel så får du alltid bättre ljud ju mer nogran du är när du spelar in stärkaren. Vad är de för gear du har?`Top, låda och gitarr?

Postat

Hmm okej, ska jag ge gitarrerna lite mer bas redan från början?

Jag använder mig av:

Förstärkare

Vox Valvetronix 100 watt 2x12

Pedalbord

Boss noise supressor-2

Boss metal core-2

Boss digital delay-7

Gitarr

Gibson sg

Ljudkort

Apogee duet

/Anton

Postat

Du har förutsättningar till att få ett bättre ljud iaf.

Nä du missförstod mig testa lägga på bas inspelningen först ochse hur de blir .

saknas de fortfarande något då så testa spela om gitarren. vad använde du för mic för att spela in stärkaren?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.