Jump to content
Annons

Jazzman - reggae


Jazzman

Bra?  

18 röster

  1. 1. Bra?

    • Väldigt bra.
      0
    • ja!
      5
    • mm...
      4
    • nja
      3
    • nej inte alls
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Reggae

ARTIST/GRUPP: Björn Lindberg

GENRE: reggae

LÅTLÄNGD: 2:12

KOMPOSITÖR: Björn L

PRODUCENT: densamme

EV. MEDVERKANDE: Björn L

INSPELNINGSÅR: 04-05

FORMAT: mp3

STORLEK: 3 mb

STATUS: Mest ploj

LÅTLÄNK: http://www.grebdnilmusic.com/mp3/jazzman.reggae2.mp3

Reggae ja.. det började med ett trumkomp och sen vart det bara mer, inklusive uppitchade falsettkörer 😳

Hur som helst så är det först och främst ljudet jag vill ha kritik på.. ljudbild, mix, osv

edit: uppdaterad

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjaa... Vad ska jag säga om det här... Låten i sig är bra.. men ljudet, låter lite väl midi.

Men det kanske är meningen? 😆

Sen tyckte jag det var lite konstigt mixat, hörde inte trumkompet så bra... och Hi-Haten låg bara i vänster kanal tyckte jag...

Men låten lät skojj och kan säkert bli nåt bra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzman, här finns en del att göra på en låt som i o för sig är bra men som inte känns klar än...

För det första så ska hihaten pannas mera åt mitten...

"Flasholetterna" (eller hur *** det stavas) är skitsnygga 😆 Behåll dem!

Du borde nog lägga på ett riktigt sångspår... med text, för nu känns det som om låten saknar melodi...

Triangeln är rolig, men sänk den lite, lite, lite!

Körerna är ju väldigt bra, när jag har lagt körer har dem blivit för nära och nästan trängt ut melodin, men dem här är ju jättebra 😉

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bas spelande, skönt att höra nån som spelar på en riktig bas här på forumet. 🙂

Skön avslappnande låt med bra ljudbild. Introt är absolut bäst. Skön tjejröst som kommer in lite då och då, ger en annorlunda karaktär till låten.

Det enda som är lite synd är att basen distar i mina högtalare, framför allt om man lyssnar i hörlurar (kanske för hög innivå, vad vet jag). 😕

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack jonas!! Tjejrösten är jag uppitchad 😕

Att basen distar lite kan kanske bero på att den är aningen mycket pressad av limritar och kompressioner, skulle va kul att höra om det är fler som upplever samma sak?

edit, ändrade på ordföljd

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Märks ju att det är en basist som spelat in i alla fall.

Jag tycker du kan sänka basen en hel del, så den ligger mer i bakgrunden. Visst för att basgången ska vara framträdande i reggae, men nu tog du nog i lite väl mycket. 😕

Redigerat av Viktor
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

En hel del kul grejjor i den. Jag hör kompet till Olsberg-melodin ganska ofta. Kan det vara den?

Finns nog mer att jobba på - kanske en framträdande melodi?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni lyssnar, men vill ni ge lite konstruktiv kritik om valarna också 😏 Hur låter det annars liksom?

En hel del kul grejjor i den. Jag hör kompet till Olsberg-melodin ganska ofta. Kan det vara den?

Finns nog mer att jobba på - kanske en framträdande melodi?

//nemo

Nej inte kompet, ibland liknar harmonierna olsberglåten, nån gång till och med melodin.. den va liksom där innan jag hade hunnit uppfatta det själv 😆

Men tack annars.. som sagt så blev melodin mer improviserad

Link to comment
Dela på andra sajter

Menvafalls... här ser man fram emot att höra förvånade valar, och så är de borttagna??? 😮

VILL HÖRA FÖRVÅNADE VALAR!! NU!! 😏

00:26 : Muueeeeeeeeeewhhhhhhhhh ? 😆

Ahh... haha. 😆 Fast så förvånade tyckte jag inte de lät, de verkade snarare övetygade i sin åsikt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill att det ska låta reggae så gör om basgången helt. Dels ljudet - det är alldeles för "slap´igt" och behöver bli djupare. Sedan själva basgången, det funkar väl ok när den är lite mer uppbruten, men i grundgunget när den vandrar omkring så låter det alldeles för mycket Café Norrköping, för att använda nattvaktarens liknelse.

Trumkompet med sin flying cymbal funkar ok, men testa att ta bort baskaggen på ettan för det mesta, och lägg en fetare snare på trean.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

De förvånade valarna tycker jag abolut förtjänar sin plats. De låter bra.

Cafe Norrköping vet jag inte....men håller med om Mannex trumförslag, värt att testa.

Någonstans vid 1:20 börjar man ana ett planlöst plinkande på tangenterna, och vid 1:40 är det uppenbart att alla trådar är tappade. Klaviaturen har en melodistruktur till en början, som sedan flyter ut i hysteriskt flippande improvisation som ibland kolliderar med basens struktur. Renodla plinket, låt det gärna låta improviserat men låtsas bara, ha en tanke bakom.

Men som sagt, jag tycker det gungar och är värt några timmars jobb till 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Café Norrköping var ett pensionärsprogram som gick i tvåan på 80-talet.

Ragnar Dahlberg satt och flinade och frågade telefonerande kärringar om deras krämpor.

När dom vevade tombola och drog veckans vinnare av Café-tårtan körde dom sån här musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack mannex och roffe för bra kritik!! Ska testa spela om basen så snart jag hinner

Vacum.. har du några synpunkter förutom att det inte sticker ut? Vad jag förstått har du sysslat en del med liknande musik?

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack mannex och roffe för bra kritik!! Ska testa spela om basen så snart jag hinner

Vacum.. har du några synpunkter förutom att det inte sticker ut? Vad jag förstått har du sysslat en del med liknande musik?

Tycker det sticker ut en hel del. Om det sticker ut på ett bra sätt vet jag inte riktigt...

Mannex och Roffe säger bra saker.

Med tanke på basspelet så får du jobba med din tajming. Den är tokstressig överlag och det ska ju va helt tvärtom när man lirar reggae. Tillbakalutat och lugnt spel. Sen har du skruvat till nåt sorts rocksound på basen. Bort med kompressorerna och spela bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Café Norrköping var ett pensionärsprogram som gick i tvåan på 80-talet.

Ragnar Dahlberg satt och flinade och frågade telefonerande kärringar om deras krämpor.

När dom vevade tombola och drog veckans vinnare av Café-tårtan körde dom sån här musik.

Du verkar ruskigt initierad, Nattis.

Kanske rentav vunnit en Café-tårta...?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Café Norrköping var ett pensionärsprogram som gick i tvåan på 80-talet.

Ragnar Dahlberg satt och flinade och frågade telefonerande kärringar om deras krämpor.

När dom vevade tombola och drog veckans vinnare av Café-tårtan körde dom sån här musik.

Dom tänker trötta husband som spelar helt "rätt" utan att sticka ut nånstans.

Tack, då fattar jag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Du verkar ruskigt initierad, Nattis.

Kanske rentav vunnit en Café-tårta...?

//nemo

Det var Nattis som bakade dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...