Jump to content
Annons

Avspelning av ljud fungerar inte


goodkat

Recommended Posts

Har sedan en tid irriterat mig ganska mycket på att jag inte kan spela av ljud på min dator..

Tänkte filma då jag leker lite med min midi-klaviatur, men ljudet kameran upptar blir för alldeles för dåligt så tänkte därför spela in vad som händer på datorn enbart, och sedan lägga synka det med filmen. Problemet är bara att vad jag än har för inställningar, så vägrar det fungera.

Jag har ett externt ljudkort, M-Audio Audiophile FW. Till dem jag har kopplat ett par monitorer, funkar finfint att spela upp musik på och allt sånt där, allt utom ovanstående. Min klaviatur går via USB2, funkar även den felfritt.

http://pici.se/pictures/UfnBNBdEK.jpg

Programmet jag använder till att spela in ljud med heter AV Audio Recorder, har testat flera olika men utan resultat, så jag tror inte det beror på det.

Har försökt med att ändra mellan "FW AP 1/2", "FW AP 3/4" osv men inspelningarna är helt blanka trots det.

Är det någon som har en aning om vad i h*vete jag ska göra för att få det att fungera? Jag blir galen!

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har sedan en tid irriterat mig ganska mycket på att jag inte kan spela av ljud på min dator..

Tänkte filma då jag leker lite med min midi-klaviatur, men ljudet kameran upptar blir för alldeles för dåligt så tänkte därför spela in vad som händer på datorn enbart, och sedan lägga synka det med filmen. Problemet är bara att vad jag än har för inställningar, så vägrar det fungera.

Jag har ett externt ljudkort, M-Audio Audiophile FW. Till dem jag har kopplat ett par monitorer, funkar finfint att spela upp musik på och allt sånt där, allt utom ovanstående. Min klaviatur går via USB2, funkar även den felfritt.

http://pici.se/pictures/UfnBNBdEK.jpg

Programmet jag använder till att spela in ljud med heter AV Audio Recorder, har testat flera olika men utan resultat, så jag tror inte det beror på det.

Har försökt med att ändra mellan "FW AP 1/2", "FW AP 3/4" osv men inspelningarna är helt blanka trots det.

Är det någon som har en aning om vad i h*vete jag ska göra för att få det att fungera? Jag blir galen!

Tack på förhand

Kan vi reda ut begreppen lite? Jag vet inte vad du menar riktigt. Avspelning? Du säger att det funkar fintfint att spela upp musik och allt sånt där, den avspelningen verkar ju fungera. Menar du inspelning? Och du säger att ljudet blir för dåligt som kameran tar upp, alltså får du ljud i dina grejer? Eftersom det är ett midi-klaviatur antar jag att du har någon form av mjukvarusynt igång i datorn för att få ljud? Vad är det då som inte funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen har väl inte min klaviatur något med saken att göra. Jag tror att du förstår ganska bra vad jag menar.

Med avspelning menar jag att jag vill kunna spela in de ljud som händer i min dator... Tex ljud från winamp, vlc eller vilka ljud som helst. Jag tror du förstår vad jag menar.

Kameran har inget med saken att göra, mer än att ljudet på videorna blir kassa; därför tänkte jag spela in direkt på datorn vad som händer och sedan redigera filmen jag för över från kameran till datorns hårddisk så man hör tydligare.

Det som inte fungerar är att AV-programmet spelar in ljud. Vilken källa jag än anger så blir inspelningarna helt tysta, och jag är ganska övertygad om att det beror på mitt ljudkort, för det har inte fungerat sedan jag bytte upp mig från mitt integrerade AC'97.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte det går att spela in ljudet från winamp direkt i datorn

eller det finns ljudkort som har den funktionen men jag tvivlar lite på att ett standard ljudkort har det

så det förvånar mig lite att du kunde det förut

du kan ju koppla utgångarna på ljudkortet till ingångarna så spelar du in det du spelar upp

om det är audio från en video du vill använda finns det gratis program som extraherar ljud

har själv gjort det men kommer inte ihåg vilken program

sök audio from video free tex så hittar du säkert något

men ditt inlägg är fortfarande helt ologiskt

du sa ju att ljudet på videon var för dålig och du vill spela in ditt klaviatur på nytt

då krävs ett program där du kan spela upp midi och sen spela in det

om du förklarar lite till kanske det klarnar...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är så ologiskt? det är ju snarare så att du inte fattar vad jag snackar om bara.

finns ju en uppsjö av program där man utan problem kan spela av vilka ljud som spelas upp under tiden man använder datorn. vad är det du inte förstår med det? det är ju knappast något avancerat, vem som helst som installerar programmet kan ju göra det.

det här har i själva verkat INGENTING med varken min kamera/video att göra, eller mitt klaviatur. anledningen till att jag skrev om dem var för att försöka förklara vad jag menade lite enkelt.

så det går alltså inte att spela in ljud på datorn med det programmet jag använder, eller liknande program, trots att jag gjort det förut och förmodligen hur många andra som helst också?

jag har inte en aning om hur jag ska kunna förklara det här bättre egentligen men jag gör ett försök igen...

det här är alltså ett exempel på vad jag vill kunna göra, och jag vet att det fungerar för jag har gjort det förut många gånger (med ett annat ljudkort)

starta min sequencer, samtidigt starta AV Audio Recorder och börja spela in.

göra det jag vill i mitt musikprogram, medans ligger AV i bakgrunden och tar upp alla ljud som spelas upp.

då jag är klar stänger jag av min sequencer och stoppar inspelningen på AV. Då skapas en WAV/MP3/whatever någonstans på min dator, med ljuden jag just spelat upp i sequencern.

förstår ingen det här är jag antingen sämst på att förklara eller så är den som läser efterbliven.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får man fråga varför du vill göra på det viset?

Du kan ju skapa en wav och sedan konvertera till mp3 i ditt musikprogram eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du få fråga, och det är av den enkla anledningen till att jag inte kan göra en "livemix" lika enkelt, om jag ska spara och skicka ut som wav i min sequencer så måste jag bygga hela låten och ha allting försparat, vilket inte direkt tanken med live-videon var. Har tänkt på det också, men det kommer inte gå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen har väl inte min klaviatur något med saken att göra. Jag tror att du förstår ganska bra vad jag menar.

Med avspelning menar jag att jag vill kunna spela in de ljud som händer i min dator... Tex ljud från winamp, vlc eller vilka ljud som helst. Jag tror du förstår vad jag menar.

Kameran har inget med saken att göra, mer än att ljudet på videorna blir kassa; därför tänkte jag spela in direkt på datorn vad som händer och sedan redigera filmen jag för över från kameran till datorns hårddisk så man hör tydligare.

Det som inte fungerar är att AV-programmet spelar in ljud. Vilken källa jag än anger så blir inspelningarna helt tysta, och jag är ganska övertygad om att det beror på mitt ljudkort, för det har inte fungerat sedan jag bytte upp mig från mitt integrerade AC'97.

Det var inte så att du kunde välja what'y'hear eller liknande på det integrerade ljudkortet.

I så fall måste du göra motsvarande i den virtuella mixern för M-Audio. Fast det heter annorlunda såklart.

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du få fråga, och det är av den enkla anledningen till att jag inte kan göra en "livemix" lika enkelt, om jag ska spara och skicka ut som wav i min sequencer så måste jag bygga hela låten och ha allting försparat, vilket inte direkt tanken med live-videon var. Har tänkt på det också, men det kommer inte gå 🙁

Varför då?

Du kan ju lika gärna spela in allt i din sequencer istället för ditt AV-program. Vad är det ditt AV-program kan som inte din sequencer kan? Vad är det för sequencer du använder? Är det ett fullfärdigt musikprogram som Cubase/Logic/ProTools/Sonar/Whatever så kan du ju göra allt ljudinspelning där, hajjar inte varför du skulle vilka spela in via nått annat program. Och om det är som någon nämnde innan, att du vill t.ex spela av ljudet som kommer från winamp/nån mediaspelar så kan du ju faktiskt dra kablar från ljudkortets utgånger till ingångarna.

Men som jag tolkar bilden i ditt första inlägg är att du vill spela in det du spelar upp, och en (kanske inte den bästa) lösning är ju det där med kablarna...

..fast jag måste erkänna, jag är osäker på vad du vill egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet är det reason som jag använder, och om du vet hur man kan spara allt man gör live, utan att faktiskt använda sig av record-knappen så får du mer än gärna berätta det för mig.

Cubase vet jag väldigt lite om dess funktioner tyvärr, och likaså Ableton. Dock låter det konstigt om det inte ska funka att göra så i de programmen men nu är det inte dem jag använder mig av.

De enda kablar som går in i mitt ljudkort är mina monitorer, då jag kör min klaviatur via USB, så jag förstår inte hur jag ska kunna koppla högtalarna för inspelning, eller varför för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

läste lite om AV Audio Recorder

allows recording audio data from various devices like microphone, vinyl records, audio CDs, your favorite video game, Internet broadcasts, programs like Real Player and other input lines on a sound card

alltså ska det gå att spela in what'y'hear men detta har ju alltså inget med vilket ljudkort du har

men du måste välja ngt annat än FW AP 1/2 som recording device/mixer så borde det funka

som det är nu spelar du in från ingångarna på ljudkortet och eftersom du inte kopplat något till dem så blir det heller inget ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

kruxet är att jag testat med alla möjliga inställningar, och inspelningarna är fortfarande blanka. det är detta jag vill ha hjälp med alltså, inte VARFÖR jag vill göra det...

tack för de seriösa svaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...