Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver lite hjÀlp vid köp av en musikdator.

Jag ska bygga en enklare hemmastudio. Inspelning kommer att ske enbart med en/möjligtvis tvÄ kanaler samtidigt. Jag vill dÀr emot kunna hantera (mixa) stora projekt som jag spelat in pÄ annan plats med över 30 kanaler med pluggar och effekter. Jag har tittat lite pÄ FrostNetwork's AMC-le ( http://www.frostnetwork.net/products.php?prodid=1 ) och undrar nu om denna dator kommer klara detta...

Vore tacksam för alla rÄd jag kan fÄ!

Mvh

Oskar

Annons
Postat

vore jag du skulle jag inte satsa pÄ celleron. Köp en p4 istÀllet, eller Ànnu bÀttre en AMD64 processor. Sen skulle jag rekomendera dig att flÀska pÄ med minst 1gb i minne... Vad gÀller effekter Àr det extra viktigt med minne...

Postat

Frost ACM-1 skulle jag satsat pÄ istÀllet..

Postat

Vad Àr det förresten för mjukvara du planerar att anvÀnda?

Jobbar sjĂ€lv med SX och om du planerar att kunna mixa tidigare projekt dĂ€r du jobbar med över 30 kanaler och dessutom plugins sĂ„ kan du nog glömma det med den datorn(Ă„tminstone om du planerar att spela upp de olika kanalerna samma vecka). 😉

Vad Àr det egentligen för projekt du skall arbeta med? Om du tÀnker anvÀnda mjukvarusyntar sÄ har sÄdana en benÀgenhet att suga processorkraft. Detsamma gÀller för reverb, multibandskompressorer och vissa delay(ex. psp84).

Om du tÀnker arbeta med samplers sÄ anvÀnder mÄnga sÄdana ramminnet och dÄ avverkar man snabbt 512mb. (vissa kör direkt frÄn hÄrddisken)

HÄller med föregÄende om att du nog bör skippa celeron. Om du dÀremot skall köra in nÄgra fÄ audiospÄr och sedan jobba med ett begrÀnsa antal effekter (vÀldigt avgörande) sÄ ligger vÀrlden öppen med en dator i prisklassen under 10000:-

Ljudkort?

(du kan spara sköna slantar pÄ att bygga sjÀlv)

Postat

Jag jobbar delvis i logic och delvis i cubase, reason ibland ocksÄ. Hade tÀnkt införskaffa ett Delta 44. NÄgot annat tips pÄ integrerat ljudkort i under 2000kr-klassen?

Men en dell-dator med Intel P4 2.8, 1024 RAM, 160GB hÄrdisk dÄ? Skulle den klara biffen? Den Àr betydligt billigare Àn motsvarigheten hos Frost (amc-1).

Jag Àr inte intresserad av att bygga sjÀlv. Ser mig sjÀlv som en aning för under kvalificerad för det.

Vidare; Àr det nÄgon mÀrkbar skillnad pÄ XP Home och XP Pro?

//oskar

Postat
Jag jobbar delvis i logic och delvis i cubase, reason ibland ocksÄ. Hade tÀnkt införskaffa ett Delta 44. NÄgot annat tips pÄ integrerat ljudkort i under 2000kr-klassen?

M-Audio Audiophile 2496

Vidare; Àr det nÄgon mÀrkbar skillnad pÄ XP Home och XP Pro?

Skiljer sig bara i nÀtverk vad jag vet... ingen skillnad prestandamÀssigt iaf..

- Calle

Postat

Datorn dÄ?

intel 865G P4 2,8

1024 RAM

2x 80 GB HD

Vidare; Àr det nÄgon som vet var man kan fÄ en utförlig instruktion i hur man konfigurerar xp för musikbruk?

Postat (redigerat)
Datorn dÄ?

intel 865G P4 2,8

1024 RAM

2x 80 GB HD

den processorn tycker jag nog du ska ha ja...

1024 ram Àr nog klokt... fast se till att de e snabbt... om du inte har rÄd me ett snabbt 1024.. ta ett 512 hellre dÄ!

angÄende diskarna... köp snabba diskar... helst 10 000 rpm:are

Vidare; Àr det nÄgon som vet var man kan fÄ en utförlig instruktion i hur man konfigurerar xp för musikbruk?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=565

https://www.studio.se/index.php?showtopic=566

mvh Calle

EDIT: BBcode

Redigerat av Carl_B
Postat

SÄ 7200 rpm - diskar Àr inte nog? Den jag kolla pÄ var 2x 80 GB (IDE 7200RPM)

Och jag trodde att 1024 i ram var nödvÀndigt för att jag skulle kunna arbeta med mÄnga pluggar och mÄnga audio-spÄr...

Postat (redigerat)
SÄ 7200 rpm - diskar Àr inte nog? Den jag kolla pÄ var 2x 80 GB (IDE 7200RPM)

Och jag trodde att 1024 i ram var nödvÀndigt för att jag skulle kunna arbeta med mÄnga pluggar och mÄnga audio-spÄr...

7200 Àr fullt tillrÀckligt, men som vanligt det skadar det ju aldrig med Ànnu snabbare grejor. Detsamma gÀller 1024 MB RAM. Se bara till att minnet Àr det snabbaste som moderkortet klarar av. Dell kan ibland sÀtta in klenare komponenter Àn vad burken klarar av för att hÄlla nere priset.

En annan sak: Intel 865G tror jag innebÀr att du fÄr ett moderkort med integrerat grafikkort. Det Àr ingen önskesituation och jag skulle nog titta pÄ nÄgot annat, alternativt se om du kan konfigurera om datorn innan bestÀllning.

AngÄende XP Pro/Home: Om den processor du köper stödjer Hyper Threading sÄ tror jag att du mÄste ha Pro för att kunna dra nytta av det. Det gÀller alltsÄ sjÀlva operativsystemet. Jag vet att SX2 stödjer HT, men om dina andra program (Logic Reason) gör det vet jag dÀremot inte.

EDIT: XP Home har tydligen stöd för HT. My bad.

Redigerat av bonzo
Postat
En annan sak: Intel 865G tror jag innebÀr att du fÄr ett moderkort med integrerat grafikkort. Det Àr ingen önskesituation och jag skulle nog titta pÄ nÄgot annat, alternativt se om du kan konfigurera om datorn innan bestÀllning.

Hur vet jag det?

Är "IntelÂź PentiumÂź 4 Processor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB" bĂ€ttre?

Postat
Hur vet jag det?

Är "IntelÂź PentiumÂź 4 Processor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB" bĂ€ttre?

Har nu kollat in Intels hemsida och 865G har mycket riktigt integrerad grafikkrets. Nu vet jag ju inte om Dell trots det anvÀnder ett vanligt grafikkort pÄ den dator du tittar pÄ. Om inte annat kanske det finns som tillval.

800 FSB Àr sÄvitt jag vet Intels snabbaste FSB-variant just nu.

Postat

Men en dell-dator med Intel P4 2.8, 1024 RAM, 160GB hÄrdisk dÄ? Skulle den klara biffen? Den Àr betydligt billigare Àn motsvarigheten hos Frost (amc-1).

Jag Àr inte intresserad av att bygga sjÀlv. Ser mig sjÀlv som en aning för under kvalificerad för det.

Om du nu har tÀnkt att jobba delvis i Logic sÄ finns det ingen anledning att köra PC.

Köp en beg. Mac G4 istÀllet sÄ slipper du dessutom problemet med konfigurationen av processor mm. mm. En G4/733MHz kan du fÄ för under 10'000kr. Motsvarar ungefÀr 2GHz PC.

Postat
Har nu kollat in Intels hemsida och 865G har mycket riktigt integrerad grafikkrets. Nu vet jag ju inte om Dell trots det anvÀnder ett vanligt grafikkort pÄ den dator du tittar pÄ. Om inte annat kanske det finns som tillval.

Ok, vet du nÄgra kort som inte har denna integrerade grafikkrets? Dvs, vad ska jag titta efter för detaljer?

Hur stor roll spelar det egentligen? AssÄ om jag fÄr tag i en dator utan den hÀr grafikkretsen men som Àr 2000kr dyrare, Àr det fortfarande vÀrt det?

Hmm, svÄra grejer det hÀr...

Postat

Grejen med integrerade saker (grafik-, ljud- och nÀtverk i synnerhet) Àr att de 1) har en förmÄga att ge upphov till trassel i ljudproduktion, och 2) att de ju tar en del processorkraft i ansprÄk. Nu Àr det möjligt att detta tillhör det förflutna och att dagens kretsar Àr bÀttre, men Àn ser man folk som postar om klick och knaster-problem vilket sedan kan hÀrledas till integrerade kretsar.

SjÀlv har jag en ljudkrets pÄ mitt moderkort som Àr avaktiverat och sÄledes inte kan stÀlla till med nÄgot. Finns det separata grafikkort som tillval till den dator du tittar pÄ? I sÄ fall Àr det en möjlighet, men dÄ kostar det ju extra vilket Ätminstone jag skulle acceptera. 2000 kronor ligger lite pÄ grÀnsen. Har du nÄgon lÀnk till paketet?

Postat (redigerat)

AssÄ, jag ringde dell's sÀljavdelning och pratade med nÄgon dÀr, hon skickade sedan ett word dokument till mig med paketet och alla dess komponenter. Jag kan göra lite utrag: (det finns en intel prossesor som stödjer HT-teknik, eller nÄtt sÄnnt, hade tÀnkt ta den istÀllet)

Standardkomponenter: IntelŸ 865G Chipset, med stöd för Dual Channel DDR minne

InnehÄller MicrosoftŸ WindowsŸ XP Operativsystem

Stödjer IntelŸ PentiumŸ 4 processorer med 533MHz och 800MHz systembus

Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 3 PCI-platser och 1 AGP 8x plats

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet

Norton Antivirus 2003 (med 90 dagars kostnadsfri virusuppdatering)

Operativsystem: MicrosoftÂź WindowsÂź XP Home

Online erbjudande: Jag bestÀller online och fÄr 625:- i rabatt

Online Erbjudande: Nej tack - jag önskar inte detta erbjudande

Service: 1 Ärs hÀmtservice. - Standard för denna modell (-SEK - 1 738 kr)

Advanced Technical Support: IngÄr ej

CompleteCare: IngÄr ej

Processor: Specialerbjudande: IntelÂź PentiumÂź 4 Processor 2.8GHz

Minne: 1024MB Dual Channel DDR (2X512MB DIMM) (+ SEK 1 963 kr)

HÄrddisk: 160GB (2x 80GB) IDE HÄrddisk (7200RPM) (+ SEK 1 600 kr)

Extern Lagring: IngÄr ej

Diskettstation: IngÄr ej

Grafikkort: Integrerad 4MB Intel 3D AGP grafik

BildskÀrm: IngÄr ej

Optisk enhet: 48x/24x/48x/16x CD-RW/DVD-ROM combodrev (+ SEK 625 kr)

Högtalare: IngÄr ej

Ljudkort: Integrerat 5.1 Audio

Digital överföring: Önskar du digital överföring via firewire ska du vĂ€lja Soundblaster-ljudkortet ovan.

Redigerat av Oskar_E
Postat

Testa plocka ihop samma dator som dell gjorde pÄ www.komplett.se och www.datorbutiken.se och jÀmför priser.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.