Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag köpte min mac så fick jag ju det självklara problemet att jag inte kunde köra FL längre tillsammans med Cubase som jag gjort förr.

Såg att man dock att ableton skulle kunna vara ett bra alternativ men jag bara undrar om det är någon där ute som kör på denna uppsättningen.

Jag vill helst bara använda något lätt program för att göra lite beats som jag sedan spelar in vanliga audiospår på.

Eller skulle kanske en upgradering till cubase 5 med deras egna "beatmaker", eller vad det nu heter, vara ett alternativ?

Någon som orkar ha en åsikt och kanske dela med sig?

Mvh, Manne

Annons
Postat
När jag köpte min mac så fick jag ju det självklara problemet att jag inte kunde köra FL längre tillsammans med Cubase som jag gjort förr.

Såg att man dock att ableton skulle kunna vara ett bra alternativ men jag bara undrar om det är någon där ute som kör på denna uppsättningen.

Jag vill helst bara använda något lätt program för att göra lite beats som jag sedan spelar in vanliga audiospår på.

Eller skulle kanske en upgradering till cubase 5 med deras egna "beatmaker", eller vad det nu heter, vara ett alternativ?

Någon som orkar ha en åsikt och kanske dela med sig?

Mvh, Manne

Men räcker det inte bara med Cubase?

Det är ju lätt att göra beats i Cubase om du använder en bra trummsampler, t.ex. Linplug RM IV.

Jag använder Cubase Studio 4 på Mac och anser att jag har allt jag behöver 😉

Ok, kanske saknar nån VST-synth som jag hade på PC`n men.. What ever 😉

Postat (redigerat)

Att slava en annan fullvärdig sequencer in i Cubase känns överdöd även om Ableton klarar att jobba som slav via Re-Wire in i Cubase.

Jag har kört Ableton ett bra tag och tycker att den vinner på sitt loop-baserade upplägg med sampleclips om man jobbar mycket live o triggar saker och att den är väldigt kreativitetsfrämjande, annars har jag mycket svårt för Abletons navigering: ljudbibliotek och kataloger känns otroligt neandertalskt upplagt för att hitta ett snabbt flöde.. Cubase mediabrowser är väl inte heller speciellt snabb och logisk i alla lägen, men Steinbergs idé känns bättre..

men som sagt, du frågar efter alternativ.

Ableton känns inte riktigt aktuell om det är regelrätt beatmaking du är ute efter och arbetar med oneshot-samples i en trumsampler typ Battery.. loopbaserad beatmaking däremot är Ableton ganska överlägsen Cubase.

Rewire ser jag personligen inte som ett alternativ i en arbetssituation, vare sig det är Ableton eller något annat som slavas in i Cubase, mer som en funktion när man ska migrera från ett verktyg till ett annat, typ vid mixdown för att komma åt, exempelvis bättre DSP-pluggar.

Jag skulle nog hellre satsa på en (1) DAW som har de verktygen du behöver och C5 har ju en beatmaker + halion one som gör det du söker efter.

Men om jag vore som du och inte bestämt mig ännu, skulle jag lugna mig tills Propellerheads Record släpps.. den ihop med Reason är en kompentent, snabb och resurs-snål kombo som är mycket rolig att jobba i..

..Record kan slavas via Rewire om du har Cubase och en drös med DSP-baserade favvis-pluggar oxå.

Lúcka till med ditt (svåra?) val

Redigerat av Lundin
Postat

Tack för svaren!

Det är alltså inte några avancerade saker som ska göras utan det är mer för att kunna skriva musik lättare som jag tänkte använda mig av ett program som Ableton eller FL.

Bara något i bakgrunden som kan fixas enkelt. Men som du säger Lundin så verkar C5 vara ett bra alternativ.

Jag är inte så hemma på det där med vst instrument så jag vet inte riktigt hur jag får in dessa plus alla ljud till cubase.

Hade varit tacksam för tips på detta även om jag kanske komer ifrån ämnet lite.

Ha de!

Postat

Att installera tredjeparts VST / VSTi är ungefär som vilken installationsprocess som helst, det handlar till syvende og sidst om att få själva DLL-filen ( de flesta VST-effekter och Instrument har den filändelsen ) i VSTplugins-katalogen som ligger under Cubase. När man köper pluggar får man med en installationsguide och när man laddar hem gratis /freeware-pluggar brukar det också finnas med installationsguider i digital form, typ PDF eller likande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.