Jump to content
Annons

Hör inget från Pro Tools!


froosh

Recommended Posts

Jag är en riktig nybörjare på sånt här, en riktig färsking. Det måste sägas redan nu 😲

Jag har genom en youtube-video lyckats få fram en track och lyckats spela in en liten snutt, men sedan när jag skulle lyssna på det jag hade spelat in så hörde jag ingenting! Jag såg ett tydligt utslag på mixern, ljud fanns alltså, men jag hörde inget genom högtalarna. Vad är det jag kan ha gjort fel?

Tack på förhand

/froosh ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan

Vad använder du för ljudkort? Har du stängt av "R" knappen vid uppspelningen? Vad visar kanalen som output? Hur är lyssningen inkopplad?

MVH

Anders

Tack för svaret Anders

Jag använder ett Mbox 2 Mini-ljudkort i ProTools LE 8. Jag stänger av R-knappen när jag skall lyssna på det inspelade.

Dina två nästa frågor vet jag inte om jag kan svara på dock. Hur kollar jag vad kanalen visar som output? Och jag vet inte hur lyssningen är inkopplad, hur kollar man det?

Tack så mycket

MVH froosh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Anders

Jag använder ett Mbox 2 Mini-ljudkort i ProTools LE 8. Jag stänger av R-knappen när jag skall lyssna på det inspelade.

Dina två nästa frågor vet jag inte om jag kan svara på dock. Hur kollar jag vad kanalen visar som output? Och jag vet inte hur lyssningen är inkopplad, hur kollar man det?

Tack så mycket

MVH froosh

Hejsan

För att kolla detta är det enklast att gå in i mix window (du kan även välja att se detta i edit window, men då måste du konfiguera för det). Du hittar output under där du väljer vilken kanal du ska ha som ingång. Här har du många valmöjligheter, beroende då vad man har för interface eller ljudkort. Men standard är att det ska stå analog 1-2 som output. Kolla även så du inte har en automatation eller något som spökar som gör att regeln går till botten eller att mute aktiveras vid uppspelningen, samt att du inte glömt skruva upp volymen på monitorerna eller hörlursförstärkaren.

Det med hur du kopplat din lyssning tror jag inte det är ifall du hörde vad du spelade när du spelade in. Då borde det dock inte heller vara fel output. Det jag menade med din lyssning va iaf bara att kolla så du kopplat in dina monitorer rätt osv i ljudkortet.

Det sista jag kan komma på ifall inte detta hjälper är att kolla din i/o-setup.

Om inte detta hjälper så vet jag faktiskt inte, mer än att det kanske behövs en uppgradering av pro tools. Om du gör en masterfader, får du utslag på även denna?

Om du inte får det att funka så lägg gärna upp en skärmdump på mixwindow, samt din i/o-setup med beskrivning hur du kopplat in allt i ljudkortet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

För att kolla detta är det enklast att gå in i mix window (du kan även välja att se detta i edit window, men då måste du konfiguera för det). Du hittar output under där du väljer vilken kanal du ska ha som ingång. Här har du många valmöjligheter, beroende då vad man har för interface eller ljudkort. Men standard är att det ska stå analog 1-2 som output. Kolla även så du inte har en automatation eller något som spökar som gör att regeln går till botten eller att mute aktiveras vid uppspelningen, samt att du inte glömt skruva upp volymen på monitorerna eller hörlursförstärkaren.

Det med hur du kopplat din lyssning tror jag inte det är ifall du hörde vad du spelade när du spelade in. Då borde det dock inte heller vara fel output. Det jag menade med din lyssning va iaf bara att kolla så du kopplat in dina monitorer rätt osv i ljudkortet.

Det sista jag kan komma på ifall inte detta hjälper är att kolla din i/o-setup.

Om inte detta hjälper så vet jag faktiskt inte, mer än att det kanske behövs en uppgradering av pro tools. Om du gör en masterfader, får du utslag på även denna?

Om du inte får det att funka så lägg gärna upp en skärmdump på mixwindow, samt din i/o-setup med beskrivning hur du kopplat in allt i ljudkortet.

MVH

Anders

Tack för hjälpen Anders, dock löste jag problemet innan ditt svar kom. Det var något så simpelt som att jag hade glömt att koppla in mina högtalare till ljudkortet. Jag hade ingen aning att man skulle göra det :|

Men tack så jättemycket för hjälpen ändå, det var väldigt vänligt av dig!

MVH

/froosh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...