Jump to content
Annons

Drivrutiner för ljudkort = Vista?


Mr163

Recommended Posts

Tja, Àr pÄ vÀg att köpa en extern firewire ljudkort: Terratec Phase X24 FW , och en ny dator som har windows vista. PÄ Terratec's hemsida finns det att ladda ner drivrutiner för windows vista 32 och 64bit. Men det Àr sÄ att jag vÄgar inte köpa nu ljudkortet eftersom jag inte vet om den funkar pÄ vista. Kan nÄgon om de hÀr eller har testat sjÀlv? Funkar Ljudkortet Phase X24 Firewire pÄ vista ifall man laddar ner deras drivrutiner frÄn hemsidan för vista?

Skulle vara jĂ€tte glad om jag fick hjĂ€lp hĂ€r, lĂ€ser pĂ„ andra stĂ€llen men finns ingen bra svar. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Har tillverkaren drivrutiner för Vista fÄr man nog utgÄ frÄn att det ska funka. Sen kan det kanske krÀvas lite tweakningar, eller sÄ har du otur med ett knepigt FW-chip i din dator. Kolla tillverkarens supportsidor. Ofta finns rekommendationer för vad som funkar, och hur man kan trimma operativet om det trasslar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tillverkaren drivrutiner för Vista fÄr man nog utgÄ frÄn att det ska funka. Sen kan det kanske krÀvas lite tweakningar, eller sÄ har du otur med ett knepigt FW-chip i din dator. Kolla tillverkarens supportsidor. Ofta finns rekommendationer för vad som funkar, och hur man kan trimma operativet om det trasslar.

Vad Àr tweakningar och FW-chip? Àr ny inom de hÀr kan inte sÄ mkt .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr tweakningar och FW-chip? Àr ny inom de hÀr kan inte sÄ mkt .

"Tweakningar" Àr de justeringar man ibland mÄste göra i en dator för att allt ska rulla. Det kan handla om att stÀnga av nÄgon onödig sak i Windows - typ grafiskt lullull/ögongodis, eller att inaktivera tjÀnster som ligger i bakgrunden och stör dina inspelningar - typ Äterkommande, schemalagda virusscanningar. Det Àr lite beroende av hÄrdvara, vad man har installerat och vilken sequencer (Cubase, Cakewalk etc) man kör.

"FW-chip" betyder helt enkelt FireWire-krets. Dvs den komponent i din dator som tar hand om ljudflödet mellan Terratec (i det hÀr fallet) och ditt inspelningsprogram. Det hÀnder att folk fÄr problem pga ett dÄligt chip. Vad man kan göra dÄ Àr att köpa ett separat FW-kort och stoppa i datorn. Behöver inte kosta mer Àn nÄgra hundringar. Texas Instruments FW-chip brukar nÀmnas som pÄlitligt, men som sagt, kolla med tillverkaren vad som rekommenderas.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr tweakningar och FW-chip? Àr ny inom de hÀr kan inte sÄ mkt .

"Tweakningar" Àr de justeringar man ibland mÄste göra i en dator för att allt ska rulla. Det kan handla om att stÀnga av nÄgon onödig sak i Windows - typ grafiskt lullull/ögongodis, eller att inaktivera tjÀnster som ligger i bakgrunden och stör dina inspelningar - typ Äterkommande, schemalagda virusscanningar. Det Àr lite beroende av hÄrdvara, vad man har installerat och vilken sequencer (Cubase, Cakewalk etc) man kör.

"FW-chip" betyder helt enkelt FireWire-krets. Dvs den komponent i din dator som tar hand om ljudflödet mellan Terratec (i det hÀr fallet) och ditt inspelningsprogram. Det hÀnder att folk fÄr problem pga ett dÄligt chip. Vad man kan göra dÄ Àr att köpa ett separat FW-kort och stoppa i datorn. Behöver inte kosta mer Àn nÄgra hundringar. Texas Instruments FW-chip brukar nÀmnas som pÄlitligt, men som sagt, kolla med tillverkaren vad som rekommenderas.

I tillverkarens hemsida stÄr det inget speciellt dom rekommenderar, tÀnkte köpa en begagnad och killen har inte Cubase LE inspelnings programvaran som kom med nÀr han köpte kortet, sÄ ja fÄr bara ljudkortet i köpet. Och nÀr jag lÀser pÄ deras hemsida sÄ stÄr det i manualen att den Àr för windows xp sp1 or higher. Och nu har dom tagit fram vista drivrutiner sÄ de borde nog funka. SÄ nu undrar jag om man kan köra ljudkortet pÄ till exempel: Adobe Audition , och andra inspelnings program som fungerar med vista eftersom han inte har Cubase LE skivan. SÄ ja tÀnkte köra pÄ Adobe audition tror du det skulle funka med ljudkortet? Anledningen att jag anvÀnder vista Àr att ja ska köpa en ny dator frÄn hp eller packard bell och alla nya datorer kommer med vista tyvÀrr :rolleyes:

Jag tackar sÄ himla mycket för alla andra svar, men om du kan lugna ner mig inom de hÀr sÄ skulle jag tusen tacka, eftersom Àr ny och de hÀr kommer va min första ljudkort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...
Ingen som har provat, sÄ jag vet ifall den kommer fungera nÀr jag laddar ner drivrutinerna frÄn sidan. Vill inte bort kasta pengar.

Installerade mitt X24 FW-kort pÄ min flickvÀns Sony Vaio med Vista och det fungerar utmÀrkt. Aldrig strulat. Men jag har nu spenderat 4 heldagar pÄ att fÄ det till att fungera pÄ min ny HP DV5 med Vista. Jag har lyckats fÄ det till fungera ett par minuter men sen lÀgger det av. Avinstallerade Norton (vilket möjligen hjÀlpte lite). NÄgon som har nÄgra tips?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...