Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Ett gammalt ämne, men jag måste ta upp det igen eftersom jag inte tycker jag fått ett riktigt svar:

Jag har ett Edirol PC-50 Midi Keyboard med en Roland sustainpedal. Jag förstår inte om jag kan "assigna" den för att skicka den nödvändiga Midi-informationen. När jag trycker på knappen MIDI för MIDI-mapping i Live händer det ingenting när jag trycker på pedalen (som jag satt i "Expression"-utgången enbart för detta ändamål). Måste jag skaffa en särskild pedal eller är det så att man måste ha en footswitch-ingång (som inte finns på mitt keyboard)? Jag har läst manualen, men blev inte mycket klokare för det. Pedalutgångarna på sidan av keyboardet är Hold och Expression, och dessutom finns det givetvis Midi-out.

Vet någon av er mer om detta? Det hade varit så himla ball att komma igång med Live-looping!

Annons
Postat
  Pelleman sa:
Hej,

Ett gammalt ämne, men jag måste ta upp det igen eftersom jag inte tycker jag fått ett riktigt svar:

Jag har ett Edirol PC-50 Midi Keyboard med en Roland sustainpedal. Jag förstår inte om jag kan "assigna" den för att skicka den nödvändiga Midi-informationen. När jag trycker på knappen MIDI för MIDI-mapping i Live händer det ingenting när jag trycker på pedalen (som jag satt i "Expression"-utgången enbart för detta ändamål). Måste jag skaffa en särskild pedal eller är det så att man måste ha en footswitch-ingång (som inte finns på mitt keyboard)? Jag har läst manualen, men blev inte mycket klokare för det. Pedalutgångarna på sidan av keyboardet är Hold och Expression, och dessutom finns det givetvis Midi-out.

Vet någon av er mer om detta? Det hade varit så himla ball att komma igång med Live-looping!

Ja, det slutar med att jag får svara mig själv (eftersom jag är så schysst att jag delar med mig av egna upptäckter). Jag måste dock säga att jag är besviken på att ingen annan i detta forum ens har kommit på tanken att detta kunde vara felet!

Svar på frågan är:

Under Live/Preferences/MIDI se till att Remote är på ON. Då fungerar det bra med en Sustainpedal för att skicka MIDI-meddelanden!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.