Jump to content
Annons

Nån som har erfarenhet av Wavelab?


Chribbe

Recommended Posts

Tjena alla, jag har precis skaffat mig wavelab för att använda till mastring av ett antal låtar som jag har spelat in. Har aldrig mastrat förut så jag är nybörjare men det jag vill uppnå är väl att lyfta fram ljudbilden och på olika sätt få det att låta mer "proffesionellt"

Om det är nån som har erfarenhet av wavelab så får ni gärna tipsa om vilka pluggar som är särskillt bra att använda, hur ni själva brukar använda wavelab osv. Allt ni kan komma på! 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är själv ingen mästare på att mastra, men har väl ett "litet humm" om hur man kan gå tillväga..

Med EQ, kompressor och en limiter kommer man riktigt långt.

Börja med en EQ, gärna en hyfsat avancerad så att du, om så behövs, kan skära i vissa frekvenser som ligger för högt och låter dåligt. Ofta kan det vara bra att sänka basen en aning och kanske höja endel i övre mellanregister/diskant (brett Q-värde).

Ifall man vill ha mer "briljans" eller lyster i sitt material kan man använda sig av tex "spectralizer", som jag tror följer med wavelab, som framhäver övertoner i de övre registrena.

Beroende på musiken i fråga är det lite olika vilken kompresson och vilka inställningar man vill använda. Kanske vill du bara jämna ut dynamiken en aning, eller pressa ihop den maximalt.. (?) Kompressorn kan man ju också använda för att färga ljudet en aning, precis som i mix/inspelning.

En multibandskompressor är väldigt bra att använda om du inte vill ha pump men ändå komprimera ganska hårt.

Till sist använder du en limiter för att trycka upp ljudet till nollan (eller kanske snarare -0.2 dB 😆 )...

Hoppas du fick lite tips iaf, och att jag uppfattade frågan rätt... 🙂

Edit: Använd gärna en spekrumanalysator så att du ser vad du gör och referenslyssna på annat mastrat material som du kanske vill eftersträva. Vila öronen så ofta du kan. 😉

Redigerat av Debree
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett tips är att se till att slutmixen låter så pass bra att du bara behöver använda lite EQ, lite multibandskompressor o.s.v annars finns risken att du degraderar kvalitén på musiken för mycket..om det nu inte är det du vill uppnå.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena alla, jag har precis skaffat mig wavelab för att använda till mastring av ett antal låtar som jag har spelat in. Har aldrig mastrat förut så jag är nybörjare men det jag vill uppnå är väl att lyfta fram ljudbilden och på olika sätt få det att låta mer "proffesionellt"

Om det är nån som har erfarenhet av wavelab så får ni gärna tipsa om vilka pluggar som är särskillt bra att använda, hur ni själva brukar använda wavelab osv. Allt ni kan komma på! 🙂😉

Wavelab tycker jag personligt är grymt att mastra i faktiskt. Det bästa är att du även kan PQ-koda också!!

I mastersektionen så går det att flytta alla inserts före och efter varandra för att lyssna på förändringar som sker och om det låter bättre så att säga.

Det enda wavelab inte duger så bra till är att redigera ljudspåren med klipp osv.....det kanske är grymt men jag har aldrig fått någon känsla för det i alla fall.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan har dithrat till 16bitar i mixen så behöver man inte bry sig om att dithra den även i Wavelab, eller? 😆

Nope, men det där ska du egentligen göra absolut sist... 😎

Precis. Du vill ju kanske gärna ha lika många bitar att mastra med 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dithering behöver du egentligen bara använda om du har sparat slutmixen i 24 bitar eller mer och ska sampleratekonvertera ner till 16bitar.

Vill du vara säker på att få riktigt bra kvalité på inspelningarna kan du också gå upp till 24 respektive 32 bitar i sequencerprogrammet... dynamiken blir bättre än om du kör 16bitar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en limiter detsamma som en leveler eller en puncher som finns i wavelab, vad är skillnaden mellan leveler och puncher?

När man har mastrat wav filen i wavelab och man vill bränna den är allt man gör då att ta save as, och spara den så eller ska den bouncas på nåt sätt ifrån programmet? Den mastrade filen tycks låta likadant i media player som den omastrade när jag har sparat den. 🙂

Redigerat av Chribbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...