Jump to content
Annons

Dålig hörlursförstärkare i ljudkortet?


Dazzle

Recommended Posts

När jag spelar upp ljud från datorn låter det lite sämre genom audioboxen än om jag kör ut det via datorns egna ljudutgång helt enkelt. Är det ljudkortets hörlursförstärkare som är sämre än datorns inbyggda ljudkort? Presonus Audiobox USB är ju inget superljudkort men jag hade inte direkt väntat mig att det skulle låta sämre än datorns egna :S

De ska tillägas att jag precis fått hem ljudkortet efter att ha skickat iväg det på lagning på garantin. Innan dess var det en hel del som inte stod rätt till (Bland annat kasst ljud ur just hörlursutgången, men inte monitorutgångarna) så presonus reparatörer bytte "main card" och skickade tillbaka det. Nu fungerar allt förutom den tveksamma ljudkvaliten ur hörlursutgången. Det är inte lika illa som det var innan men det finns fortfarande en marginell skillnad kvar. Ljudet tunnas ut i subbasen och låter lite boostat vid någon halvsnygg mellanfrekvens som jag inte kan sätta fingret på.

Att förstärkaren i ljudkortet helt enkelt är av dålig kvalitet har jag ganska svårt att tro, att det gått sönder när jag precis fått tillbaka det känns ju också ganska långt borta. Är det datorn egna förstärkare som formar ljudet till ett snyggare ljud medans ljudkortet ger ärligare ljud?

Hade jag haft budget så hade jag skickat kortet på tippen och införskaffat något nytt som inte håller på på det här sättet. Känner flera som har ett sådant och jag har nog aldrig hört om att det ska ha fungerat felfritt, Men nu är jag ju inte av den rikare sorten och skulle gärna kunna använda det jag ändå köpt!

Redigerat av Dazzle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...