Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tänkt att köpa monitor och jag undrar vilka jag ska välja. Det självklara valet är ju egentligen roland DS5, men min budget ligger runt 3000-4000 :-.

Vet att det finns många trådar om monitors men det är inte direkt någon som har tagit upp om dessa två som var med i studios test av monitors (Nr 11 06/08.)

Fostex: 1500 :- ca. - Få anslutningar + billiga (Enligt studio).

Roland: 5000 :- ca. - Inga särskilda + Mycket bra bild av ljudet (Enligt studio).

Jag har tänkt att ta hem båda paren för att lyssna hur det låter i själva rummet. Men själva frågorna är: Vilka passar bäst till lite hårdare rock och även akustiska låtar? Hur många år kommer de att hålla i sig? Tillämpar dem sig bra i ett rum som inte har så mycket "studiomiljö"? (Ska göra det mer till studio framöver).

Tacksam för svar. 😉

Annons
audioexcitement (oregistrerad)
Postat
Jag har tänkt att köpa monitor och jag undrar vilka jag ska välja. Det självklara valet är ju egentligen roland DS5, men min budget ligger runt 3000-4000 :-.

Vet att det finns många trådar om monitors men det är inte direkt någon som har tagit upp om dessa två som var med i studios test av monitors (Nr 11 06/08.)

Roland: 5000 :- ca. - Inga särskilda + Mycket bra bild av ljudet (Enligt studio).

Jag har tänkt att ta hem båda paren för att lyssna hur det låter i själva rummet. Men själva frågorna är: Vilka passar bäst till lite hårdare rock och även akustiska låtar? Hur många år kommer de att hålla i sig? Tillämpar dem sig bra i ett rum som inte har så mycket "studiomiljö"? (Ska göra det mer till studio framöver).

Tacksam för svar. 😎

Jag hoppas det går bra för dig i provandet men vill bara önska dig en sak: Min erfarenhet (alla håller inte med) är tat en högtalare öppnar upp efter ca 200 timmars spelning, vilket är ca 1 månad, beroende på hur mycket man lyssnar. En handlare vill nog inte lämna en månads öppet köp, jag gör det men inte så många andra. Fråga annars handlaren om dom kan spela in högtalarna åt dig i butiken. För om man tar hem och lyssnar på direkten kan ljudupplevelsen vara missvisande med mindre bas, hårdare mellanregister, stickig diskant och såntdär. Annars "känner jag en" som säljer Quad 12L för 10% sänkt pris. Dom kan man rocka i! Skit....blir det storm nu igen? 🙂

Thomas Bergman

Postat

Tacksam för svar. 🙂

Jag hoppas det går bra för dig i provandet men vill bara önska dig en sak: Min erfarenhet (alla håller inte med) är tat en högtalare öppnar upp efter ca 200 timmars spelning, vilket är ca 1 månad, beroende på hur mycket man lyssnar. En handlare vill nog inte lämna en månads öppet köp, jag gör det men inte så många andra. Fråga annars handlaren om dom kan spela in högtalarna åt dig i butiken. För om man tar hem och lyssnar på direkten kan ljudupplevelsen vara missvisande med mindre bas, hårdare mellanregister, stickig diskant och såntdär. Annars "känner jag en" som säljer Quad 12L för 10% sänkt pris. Dom kan man rocka i! Skit....blir det storm nu igen? 😄

Thomas Bergman

Okej. Tack så mycket för svaret. Jag kan se vad kan göra och jag ska snacka med lite olika affärer och öppet köp osv.

Men skulle gärna vilja lite mer vad som skiljer sig med de olika högtalarna och om det är värt att lägga ut mycket pengar på Roland?

Mvh

Jesper J.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.