Jump to content
Annons

Sprakande ljud vid monitoring (asio)


Impöster

Recommended Posts

Hej! har läst en del på detta forum och insett att många har problem med knaster och latancy i sina ljudkort. jag har ett liknande fall men det skiljer sig på vissa punkter. tex så har jag inga latency problem. och det knastrar bara när jag använder Asio, tex i cubase

kortet är ett Esi-duafire (firewire) och funkar kanon på andra datorer, så jag antar att det är någonting som strular med min dator:

Windows xp mediacenter ( läste att just mediacenter brukar strula med ljudkort, men hur vet jag att det är det? orkar inte instalera om windows igen om jag inte vet att det är garanterat en lösning)

3gb ram och intel core duo 2.6 processor så den har muskler. Cpu och HD mätarna i cubase rör sig inte märkvärdigt äns med många pluggar i gång.

moderkortet är ett Asus p5b och grafik kotet ett gforce 8800gtx (värsting som kräver massa ström) har köpt till extra stort el agg och voltmätarna i diverse program visar inga "dippar" i strömen.

Har kollat IRQ och firewirekortet krockar med usb portarna? kan detta var något allvarligt? det är ett pci firewire från Kjell&Co

Prestandan är optimerad för bakgrundstjänster och jag har testat med latencyn på max (10msek)

1. mitt kort knastrar ändast vid användning av asio, detta gäller både i cubase och om jag tex väljer asio i guitarpro.

om jag spelar in ett spår med knaster, sedan sparar detta som mp3 så är inte knastren med.

2. all mjukvara är orginal och det är den version av cubase (4le) som ingick med ljudkortet (esi-duafire)

jag använder inga pluggar och det knastrar lika mycket i både canon och tele uttagen och eller om jag kör vst instrument med min usb keyboard, knastren är inte på samma ställen om jag lyssnar flera gånger utan verkar vara slumpmässiga.

3.Kortet fungerar utmärkt vid all övrig lyssning som inte har Asio inblandat. jag har testat att lägga in asio4all istället för det som är "inbyggt" i kortet men problemet kvarstår.

Någon som vet något om detta? jag antar att köpa en ny burk bara för inspelning vore det bästa men har varken plats eller råd med det just nu. jag visste inte att det här med extärna ljud kort "igentligen" inte fungerar när jag la massa pengar på studio utrustning 😆

jag har inte testat andra ljudkort med Asio på denna dator men får nog chans till det i veckan,

Jag är evigt tacksam för hjälp då jag över väger att sälja all min fina utrustning och lägga ner detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

jag har ungefär samma problem:/

för mig är ligger dock problemet i service pack 2 till Xp. Sp1 fungerar utan problem

men så fort SP2 installeras får jag dessa problem.

man kan se i cubase (SX3 som jag använder) hur cpu metern hoppar upp och ned

ca 2 ggr per sek och alltså samtidigt ger detta hacket/bruset både vid in och uppspelning.

detta ger problem eftersom de flesta programmen kräver oftast SP2 😏

min utrustning är:

650W nätagg

Asus p5q pro som moderkort

kingston 800mhz 2X1 GB i ram

Q6600 2.4ghz (alltså quad processor)

ATI Radeon 4850 som grafikkort

M-Audio Delta 1010lt som ljudkort

och jag har senaste drivrutiner till allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående Deltan så kan du börja titta här:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...6b1e725531a59cc

Om du har IRQ krock:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...104295aec1f755b

Läs igenom noga. Det finns inga genvägar. IRQ adressen på mitt ljudkort ville inte flytta på sig till en vettig adress så det tog låååång tid. Tålamod är kung. Installera om Windows hjälper sällan utan man får avinstallera drivrutiner, flytta kort och installera igen och upprepa processen tills det funkar.

Det var nära att det blev Mac kan jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...