Jump to content
Annons

Emu usb 0404 S/pdif out-fråga


perhammar

Recommended Posts

Hejhej!

Jag har lite problem med att få rätt på outputen på 0404:an som jag införskaffat. Jag försöker spela in från den. Försökte först spela in via usb:n (tänkte att det skulle gå i och med att ljudet kommer från datorn via usb:n). Men det var ingen signal, fast jag testade att ändra runder som fan på inställningarna.

Så jag gick till clabbe ohlsson och köpte en optisk fiberkabel med toslink i ena sidan och 3.5mm miniplug i andra och körde in den i mikrofonintaget på datorn, där jag alltid spelat in förr när jag körde direkt ut från mixern. Men inget där heller. Helt tyst.

Jag kan ju spela in från mixern, eftersom ljudkortet är kopplat där i genom, men jag har fått för mig att det bli ännu bättre ljudkvalitet om jag spelar in direkt från ljudkortet.

...Så snälla hjälp! Hur ska jag få signal från ljudkortet? TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det låter som du har missförstått något totalt här

du måste koppla in usbkabeln från ljudkortet-datorn för att använda ditt emu

om du ska använda s/pdif måste du ha en extern omvandlare av något slag.

mikrofoningånen på datorn ska du inte använda utan istället mik/line-ingångarna på ljudkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, alltså jag har ju kopplat usb:n från datorn till ljudkortet.

allting funkar, förutom att jag vill kunna spela in allting som går genom ljudkortet. t.ex. om jag spelar upp en låt i datorn vill jag kunna spela in den i ett inspelningsprogram, på datorn.

just nu kan jag inte spela in nånting alls. ska det gå att få ljud från ljudkortet till datorn via usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

koppla line-utgångarna till ingångarna...

men stäng av monitoring funktionen både på ljudkortet och i programmet

annars blir det ju rundgång

om du vill spela in typ från myspace då kan man ju göra detta internt i datorn och man behöver inte gå genom ljudkortet

tyvärr vet jag inte vilket program som kan göra detta

och ljudet kan gå in och ut i ljudkortet genom usb samtidigt om det var det du undrade;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...