Jump to content
Annons

Hercules DJ Trim - någon med erfarenhet?


Berra

Recommended Posts

Tjenare,

Jag är lite nyfiken på Hercules ljudkort Dj Trim.

Tillverkarens beskrivning

Mitt behov består av att jag behöver ett ljudkort som man kan justera volymen till högtalare och hörlurar med.

Jag behöver egentligen inte koppla in något, utan bara ha bra kvalitet på ljud ut och som sagt kunna justera volym.

Det här kortet verkar lovande i mina ögon då det även är en usb-hub, som man kan använda för att koppla midicontrollers och extern hårddisk till. Det är intressant för min del då jag även vill lira med en Numark Stealth Control, som inte har något audio interface.

Jag har dock ännu inte lyckats reda ut om man kan justera utgående volym med det här kortet, på grund av att de presentationer jag sett enbart handlat om att koppla in, och förstärka signaler. Men det finns en liten switch på framsidan, som kanske löser just mitt problem?

Sen undrar jag hur pass stor skillnad det kan bli på ljudkvalitén mellan ett sådant här ljudkort och ljudet ut från en macbook. Hör man skillnad?

Tack på förhand

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förresten, det här med ljudkvalitén.

Är det så att ljudet hela tiden har full upplösning när man producerar i exempelvis Logic,

men att man inte hör alla detaljer om ljudkortet har för låg upplösning?

Vilken kvalitet har ljudet egentligen som man arbetar med, förslagsvis i Logic?

Vilken kvalitet spelas upp med macbookens ljudkort?

Säg att man producerar i 24 bits-kvalitet, men bara hör 8 bits-kvalitet... då famlar man ju rätt mycket i blindo.

- Det borde ju vara som att producera film på en bildskärm som bara har ett fåtal antar färger.

- MEN... om allt med lite tur faller på sin plats ändå, så spelar det ingen roll, för ljudet/färgerna finns ändå där?

Jag utgår alltså ifrån att ljudet har full upplösning när det produceras internt i datormiljö, men att processandet till lyssning kan variera.

Det jag har förstått är väl att man naturligtvis vill ha högsta möjliga upplösning vid exempelvis live-framträdanden. Och där kan, utifrån vad jag känner till, macbookens ljudkort vara aningen bristfälligt...

Försöker mig på mitt egna resonemang här som synes, rätta mig gärna om jag har fel.

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...