Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Go' Vänner!

Jag har haft denna fråga inlagd i Ableton Live-forumet, men ingen kan / har lust att besvara den där. Det kanske beror på att frågan handlar om en plugg lika mycket som inspelningsprogrammet. Hur som helst, här är mitt problem:

Jag har skaffat Antares AutoTune 5 och håller på att leka mig fram. Kan någon förklara hur jag "routar" MIDI-signalen till AutoTune i Live?

Jag har gjort enligt följande:

Spelat in en entonig sångstämma på spår 1.

Spelat in en melodi på en MiniMoog för att styra sången.

Jag har lagt till AutoTune på spår 1 och kopplat på "Target via MIDI", därefter försökt på alla möjliga sätt att koppla kanalerna så att det ska bli rätt, men jag får inte ordning på det.

Kan någon hjälpa mig?

Tackar på förhand

PS. En knäpp fråga, men hur gör jag för att lägga in min hemsideadress automatiskt när jag skriver ett meddelande?

Redigerat av Pelleman
Annons
Postat

Skickar du MIDI-spåret via send till Auto-Tune-pluggen? Minns inte på rak arm var detta görs i Cubase, men så gjorde jag sist iaf 🙂

Postat
Skickar du MIDI-spåret via send till Auto-Tune-pluggen? Minns inte på rak arm var detta görs i Cubase, men så gjorde jag sist iaf 🙂

Ja, om inte jag missminner mig (jag sitter inte i studion just nu;-)) så är det en av alla manövrar jag provat på, men då hörde jag bara synten och inte sången. Jag ska prova att göra detta i morgon igen när jag är i studion.

Kan jag kanske spela in en MIDI-signal utan en synt?? Jag vet ärligt talat inte vad jag gör för fel!

Postat
Ja, om inte jag missminner mig (jag sitter inte i studion just nu;-)) så är det en av alla manövrar jag provat på, men då hörde jag bara synten och inte sången. Jag ska prova att göra detta i morgon igen när jag är i studion.

Kan jag kanske spela in en MIDI-signal utan en synt?? Jag vet ärligt talat inte vad jag gör för fel!

Om MIDI-signalen kommer från ett klavitur eller från att du klickar på det virtuella keyboardet i programmet spelar ingen roll. Det viktiga är att AutoTune från en MIDI-signal som den sedan använder för att pitcha om rösten.

Du ska altså kunna loopa sången och sen spela på klaviaturen precis hur du vill så kommer en att pitch-shifta till denna ton.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.