Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

En vän frågade mig om jag ev. kunde hjälpa honom med att sätta ihop ett "paket" med allt som behövs för att spela musik i 2st restaurangdelar, då jag inte är insatt i detta så vänder jag mig till detta forum.

Det han är ute efter är högtalare ska vara infällda i tak/väggar, så jämnt fördelat ljud som det går vid samtliga bord, kunna spela olika musik i respektive del av restaurangen. Den typ utav musik som kommer spelas är typ lounge, alltså finns det inga krav på att det ska vara någon enorm bas, utan detta ska spelas i bakgrunden men även kunna cranka lite vid några tillfällen. Han har även relativt höga krav på att det ska vara snyggt ljud.

Så, vad behöver han tänka på? Vilka olika delar förutom förstärkare och högtalare kan vara bra att ha? Vad ska han kolla på för märken?

Budget vet han inte riktigt, det är det han vill ha reda på. Allt från 30'000-200'000SEK.

Hoppas jag inte postat i fel forumdel, hittade ingen som passade riktigt.

Annons
Postat

Där jag jobbar nu har vi bla ett passivt system:

42 st 6" toppar som är kopplade 6 & 6.

2 st baslådor 4x10"

8 st slutsteg

1 st digitalmixer

Tror det kostade runt 75 000 - 85 000 kr när man köpte in det. Men detta är en stor lokal med upp till 300 sittande matgäster så det räcker långt.

I ditt fall vet jag inte storleken på lokalen men det finns aktiva system som är såååå mycket lättare att installera och du behöver inte ha mer än kanske en Ipod (då lättare EQ finns på lådorna samt i Ipoden).

Detta märket är det vi använder, och dessa aktiva lådorna låter kalas!

http://www.apart-audio.com/Products/produc...ils.aspx?id=149

Postat
Där jag jobbar nu har vi bla ett passivt system:

42 st 6" toppar som är kopplade 6 & 6.

2 st baslådor 4x10"

8 st slutsteg

1 st digitalmixer

Tror det kostade runt 75 000 - 85 000 kr när man köpte in det. Men detta är en stor lokal med upp till 300 sittande matgäster så det räcker långt.

I ditt fall vet jag inte storleken på lokalen men det finns aktiva system som är såååå mycket lättare att installera och du behöver inte ha mer än kanske en Ipod (då lättare EQ finns på lådorna samt i Ipoden).

Detta märket är det vi använder, och dessa aktiva lådorna låter kalas!

http://www.apart-audio.com/Products/produc...ils.aspx?id=149

Tack för det utförliga svaret!

Lokalen som detta ska sitta i är på 300kvm och ca 60 restauranggäster alt. 150 när det är bar.

Någon som har fler rekommenderade system, ex. aktiva? Känner mig väldigt novis på detta ämne 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.