Jump to content
Annons

remix


Hur känns det?  

3 röster

  1. 1. Hur känns det?

    • Originalet suger liksom remixen.
      0
    • Originalet suger men remixen är ett klart lyft.
      2
    • Originalet är bra men remixen är en skymf.
      0
    • Originalet är bra liksom remixen.
      0


Recommended Posts

· LÅTNAMN: Sneaking into unkowns house

· ARTIST/GRUPP: Arete

· GENRE: Smyg-electronica

· PRODUCENT: Arete/thick dick

· FORMAT: mp3:or

· STATUS: färdig demo/färdig demo

Jag har omarbetat en försiktigt warp-inspirerad kompositörs verk. Målet har varit att göra det uppenbart vilken låt min remix bygger på samtidigt som den har en hel del eget.

Min version är masterad av Elias Lindman och innehåller cellospel av Mikaela Robsahm.

Originalet:

http://130.236.154.249/~arete/music/Arete%...use%20(v1b).mp3

Min remix:

http://130.236.154.249/~arete/music/Arete-..._thick_dick.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker orginalet är fint även om jag inte är hänförd.

Vidare tycker jag att din remix är ok även om jag själv hade försökt använda trummljud med lite mer särpräglat ljud. Jag är säker på att du skulle kunna få ett riktigt spännande resultat om du var lite mer vågad i användandet okonventionella trummsamplingar.

Vid 02:36 kommer en massa pukor. -Har du prövat att filtrera dem? Kanske kan bli tufft...

Link to comment
Dela på andra sajter

Filtrering av pukorna är ingen dum idé. Jag har för ovanlighetens skull försökt hålla ljudbilden lite krispig och undvek därför filter under produktionen men nog hade det kunnat arbetats in lite försiktigt.

Angående okonventionella trumsamplingar är jag mer tveksam, det hade varit ett för stort steg från originalet, tror jag. Målet när man remixar någon annans låt bör inte vara att göra så bra musik som möjligt utan just att göra en så bra remix som möjligt, vilket inte är samma sak. Eller? 😛😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Målet är väl ändå att alltid göra så bra musik som möjligt?

Är orginallåten fulländad finns det knappast någon poäng att remixa.

Som remixmakare har man ju möjligheten att rätta till allt som orginallåten misslyckades med. -Så ser i alla fall jag på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Målet är väl ändå att alltid göra så bra musik som möjligt?

Skickar jag iväg en av mina låtar till en remixare vill jag ha tillbaka en riktigt bra version av min låt, inte en fantastisk låt utan uppenbara kopplingar till mitt original.

Jag hade i och för sig säkert kunnat använda andra trumsamplingar i min remix och ändå lyckats med balansakten.. jag vet inte, jag testade inte. Vad för typ av ljud hade du tänkt skulle passa? Menar du att rytmmönstren ska skrivas om också? I så fall skulle det ju bli en helt annan låt. 🙂

Som remixmakare har man ju möjligheten att rätta till allt som orginallåten misslyckades med.

Hm. Så du menar att om originallåten är kass så ska man göra om den till oigenkännlighet (om det krävs) och om den är bra ska man bara putsa på detaljerna? Jag tror att båda de varianterna kan skapa en del missnöje från uppdragsgivarens sida.

I och för sig bör man kanske tacka nej till att remixa riktigt bra eller riktigt dåliga låtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kan bli spännande om du stökar till i trummljuden lite grann, själva programeringen låter bra!

De ljud du har nu låter, i mina öron, lite för klassiska för att göra låten riktigt spännande. Hade jag varit i din sits hade jag strävat efter att ha trummljud med lite vassare tänder. Det är svårt att säga hur de skall låta, men du kanske kan testa att bitcruncha, pitcha ner och sedan ta ut en liten del av det sabbade ljudet. -Kan tänka mig att det skulle funka på highhat tex...

Remixdiskussionen pallar jag inte att ge mig in på nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...