Jump to content
Annons

Småjazzigt och juligt


Tobbe

Känner du någon jul stämmning?  

9 röster

  1. 1. Känner du någon jul stämmning?

    • Absolut
      5
    • Nja
      2
    • Nopp
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Child is born (jazz standard)

* ARTIST/GRUPP: Jag och jossan

* GENRE: Jazz (fast rätt poppigt)

* PRODUCENT: Jag

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: .wma (hade ingen mp3 converter på datorn)

* STORLEK: 4 mb

* STATUS: Klart

* LÅTLÄNK: Child is born

Lite trist gitarr spel av mig och lite hårda s. Annars rätt nöjd. Ge gärna komentarer om pruduktion och arr.

Edit: Jag vet att julstämmning skall vara ett od.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sången: Lite ojämn men gillar den. Låter naturlig och hon intonerar bra. Vissa partier låter skitbra.

Git: Gillar faktiskt sånna läggningar på gitarr. Tyvärr känns det jäkligt ryckigt i timingen här och var. Lite lojt nästan. Även om det är en ballad så är det ju viktigt (nästan viktigare) att man håller ordning på svänget och detdär.

Stråkarna kunde du skippa eller göra intressantare. Tycker dom stör mest. Även om det är bra ljud så låter det synth lång väg beroende på läggningar osv. Ingen i hela världen skulle skriva ett sånt arr för riktiga stråkar.

Basen: Lite tråkig. Alldeles för loj. Hade kunnat styra upp gitarren massor om den vart bättre spelad helt klart.

Mix: Jobbigt mycket saker i mitten. Även om du inte vill panorera så skulle man vilja att det breddades med t ex korta (väldigt korta) reverb som korspanoreras eller så.

Arr: ptja.. Som det ska va. Gillar när låtarna bara spelas rakt av dom du gjort nu i stort sett. Det är ju gamla standards och då är det mysigt när som spelas så. Blir lätt pretantiöst om man skulle börja överarra.

Mycket gnäll ser jag nu, men det låter bra overall alltså. Spela om basen och mixa om lite så kommer det låta otroligt mycket bättre direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sången: Lite ojämn men gillar den. Låter naturlig och hon intonerar bra. Vissa partier låter skitbra.

Git: Gillar faktiskt sånna läggningar på gitarr. Tyvärr känns det jäkligt ryckigt i timingen här och var. Lite lojt nästan. Även om det är en ballad så är det ju viktigt (nästan viktigare) att man håller ordning på svänget och detdär.

Basen: Lite tråkig. Alldeles för loj. Hade kunnat styra upp gitarren massor om den vart bättre spelad helt klart.

Mix: Jobbigt mycket saker i mitten. Även om du inte vill panorera så skulle man vilja att det breddades med t ex korta (väldigt korta) reverb som korspanoreras eller så.

Håller nog med om det mest... Jag jobbar extrem mycket med min timing just nu. Den blir nog bättre såsmåning om. Har spelat väldigt lite jazz innan i år så svänget är rätt dåligt specillt på vals balader. Bassens mick lät väldigt dåligt men det blev på tock för mycket rum i stormenbranen så det gick inte att använda. Jag gillar också hennes sång. Mer övning på inprovisation kanske vilket hon håller på med.

Mix: Jobbigt mycket saker i mitten. Även om du inte vill panorera så skulle man vilja att det breddades med t ex korta (väldigt korta) reverb som korspanoreras eller

Det kan nog vara ett bra tips. Har allrig testat det. Jag funderade lite på jag skulle göra eftersom det är svårt att panna ut nogåt av instumenten.

Stråkarna kunde du skippa eller göra intressantare. Tycker dom stör mest. Även om det är bra ljud så låter det synth lång väg beroende på läggningar osv. Ingen i hela världen skulle skriva ett sånt arr för riktiga stråkar.

Det är faktist arrat och inte spelat. Tyvärr blir det bara gröt av mina syntstråkar. Tyckte det var lite mysigt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt trevlig cover, bra jobbat Tobbe + sångerska. Har inte många invändningar, kanske kan man dubba vokalerna vid vissa partier. Vidare tycker jag att gitarren sitter relativt bra, vissa föredrar en tydlig ljudbild där alla instrument följer pulsen och är välarrangerade medan andra uppskattar den lite smutsigare stilen - själv tillhör jag den sistnämnda kategorin. Posta gärna fler låtar i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt!

Kredit till Jossan, mycket härlig röst!

Min enda invikning, om du vill ha en, var solopartiet när Jossan o du improviserar samtidigt. Ni trampar varandra på tårna lite grann. Om ni ser det lite mer som "call and responce" - nå'n slags dialog, utan att prata i munnen på varandra hela tiden, så tror jag det kan bli ännu bättre. 😳

/Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk röst Jossan. 😄 Låten är SKÖN och GO och BRA. Gillar det "slöa" solot. Är egentligen en hårdrockskille men älskar sån här skön jazz.

Partiet efter solot där det är en "duell" mellan gitarr och röst vore det bra om rösten lyftes fram. Vissa otajta partier finns, speciellt i början men det är ju bara till att spela in dessa igen i så fall

Potential för en superhit anser jag. 😄

Återigen en helt fantastisk röst

När kommer nästa alster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det är så många som gillar Jossan röst. Hon själv var sådär nöjd med sin insatts. Skall vidare befodra det till henne.

Tanken med sång och solo är inte duell utan snarare att rösten skall agera komp. Nivån är någon kompromiss mellan mig och henne. JAg ville självklart ha den starkare.

Får inte upp låten, "kan inte ansluta till servern" 

Underligt att det inte går att ansluta till serven det funkade för mig nu. Den låg säkert bara nere. Värsta skitabonemanget ligger det under.

När kommer nästa alster?

Detta är bara en del av en julskiva vi gjort. Tyvärr kommer jag inte åt min server ifrån mina föreldrar där jag är nu över julen så någon mer jul musik blir det inte. Men till våren kommer det säker mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra. Varför inte en julskiva till påsk :rolleyes: Ska den "släppas" komersiellt eller vad har du för planer? 😆

Detta är bara för att ha något att ge till mormor och morfar när man är fattig student. Även då kanske det skulle vara idee med mindre gura i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det här är bra! Har lyssnat flera gånger på jobbet och jag blir lite laidback och njuter.

Okej, du behöver kanske inte korta gitarrspelet som jag skrev i förra inlägget. Men isåfall måste det bättre samspela med hennes röst, nu blir det en del kollisioner som stör, mellan gitarr/bas och Jossans röst.

Men det är njutbart, mycket njutbart. Skriv upp mig som första kund till skivan! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...