Chasm144 Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 (redigerat) Hej! Mitt problem är följande: Jag har nu ett tag använt POD X3 att spela in med men då jag på senare tid sett fördelarna med att spela in "Dry" dvs. -Line signal. Visst går det att spela in en "Dry" signal med POD X3 och sedan efterbehandla den med Guitar rig eller Gearbox VST plugin osv, men, problemet blir att det inte blir inte alls samma känsla att spela in med en ren signal och eftersom POD X3 inte stödjer "Direct monitoring" som innebär att man kan använda ex, Gearbox eller Guitarrig och få effekterna processade i realtid. Detta vill jag kunna göra och behöver därför ett bra ljudkort som stödjer detta. Eftersom jag redan har X3'an tänkte jag att den kanske går att använda som multiface, dvs för ingångarna och utgångarnas skull medans jag istället kan ha ett annat pci-kort som uppspelare som får sköta de tunga beräkningarna som poden uppenbarligen inte pallar med. Detta borde väl vara bästa och billigaste lösningen på mitt problem? Jag vill alltså ha ett ljudkort (antagligen pci) som ska kunna köra inserts i realtid med minimal latency. Kortet ska inte vara för dyrt utan kan ligga på 2000 om det är bra. Mitt system: 8400e 3ghz dual core 4 gb ram windows vista (32bit) Cubase SX 3.11 Har på förhand tittat på kort som verkar lovande och undrar om någon har nån kommentar på detta: http://www.thomann.de/se/esi_juliat.htm Svar som "jag kör ialla fall med det här och det har funkat bra" undanbedes (; Tacksam för hjälp! MVH Robin www.myspace.com/lastaidband Redigerat 25 augusti 2008 av Chasm144
drloop (oregistrerad) Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 Vi reder ut begreppen lite först. Direct monitoring är att man lyssnar på den inpelade signalen innan den går in i datorn. Så den funktionen innebär att du inte kommer att kunna få någon distatgitarr i din lyssning genom att använda den metoden om inte du använder poddens dist förstås . Du kan använda din POD och få dist via gearbox eller Ampltube/Guitar rig. Inserta en Amplitube/Guitar rig på den kanal som du vill spela in och, Tada! Disten är där och du har fortfarande in clean signal på spårt. Jag har använd mig av en stealthplug för samma ändamål som du vill använda podden till. Ett ljudkort som inte har så låg latency och det funkade. Och så vitt jag kommer ihåg när en polare spelade in gitarr med podden så kunde vi ha en processad och en clean signal inspelad samtidigt, riktigt smutt. Juli@ blir nog bra, M-Audio Audiophile 2496 eller 192 är några andra du kan titta på. Men som sagt, kommentaren du inte ville ha finns kommer som ett brev på posten. Det funkar att spela in torr och ren signal samtidigt med pooden, om jag inte minns fel.
Chasm144 Postat 25 augusti 2008 Trådstartare Postat 25 augusti 2008 Vi reder ut begreppen lite först.Direct monitoring är att man lyssnar på den inpelade signalen innan den går in i datorn. Så den funktionen innebär att du inte kommer att kunna få någon distatgitarr i din lyssning genom att använda den metoden om inte du använder poddens dist förstås . Du kan använda din POD och få dist via gearbox eller Ampltube/Guitar rig. Inserta en Amplitube/Guitar rig på den kanal som du vill spela in och, Tada! Disten är där och du har fortfarande in clean signal på spårt. Jag har använd mig av en stealthplug för samma ändamål som du vill använda podden till. Ett ljudkort som inte har så låg latency och det funkade. Och så vitt jag kommer ihåg när en polare spelade in gitarr med podden så kunde vi ha en processad och en clean signal inspelad samtidigt, riktigt smutt. Juli@ blir nog bra, M-Audio Audiophile 2496 eller 192 är några andra du kan titta på. Men som sagt, kommentaren du inte ville ha finns kommer som ett brev på posten. Det funkar att spela in torr och ren signal samtidigt med pooden, om jag inte minns fel. Tusen tack detta var det bästa svaret jag fått hitills, och givetvis uppskattar jag att du reder ut begreppet när jag missuppfattat det Det jag räds lite för är sjävla latencyn men finns det en stealthplugg som aktiverar inserts-funktionen så måste jag testa det! Riktigt grymmt. Hur ställer man in så at det blir en linad signal, jag vet hur man får en clean men utan effekter men är det samma som lined? Återkommer när jag testat detta 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 Vi reder ut begreppen lite först.Direct monitoring är att man lyssnar på den inpelade signalen innan den går in i datorn. Så den funktionen innebär att du inte kommer att kunna få någon distatgitarr i din lyssning genom att använda den metoden om inte du använder poddens dist förstås . Du kan använda din POD och få dist via gearbox eller Ampltube/Guitar rig. Inserta en Amplitube/Guitar rig på den kanal som du vill spela in och, Tada! Disten är där och du har fortfarande in clean signal på spårt. Jag har använd mig av en stealthplug för samma ändamål som du vill använda podden till. Ett ljudkort som inte har så låg latency och det funkade. Och så vitt jag kommer ihåg när en polare spelade in gitarr med podden så kunde vi ha en processad och en clean signal inspelad samtidigt, riktigt smutt. Juli@ blir nog bra, M-Audio Audiophile 2496 eller 192 är några andra du kan titta på. Men som sagt, kommentaren du inte ville ha finns kommer som ett brev på posten. Det funkar att spela in torr och ren signal samtidigt med pooden, om jag inte minns fel. Tusen tack detta var det bästa svaret jag fått hitills, och givetvis uppskattar jag att du reder ut begreppet när jag missuppfattat det Det jag räds lite för är sjävla latencyn men finns det en stealthplugg som aktiverar inserts-funktionen så måste jag testa det! Riktigt grymmt. Hur ställer man in så at det blir en linad signal, jag vet hur man får en clean men utan effekter men är det samma som lined? Återkommer när jag testat detta 🙂 Stealthplug är ett litet USB ljudkort som är sämre än din POD. Inget för dig. Tog bara det som exempel.
Chasm144 Postat 25 augusti 2008 Trådstartare Postat 25 augusti 2008 Vi reder ut begreppen lite först.Direct monitoring är att man lyssnar på den inpelade signalen innan den går in i datorn. Så den funktionen innebär att du inte kommer att kunna få någon distatgitarr i din lyssning genom att använda den metoden om inte du använder poddens dist förstås . Du kan använda din POD och få dist via gearbox eller Ampltube/Guitar rig. Inserta en Amplitube/Guitar rig på den kanal som du vill spela in och, Tada! Disten är där och du har fortfarande in clean signal på spårt. Jag har använd mig av en stealthplug för samma ändamål som du vill använda podden till. Ett ljudkort som inte har så låg latency och det funkade. Och så vitt jag kommer ihåg när en polare spelade in gitarr med podden så kunde vi ha en processad och en clean signal inspelad samtidigt, riktigt smutt. Juli@ blir nog bra, M-Audio Audiophile 2496 eller 192 är några andra du kan titta på. Men som sagt, kommentaren du inte ville ha finns kommer som ett brev på posten. Det funkar att spela in torr och ren signal samtidigt med pooden, om jag inte minns fel. Tusen tack detta var det bästa svaret jag fått hitills, och givetvis uppskattar jag att du reder ut begreppet när jag missuppfattat det 🙂 Det jag räds lite för är sjävla latencyn men finns det en stealthplugg som aktiverar inserts-funktionen så måste jag testa det! Riktigt grymmt. Hur ställer man in så at det blir en linad signal, jag vet hur man får en clean men utan effekter men är det samma som lined? Återkommer när jag testat detta 🙂 Stealthplug är ett litet USB ljudkort som är sämre än din POD. Inget för dig. Tog bara det som exempel. Okej då förstår jag, trodde det var nån form av ware som simulerade asiostöd eller något. Just det här med ljudkort är jättesvårt, har ingen aning om vad man ska ha om man vill ha ett starkt kort som pallar mycket effekter och pluggar samtidigt. Tittat på emu0404, emu1212 men vet inte skillnaden.. 1616 är inte aktuell eftersom det är en multiface och det behöver jag inte. MVH Robin
drloop (oregistrerad) Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Du har en kanonlösning i din POD. Du kan ju spela in clean och dist samtidigt. Öppna instruktionsboken till podden så löser det sig säkert Vill bara förklara lite. Pluggar processas i din dator. Ljudkorten spelar bara upp eller in. Asio är en drivrutin för att få låg fördröjning vid in och uppspelning. EMU korten har en DSP på kortet så dessa kort kör effekter utan att belasta din dator. Dock bara sina egna effekter och inga VST effekter.
Chasm144 Postat 26 augusti 2008 Trådstartare Postat 26 augusti 2008 Du har en kanonlösning i din POD.Du kan ju spela in clean och dist samtidigt. Öppna instruktionsboken till podden så löser det sig säkert Vill bara förklara lite. Pluggar processas i din dator. Ljudkorten spelar bara upp eller in. Asio är en drivrutin för att få låg fördröjning vid in och uppspelning. EMU korten har en DSP på kortet så dessa kort kör effekter utan att belasta din dator. Dock bara sina egna effekter och inga VST effekter. Okej, well är x3an det enda ljudkort som behövs för mig så vore det toppen. Jag har tittat och tittat men får verkligen ingen klarhet i hur man spelar in på två audiospår samtidigt och separerar signalen. sak testa mig fram ännu mer 😉 återkommer ang detta. Tack för svar!
Emil Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Du har en kanonlösning i din POD.Du kan ju spela in clean och dist samtidigt. Öppna instruktionsboken till podden så löser det sig säkert Vill bara förklara lite. Pluggar processas i din dator. Ljudkorten spelar bara upp eller in. Asio är en drivrutin för att få låg fördröjning vid in och uppspelning. EMU korten har en DSP på kortet så dessa kort kör effekter utan att belasta din dator. Dock bara sina egna effekter och inga VST effekter. Okej, well är x3an det enda ljudkort som behövs för mig så vore det toppen. Jag har tittat och tittat men får verkligen ingen klarhet i hur man spelar in på två audiospår samtidigt och separerar signalen. sak testa mig fram ännu mer 😉 återkommer ang detta. Tack för svar! Pod X3 har en massa digitala utgångar till datorn genom usb-kontakten. Använd din Pod som ljudkort, sen kollar du i manualen vilken utgång som är vilken och väljer dessa på de spår du ska spela in. Var ett tag sen jag hade Pod X3 hemma för test men det ska inte vara så svårt. Kollade i manualen på nätet nu, om du spelar in i mono ska du välja ingång 1 i ditt inspelningsprogram på kanalen där du vill ha det processade ljudet, på kanalen för det helt rena ska du välja ingång 7. För mer detaljer kolla in kapitel 8 i manualen.
Chasm144 Postat 26 augusti 2008 Trådstartare Postat 26 augusti 2008 Du har en kanonlösning i din POD.Du kan ju spela in clean och dist samtidigt. Öppna instruktionsboken till podden så löser det sig säkert Vill bara förklara lite. Pluggar processas i din dator. Ljudkorten spelar bara upp eller in. Asio är en drivrutin för att få låg fördröjning vid in och uppspelning. EMU korten har en DSP på kortet så dessa kort kör effekter utan att belasta din dator. Dock bara sina egna effekter och inga VST effekter. Okej, well är x3an det enda ljudkort som behövs för mig så vore det toppen. Jag har tittat och tittat men får verkligen ingen klarhet i hur man spelar in på två audiospår samtidigt och separerar signalen. sak testa mig fram ännu mer 😄 återkommer ang detta. Tack för svar! Pod X3 har en massa digitala utgångar till datorn genom usb-kontakten. Använd din Pod som ljudkort, sen kollar du i manualen vilken utgång som är vilken och väljer dessa på de spår du ska spela in. Var ett tag sen jag hade Pod X3 hemma för test men det ska inte vara så svårt. Kollade i manualen på nätet nu, om du spelar in i mono ska du välja ingång 1 i ditt inspelningsprogram på kanalen där du vill ha det processade ljudet, på kanalen för det helt rena ska du välja ingång 7. För mer detaljer kolla in kapitel 8 i manualen. Tack! Ska kolla mer på detta, även om jag hittar hur man skickar signalen vet jag inte hur det ska ställas in i cubase sen, men det ordnar sig säkert.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.