Jump to content
Annons

wacky

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har investerat i en Presonus faderport och har använt den någon månad med Cubase SL 3. Allting fungerade bra.

Men så för någon vecka sedan uppgraderade jag till Cubase 4 och då slutade själva regeln/fadern att fungera på audio kanalerna?!

Den fungerar som den ska på midi kanalerna men på audio kanalerna reagerar den bara långt nere på regeln i datorn.

Om t.e x regeln i Cubase står på 0.00 db och jag nuddar fadern så åker den ner i botten direkt och går inte att höja med

faderporten, bara ytterst lite i bottenträsket.

Alla knappar på faderporten fungerar som dom ska, och som jag sa fungerade allt i Cubase SL 3, både audio och midi kanaler gick att

styra med regeln på faderporten.

Men nu i Cubase 4 fungerar allt utom att styra regeln på audiokanalerna via Presonus faderport.

Jag har jämfört inställningarna i Cubase SL 3 med C4 och hittar inga direkt större olikheter...märkligt det här!

Vad kan det vara? någon inställning jag glömt?

Någon som varit i samma knipa?

Mvh Wacky 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skummade igenom manualen och tydligen använder Faderporten HUI-emulering ihop med SE / SL3 men

använder Native mode i alla andra versioner.

Kontrollera och korrigera om så är fallet.. vet själv att min Novationcontroller beter sig väldigt konstigt om man använder den i HUI-läget

• HUI Emulation:

Pro Tools M-Powered/LE/HD v.6+

Cubase LE1

Cubase SE/SL 3

Nuendo 2

• Native Mode:

Cubase SX3

Cubase 4

Cubase Studio/Essential/LE 4

Nuendo 3+

Sonar 6+

Digital Performer 4.5+

Logic Pro 7+

Logic Express 7+

Live 7+

Sequoia 10

Samplitude 10

EDIT: Du skriver inte att du varit inne i Devicemenyn ( Cubase) och ställt in rätt drivrutiner efter uppgraderingen... sånt är nästan ett måste för att vara säker på att prylarna fungerar.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar!

Det kan stämma det du skriver, men jag är inte säker på vad som menas med det?!

För jag har läst om en del personer som kör ex. Logic, C4, CSX osv. och dom verkar

inte ha något strul om just detta!

Det är ju själva regeln som inte synkar med programvaran, endast midi-kanalerna rör sig

i symbios med faderportens regel.

Jag har kollat i device menyn flera ggr och det verkar stämma allting.

"USB Audio Device" är valt under remote controls/Presonus faderport.

Däremot vet jag inte om jag har rätt drivrutin till Cubase 4, men enligt

medföljande skiva är det bara en .dll fil man ska kopiera till Cubase 4/components foldern.

Det går inte att göra så mycket åt själva fadern i device-menyn...

Något annat tips?

/Wacky

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid sidan av Device-setup'en ser du ju alla kommandon som Faderporten kommer kontrollera.

Vad jag kunde se så arbetar den i det universella scriptläge som finns i Cubase, så jag skulle gissa på att något saknas i scriptet som gör att din fader inte funkar som den ska, alternativt kan något värde vara inverterad.

Tittade på den bilden som stod under installationsguiden i manualen och där kunde man se att det stod:

Button= Mix

Category=Devices

Command=Mixer

Nu vet jag inte om bilden är up-2-date med de senaste firmware / mjukvaran men det kanske du har koll på?

Som de säger i manualen används HUI-läget när drivrutinerna är [Emulerade] så står det inte [Emulerad] vid sidan om din USB-drivrutin kör du med all sannolikhet i native-mode..

Har du uppdaterat Cubase till 4.5.2? det kan ju vara något i den som sätter krokben för Faderporten om inte hårdvaran är uppdaterad sen SL3 kom ut.

Du kanske kan testa "Generic Remote" ( i device-setup'en alltså) o se om det går att snickra ihop ett fungerande script med den om inget annat funkar.

EDIT:

Har du kollat detta:

The following buttons have no functionality:

• Output

• Mix

• Proj

• Redo

• Punch

• User

• Start

• End

The following buttons have limited functionality:

• Mark: only sets the Left Marker

• Mouse-click to select tracks: will only work for 8 tracks at a time (one bank) and only the bank of 8

you are currently in.

• Channel Select Left & Right and Bank: Banking or Channel Selecting past the last track in your session

will cause the FaderPort to enter a type of "virtual bank". In this case, channel select or bank back until

you can see the FaderPort controlling tracks again.

Återigen vet jag inte vad detta har för relevans i frågan.. men som sagt, du kanske måste trixa lite med den Generic remote som finns för att få en bättre funktion än den som tillverkaren levererar.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tackar Lundin!

Ska pröva kolla igenom drivisarna samt kommandon.

Jag såg att på Presonus hemsida fanns en drivers-pack för native mode, och där stog det

ju också att det var till Cubase SX3+, så det kan ju vara det jag missat?!

Jag har bara testat och köra i HUI läge så att säga. Kopierat Faderport.dll filen till components mappen...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Nu har jag fått till det!

Det räckte med att uppdatera drivrutinerna.

Tack som f*n för hjälpen Lundin!!

Jag köpte en faderport nyligen och har precis samma problem. Vilken drivrutin var det du uppdaterade? Har nämligen uppdaterat faderport-drivrutinen men utan resultat.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...