Jump to content
Annons

Frågor om ljudfonter och syntar


Bernt

Recommended Posts

Jag skrev in mig på forumet i går och tänkte genast använda medlemskapet för att få hjälp med att reda ut några saker som är oklara för mig. Först av allt jag: jag är total amatör på området, att ge sig in i en diskussion med mig kan alltså kanske kräva ett visst tålamod.

Jag har nu några månader suttit och lekt med en creative prodikeys keyboard som jag skaffade till min dator (avsikten är framförallt att se om jag kan skapa musik eller inte, konstigt svår fråga). Först använde jag mig bara av de möjligheter datorn redan hade, dvs, det integrerade ljudkortet och fonterna i Microsoft GS Wavetable SW Synth. Blev dock snart trött på den ganska dåliga kvaliteten och skaffade ett nytt ljudkort (internt Soundblaster Live! 24 bit),med vilken följde någonting som heter Creative SoundFont Synth. Givetvis en billig lösning, men visst blev kvaliteten på inspelningar bättre, samtidigt som instrument som klarinett , harpa och saxofon nu låter betydligt naturtrognare. Däremot är jag ganska missnöjd med pianot och framförallt med stråkarna som bräker och gungar allt vad de hinner. Men fråga är nu givetvis följande: hur förbättrar jag ljudet, under antagandet att jag inte genast är beredd att göra större nya investeringar? Kan jag själv installera nya ljudfonter, och hur går det i såfall till? Jag vet att man hitta gratis sådana på nätet, men hur får man dem att fungera med sin keyboard??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan säga att du behöver tre saker för att få det att funka.

1) Ljudfiler/ljudbanker, förslagsvis i .sf2-format, jag tror att SB Live stödjer detta om jag inte minns helt fel. (Kolla under forumet Reason, där finns några länkar till gratis soundfont-bibliotek.)

2) Ett program som styr ditt SB-kort till att använda den nerladdade sf2-filen. Om du har installerat SB's programvaror tror jag det följer med något sådant där. Kanske kan "Creative Soundfont Synth" fixa detta.

3) Ett program som tar det som kommer in från ditt keyboard och skickar ut till soundblasterkortet. Gissningsvis har du redan använt ett sådant.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det följde någonting som kallas för SoundFont Bank manager med Sound Blaster -kortet. Jag kommer så långt att jag kan skapa nya banker med fonter från nätet. Vad jag däremot inte förstår är hur jag skall få min keyboard att använda de här bankerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resultat av vidare experimenterande: Med SounFont Bank Manager öppen kan jag faktiskt använda ljudfonterna direkt med keyboarden, vilket jag inte genast märkte. Men då jag vanligen spelar använder jag programmet som följde med keyboarden (Creative prodikeys). Problemet är fortfarande hur jag skall kombinera detta med fonterna jag laddar ner. Med både Creative programmet och SoundFont Bank Manager öppna kan jag få fonterna att ljuda samtidigt, men fonterna som hörs via det senare programmet går inte att spara som MIDI. Det här skulle vara viktigt, eftersom det förefaller att vara enda sättet att bygga på tidigare inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

... en liten fråga bara.. nu när du konstaterat att det faktiskt går att skapa musik på datorn.. är du inte säker på att du kanske borde se dig om efter ett lite roligare sätt att jobba på? en riktig midisynt? en bättre inspelningsprogram? osv.. det kommer garanterat öka din kreativitet.. det behver ju inte kosta hela arvegodset heller.. 🙂 bara en tanke..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Smulan

utan tvekan, men jag började i november, ingen brådska alltså. Dessutom är jag mer intresserad av att komponera än att göra färdigt arrangerade stycken, hittade en fötjusande cello från hammersound och har just gjort mitt första stycke för solocello, som jag spelat hela morgonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...