Jump to content
Annons

Hjälp! Hur får man ett "gung" känsla i låt?


Sanchezco

Recommended Posts

Annons

Tjena!

Funktionen du letar efter är Quantize. Testa runt lite bland inställningarna. Sen är det även mycket beroende av HUR man spelar. Velocity etc. Ett konkret tips är att om du ska spela in en melodie eller hihat eller vad som helst med gung är att du saktar ner låten jättemycket och sen spelar in så träffar du takten bättre med "känsla". D.v.s. olika velocities, liiite olika förskjutningar i millisekunder. Att detta gör att låten blir mindre mekanisk!

Lycka till och kör så det ryker!

// Johan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack Johan!!

Det ska jag testa;)

//Johnny

Tjena!

Funktionen du letar efter är Quantize. Testa runt lite bland inställningarna. Sen är det även mycket beroende av HUR man spelar. Velocity etc. Ett konkret tips är att om du ska spela in en melodie eller hihat eller vad som helst med gung är att du saktar ner låten jättemycket och sen spelar in så träffar du takten bättre med "känsla". D.v.s. olika velocities, liiite olika förskjutningar i millisekunder. Att detta gör att låten blir mindre mekanisk!

Lycka till och kör så det ryker!

// Johan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Här finns troligen också en kompressor inblandad som pumpar i takt med musiken i introt. Pumpandet får man genom att ställa kompressorn på hög ratio, t ex 20:1.

Lycka till!

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Quantize eller kvantisering har inget med gunget att göra, utan enbart för att få noterna antingen på exakt taktslag eller väldigt nära(då man som människa inte är en maskin). Mindre mekanisk kan jag dock hålla med om, perfekt taktslag är ingetkul och låter bara för mycket dator.

"GUNG" effekten kallas sidechain och är när man låter kompressorn lyssna på ett ljud och sedan styr ett annat. Tex om du låter kompressorn lyssna på en kick och sedan styra en string kommer stringen att studsa efter kickens slag. Därav gunget/svajet.

SIDECHAIN är vad du ska leta efter sanchezco, finns massor av tips på youtube.

Ah kom på om du nu sitter på Logic vilket jag förutsätter eftersom du skrivit i Logic tråden, rekommenderar jag denna killen.

http://www.youtube.com/user/SFLogicNinja

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...