Jump to content
Annons

Billiga monitorer


ScandicProd

Recommended Posts

Det händer oftare och oftare att sambon vill titta på film eller tv ( läs Idol och sånt ) när jag vill mixa lite under denna plågsamma stund.

Jag har inte råd att bygga upp min lilla hemstudio utan får gått hålla mig till hörlurar så länge.

Då tänkte jag att ett par aktiva "billiga/okay" monitorer till Dj-plankan kunde göra mig gott.

Så till mina små krav: bas, dom måste orka spela lite bas, ljudkvalitet behöver inte vara ( i eran Adamklass ) bortglömd, men kanske SPL står som ett högre krav.

Men dom kan tänkas vara det första monitorerna i lilla studion som nu söks lokal till och det grävs djup i mina fickor efter kroner och ören.

Nu får ni dundra på med tips.

Jag har kikat lite på Fostex PM-2 MKII.

/SP

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Går väl an köpa dessa fostex. Saken är väl den att i den prisklassen spelar det ingen större roll vilka man köper eftersom inga av de är bättre än de andra. Annars går även vanliga högtalare bra. Det är så att dessa billiga varianter inte alls är några monitorer utan bara förklädda högtalare. Kör själv esi och de är verkligen inte roliga. Visst man lär sig använda dem. Men köp billiga om det är det du bara har råd med men kolla beggmarknaden. Du kan ju göra ett bättre fynd där istället. Och köp från Thomann eller nåt om du vill köpa i butik så kommer du billigare undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera Behringer Truth 2031A, du kan nog hitta dem rätt billigt begagnat. Bra tryck och helt ok ljud, hade själv dem hemma länge men har nu bytt upp mig, efter ungefär 5 år med dem! Så de funkar finfint 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

funderade också på att köpa fostex till dj-anläggningen! men jag var o lyssnade på genelec och den fastnade jag verkligen för...

EN bra genelec eller två lite sämre fostex? har också lite budgetprobs... självklara valet kanske är 2st om det ska proddas eller?

sorry om jag går lite OT..lite newbie på detta:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer aldrig köpa en monitor, dessa ska ju användas som "utljudet" när jag står och spelar hemma. Det är ju inte monitorljud, för spelningar som jag söker.

Billigare modeller med relativt höga SPL ur dom, varför det blir aktiva monitorer är pga slippa köpa slutsteg osv. Det skulle vara enkelt och smidigt 🙂 där är mina tankar.

/SP

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...