Jump to content
Annons

saffire le ljudkort + condensator mic/midi klaviatur. ojämn latency


guanabana

Recommended Posts

Hej! Idag kom äntligen mitt nya saffire LE kort.

med det här redan uppstått ett problem som jag inte kan begripa.

Jag använder cubase.

Ett USB midiklaviatur (kopplat till datorns usb) + en adk a51 mic.(xlr till saffire le)

Vill kunna spela .tex orgel och sjunga samtidigt.

Lyssnar på orgel i hörlurarna och sjunger i micen.

Spelar in två tracks en audio (mic) en midi (orgel)

Vad som händer är att micen spelar in lite snabbare än midiklaviaturet

sången kommer altså lite före orgeln.

Hur *** ska jag få de två att synca samtidigt?

Som ni förstår är detta ett Stort problem för mig just nu. och hjälp skulle uppskattas mycket.

Den enda grejen jag kan ens tänka ut är att ifall jag kopplar midiklaviaturet med midi kabel från out till saffire le Midi in. ? har ingen kabel att testa med nu.. men jag vet inte ens om det löser problemet.

Jag är bara så besviken. Såhär ska det väl inte vara?

Ok väntar på en räddare i nöden!

Tack

/adam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du, det där har jag åxå haft med mitt M-Audio Radium klaviatur lite då å då. Nån märklig hick-up bara. Prova avinstallera klaviatur drivisarna och installera på nåt. Det är till 99% midit spökar. Räcker inte så jucka lite på allt du har så ska det nog få fräs till slut. Kanske luddigt svar men ingens prylar är dem samma.

Glöm såklart inte att starta om datorn mellan prövningarna...

(Skulle det ändå inte funka så blir det till att leta upp ström-adaptorn till klaviaturen och köra klassisk midi sladd till Saffire'n.

Se möjligheterna, inte bara problemen 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen av 50 läsare som har användt ljudkort +mic + midibord och spelat in de två samtidigt?!

Men läser du inte vad jag skrivit? Testa! Jag har åxå ett Saffire LE, men i detta fall så är det midiklaviaturen som är ute och reser. Jag känner mej väldigt säker på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen av 50 läsare som har användt ljudkort +mic + midibord och spelat in de två samtidigt?!

Men läser du inte vad jag skrivit? Testa! Jag har åxå ett Saffire LE, men i detta fall så är det midiklaviaturen som är ute och reser. Jag känner mej väldigt säker på det.

jo tack tack jag läste jag testade att ominstallera men det löste inget. Idag köpte jag en dc adapter och midi kabel och kopplade direkt till saffire Le och det löste problemet.

men tror du inte att det då dyker upp ett ännu jävligare problem!! nu när jag spelar in midi i cubase hamnar alla midi noter i början av spåret på 0:00

så när man trycker play kommer 400noter på samma gång och skrämmer skiten ur mig i hörlurarna

!!!!!! ?

Ska försöka ställa den frågan någon annanstans i forumet kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju helgalet! Jag tror dock fortfarande att det inte har med Saffire:en att göra eftersom midit konstrade redan vid användning av USB-kabeln.

Har du nån polare med annat klaviatur så testa det. Eventuellt ta ditt klaviatur till polaren och testa där med installerat Cubase.

Sorry, inga fler ideér 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

Hejsan! jag har i stort sett samma utrustning som du har och jag har stött på problem med midi sync. Jag sökte runt lite på forumet och då fann jag i cubase mappen en fil som jag driog in i någon mapp och så löste det sig mer än så kommer jag inte ihåg, har gått över till mac nu så jag slipper sånt trams

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har i stort sett samma utrustning som du har och jag har stött på problem med midi sync. Jag sökte runt lite på forumet och då fann jag i cubase mappen en fil som jag driog in i någon mapp och så löste det sig mer än så kommer jag inte ihåg, har gått över till mac nu så jag slipper sånt trams

joo jag hittade det instructionen också i genomsökning. men filen de pratar om finns inte ens i den mappen som de säger att den ska finnas. så jag har inget att flytta/ta bort.

men som sagt. sync problemet är löst genom att jag kopplade med midi kabel till ljudkortet. men

det där knäppa då alla noter flyger tillbaka och lägger sig över varandra vid 0:00 begriper jag mig inte på

det mest skumma med det hela är att det händer lite hipp som happ.

Jo tack hade jag pengar skulle jag köpa en mac för längesedan. ½

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...